المپیاد فیلمسازی یکی از رویاهای من است/ مخالفتی با برگزاری جشنواره در همدان وجود ندارد/ حضور تدوین گر و آهنگساز فیلم محمد(ص) در جشنواره
گزارش هنرنیوز از نشست بیست و نهمین جشنواره فیلم نوجوانان ایران؛
المپیاد فیلمسازی یکی از رویاهای من است/ مخالفتی با برگزاری جشنواره در همدان وجود ندارد/ حضور تدوین گر و آهنگساز فیلم محمد(ص) در جشنواره
دبیر نخستین المپیاد فیلمسازی و بیست و نهمین جشنواره فیلم های نوجوانان ایران در پاسخ به سوال هنرنیوز که پرسید چه تضمینی وجود دارد تا دبیر یا دولت بعدی همچنان المپیاد فیلمسازی را ادامه دهد گفت: این مساله رویای من است و من تا زمانی که در این جشنواره باشم این رویا را ادامه خواهم داد.
 
تاريخ : سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۳
به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز، ظهر امروز در حالی نشست خبری نخستین المپیاد فیلمسازی و بیست و نهمین جشنواره فیلم های نوجوانان ایران در بنیاد فارابی با حضور علیرضا شجاع نوری دبیر این جشنواره و محمد ابراهیم الهی تبار معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان برگزار شد که این نشست با تاخیری بیش از یک ساعت و به دلیل دیر آمدن محمد ابراهیم الهی تبار از همدان آغاز شد.

علیرضا شجاع نوری دبیر جشنواره در این نشست گفت: با بازدید از استان همدان و با دیدن اشتیاقی که در میان مردم این شهر برای برگزاری این جشنواره وجود داشت انرژی ما در برگزاری جشنواره بیشتر شد.

وی با اشاره به برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان تاکید کرد: من به شخصه به این المپیاد دل بسته ام و فکر می کنم که برگزاری آن یک حرکت سازنده است. استان همدان نیز این استعداد را دارد که بتواند به عنوان دبیرخانه اصلی این جشنواره و این المپیاد به فعالیت خود ادامه دهد و چراغ المپیاد فیلمسازی را روشن نگه دارد.

دبیر جشنواره فیلم های نوجوانان ادامه داد: با اعلام فراخوان برگزاری المپیاد فیلمسازی بیش از یک هزار نفر از این المپیاد استقبال کردند و بیش از ۴۰۰ فیلم سه دقیقه ای به دبیرخانه جشنواره ارسال و از این میان ۹۰ فیلم برای داوری انتخاب شد و با توجه به شرایط موجود فکر می کنم که اتفاق خوبی در راه باشد.

شجاع نوری در پاسخ به سوال هنرنیوز که پرسید «چه تضمینی وجود دارد تا دبیر یا دولت بعدی همچنان المپیاد فیلمسازی را ادامه دهد و این المپیاد را به دلیل هزینه بر بودن حذف نکنند گفت: من آرزو دارم المپیاد فیلمسازی حداقل تا ۴ یا ۵ دوره دیگر ادامه پیدا کند چراکه در این صورت اگر دولت هم تغییر کند این المپیاد همچون سینمای جوان به کار خودش ادامه خواهد داد. برگزاری المپیاد فیلمسازی رویای من است و من به رویای خودم ادامه می دهم و تا آخرین لحظه ای که در این جشنواره حضور داشته باشم برای پررونق برگزار شدن آن تلاش خواهم کرد.

دبیر نخستین المپیاد فیلمسازی و بیست و نهمین جشنواره فیلم های نوجوانان ایران در بخش دیگری از سخنان خود یاد آور شد: در نشست قبلی اعلام کردم اگر فیلم مناسب به دبیرخانه ارائه نشود بخش مسابقه سینمای ایران را در جشنواره نوجوانان برگزار نخواهیم کرد اما خوشبختانه فیلم هایی با موضوع نوجوانان به دبیرخانه ارائه شد که از کیفیت مناسبی برخوردار بود و امیدوارم از امسال و سال های آینده به مساله تفکیک فیلم های کودکان و نوجوانانن توجه بیشتری شود.

شجاع نوری اظهار داشت: بگذاریم این جشنواره برای نوجوانان باقی بماند چراکه نوجوانان یکی از حساس ترین قشرهای جامعه به شمار می روند و باید توجه خاصی به آنها شود.

دبیر جشنواره فیلم های نوجوانان با بیان اینکه دبیرخانه دائمی جشنواره در استان همدان ایجاد خواهد شد یاد آور شد: امیدوارم از سال آینده ردیف بودجه مناسبی برای برگزاری این جشنواره توسط استان همدان در نظر گرفته شود تا این جشنواره در برگزاری به لحاظ تعامل و همکاری مالی دچار مشکل نباشد.

شجاع نوری در مورد حمایت از شرکت کنندگان در المپیاد فیلمسازی گفت: فراخوان این المپیاد توسط بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوان در هر استان منتشر شد و بعد از اینکه افرادی برای حضور در این المپیاد انتخاب شدند کارگاه های آموزشی برای آنها برگزار و در نهایت فیلم های آنها ساخته شد، به گونه ای که برای ساخت فیلم ها هیچ هزینه ای به فیلم ساز تحمیل نشده و تمام هزینه ها توسط بنیاد فارابی تامین شده است.

وی با اشاره به حضور مهمانان حاضر در این جشنواره گفت: تلاش می کنیم میهمانان حرفه ای سینما را به این جشنواره دعوت کنیم تا نوجوانان از نزدیک با آنها آشنا شده و چگونگی زندگی و موفقیت آنها را درک کنند. ضمن اینکه بعد از نمایش هر فیلم در سالن سینما یک زمان نیم ساعته برای جلسه پرسش و پاسخ در نظر گرفته شده است و در کنار آن جلسات تخصصی آسیب شناسی سینمای نوجوانان نیز برگزار خواهد شد.

دبیر نخستین المپیاد فیلمسازی و بیست و نهمین جشنواره فیلم های نوجوانان ایران ادامه داد: امیدوارم با برنامه ریزی شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان فیلم های نوجوانان فرصت اکران در سینماهای کشور و نمایش در تلویزیون و رسانه های دیگر را داشته باشند. این شورا به دلیل نقص در اکران فیلم های کودک که فیلم هایی مانند قلعه رودخوان قربانی این اکران شدند در تلاش است تا هر چه سریعتر گروه سینمایی کودک و نوجوان را در کشور ایجاد کنند.

وی خبر داد که امسال در جشنواره هیچ بزرگ داشتی برگزار نخواهد شد.

شجاع نوری در پاسخ به این پرسش که آیا فیلم «محمد رسول الله(ص)» در جشنواره فیلم های نوجوانان نمایش داده می شود افزود : این فیلم قرار است یک نمایش در جشنواره داشته باشد و علاوه بر آن در صورت امکان ای.آر رحمان آهنگساز و روبرتو پرپینانی تدوینگر این فیلم سینمایی نیز در این جشنواره حضور پیدا خواهند کرد.

به گزارش هنرنیوز ، محمد ابراهیم الهی تبار معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز در این نشست با توجه به هفته دفاع مقدس به رشادت های مردم استان همدان اشاره کرد و با اشاره به قدمت تمدنی این استان اظهار داشت: براساس سیاست گذاری حوزه فرهنگ و هنر استان همدان در تلاش هستیم تا این استان را تبدیل به قطب فعالیت های فرهنگی کودک و نوجوان کنیم بر همین اساس برگزاری جشنواره هایی چون جشنواره بین المللی تئاتر کودکان و نوجوانان، جشنواره سراسری هنرهای تجسمی کودکان و نوجوانان، کنگره شعر کودکان و نوجوانان در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی از زمانی که برگزاری جشنواره فیلم های نوجوانان در استان همدان به قطعیت رسید فرصت کمی تا برگزاری این جشنواره وجود داشته اما تمام نهادها، امکانات این استان در اختیار جشنواره قرار گرفته و ۶ کمیته برای بهتر برگزار شدن این جشنواره تشکیل شده است.

این مسئول استان همدان از اختصاص ۵ سالن در سطح شهر همدان و ۸ سالن در سطح شهرستان های این استان برای نمایش فیلم های جشنواره خبر داد و تصریح کرد: هر کدام از سالن ها بین ۳ تا ۶ سانس نمایش فیلم دارند و بر این اساس ظرفیت ۸ هزار نفری در مجموعه سالن های حاضر در جشنواره در نظر گرفته شده است.

الهی تبار با اشاره به زیست ساخت های فرهنگی استان همدان تاکید کرد: استان همدان برای اولین بار نیست که جشنواره برگزار می کند و زیرساخت هایی را برای برگزاری جشنواره های مختلف در دست دارد. از میان سینماهایی که برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته شده است می توان به سینمای فلسطین همدان اشاره کرد که به تازگی بازسازی شده و با ظرفیت ۴۰۰ صندلی پذیرای این جشنواره است.

الهی تبار در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید « شنیده شده است تا قبل از اینکه استان همدان میزبانی جشنواره را بپذیرد مقاومت هایی از سوی برخی از مسئولی استان به جهت هزینه بر بودن این جشنواره صورت گرفته است آیا صحت این شنیده ها را تایید می کنید یا خبر گفت: ما هم معتقدیم که کار فرهنگی هزینه بر است و پرداختن به فرهنگ مردم و فعال کردن فعالیت های فرهنگی مستلزم هزینه است. اما ما سعی کردیم در برنامه ریزی استان ، منابعی را برای بحث فرهنگ پیش بینی کنیم.

وی ادامه داد: در مورد مخالفت با برگزاری این جشنواره باید بگویم که بحث خاصی در این مورد صورت نگرفته، این در حالی است که بحث محذورات و محدودیت های اعتباری بوده اما بحث مخالفت نبوده است.

لازم به ذکر است که در این نشست از پوستر این جشنواره نیز رونمایی شد.
کد خبر: 83110
Share/Save/Bookmark