سازه الحاقی کی از بالای سقف بازار وکیل جمع‌آوری می‌شود؟
سازه الحاقی کی از بالای سقف بازار وکیل جمع‌آوری می‌شود؟
شنیدنش کمی تعجب‌آور است اما اگر خواستید بدانید منشأ تَرَک‌های روی طبقه اول ضراب‌خانه در بخش شمالی بازار وکیل شیراز و کنار فضای جبه‌خانه از کجا است باید بدانید با کنار هم چیدن آجرها به ارتفاع چهار متر یک بنای ۹۰ مترمربعی طبقه بالای این مکان تاریخی ساخته شده است؟!
 
تاريخ : دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۰۶
به گزارش هنرنیوز؛ می‌گویند دو سال پیش یک شخص حقیقی برای کارهای تجاری این سازه الحاقی را ساخته آن هم بدون استعلام و مجوز از میراث فرهنگی استان فارس و به مرور زمان سنگینی این بنا باعث ایجاد ترک‌هایی روی بخش‌هایی از طبقه اول ضراب‌خانه در بخش شمالی بازار وکیل شیراز و کنار فضای جبه‌خانه شده و حتی دیواره را نیز به همین دلیل با رانش‌هایی مواجه کرده است.




میراث فرهنگی استان شکایت کرد و با پیگیری‌های معاون دادستانی شیراز دادگاه در ۲۲ اسفند ۹۴ حکم به تخریب سازه الحاقی داد اما دوستداران میراث فرهنگی شیراز اطلاع می‌دهند که هنوز این حکم اجرا نشده است.

هر چند براساس ماده ۵۶۴ قوانین مجازات اسلامی (تعزیرات)؛ «هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی کشور و بر خلاف ضوابط مصوب اعلام شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر – تغییر ، تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی - تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت نماید.به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم می‌شود.»





همچنین براساس ماده ۵۶۰ ؛ «هر کس بدون اجازه از سازمان میراث فرهنگی کشور ، یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمان مذکور در حریم آثار فرهنگی – تاریخی مذکور در این ماده مبادرت به عملیاتی نمایدکه سبب تزلزل بنیان آنها شود یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بناهای مذکور خرابی و لطمه وارد آید علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارت وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود.»





اما آیا براساس این ضوابط میراثی تا کنون اقدامی از سوی میراث فرهنگی برای این زائده دو ساله روی مجموعه‌ی تاریخی زندیه انجام شده است؟

غلامرضا میثاقیان، مدیر کل بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی که حذف نشدن این سازه‌ی الحاقی را تا پایان روز حکم دادگاه، تأیید می‌کند؛ توضیح می‌دهد : براساس رای دادستانی باید ۲۲ اسفند این سازه الحاقی از بالای سقف بازار وکیل جمع‌آوری می‌شد، اما براساس بررسی‌ها هنوز این اقدام انجام نشده است اما سازه‌ی الحاقی حتما تخریب می‌شود.

او می‌گوید: در صحبتی که با مصیب امیری، مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس داشتم، قرار بود در روز ۲۲ اسفند این کار انجام شود که هنوز چنین نشده است اما این کار تخلف است. حتما باید سازه‌ی اضافه شده روی فضای تاریخی بازار وکیل شیراز و «ضرابخانه» تخریب شود. اگر جلوی این کار را نگیریم، این نوع اتفاقات حتما گسترش پیدا می‌کند.

از سویی باید یادآور شد که پیگیری‌های رسانه‌ای برای تماس و صحبت با مصیب امیری، مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس، درباره آخرین اقدامات این اداره کل برای حذف این سازه‌ی الحاقی به نتیجه نرسیده است.





به گزارش هنرنیوز؛مجموعه بازار وکیل شیراز باقی‌مانده از دوره‌ی زندیه، یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است به فرمان کریم خان زند(۱۱۷۲ - ۱۱۹۳ هجری قمری) ساخته شده است. در حال حاضر این بازار که جزو مجموعه‌ی زندیه شیراز محسوب می‌شود، پس از میدان شهرداری، نزدیک ارگ کریمخان قرار گرفته است. این اثر در ۱۷ تیر۱۳۵۱ با شماره‌ی ثبت ۹۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این بازار شامل یک رشته حجره‌های شمالی - جنوبی و یک رشته شرقی - غربی است که در وسط بازار به دلیل یک «چهارسویی» (چهارسوق) بلند و بزرگ و وسیع بر یکدیگر عمود شده و پنج در بزرگ دارند.





راسته شمالی - جنوبی بازار نیز از دو جناح ترکیب شده و در هر جناح، ۴۱ زوج مغازهه وسیع ساخته شده است. در مشرق و مغرب جناح شمالی آن، کاروان‌سراهای روغنی، احمد، گمرک و ضرابخانه ساخته شده است که هر یک از آن‌ها، حجره‌های متعدد دارند.
کد خبر: 90130
Share/Save/Bookmark