غلبه رویکرد طنز بر پرداخت روانشناختی مشکلات خانواده
نگاهی به فیلم «زنان ونوسي مردان مريخي»؛
غلبه رویکرد طنز بر پرداخت روانشناختی مشکلات خانواده
 
تاريخ : سه شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۱۲
فیلم «زنان ونوسي مردان مريخي» ساخته «كاظم راست گفتار» رویکردی طنزگونه را برای پرداخت به مسائل و مشکلات خانواده در پیش گرفته که در ساختار محتوایی کار می‌توان به راحتی غلبه طنز بر پرداخت روانشناختی مشکلات خانواده را احساس کرد.

به گزارش هنرنیوز، کتاب «مردان مریخی، زنان ونوسی» نوشته دکتر «جان گری» از پر‌فروش‌ترین کتاب‌های چند سال اخیر است که به دفعات چاپ و افراد مختلفی ترجمه شده‌است. این کتاب به بررسی مشکلات بین زن و شوهر می‌پردازد و راهکارهای عملی حل این مشکلات را بیان می‌کند.

نام فیلم «زنان ونوسی، مردان مریخی» نیز برگرفته از این کتاب است و به‌طبع این نام انتظار می‌رود که مضمون این فیلم رویکردی روانشناختی داشته باشد و به ابعاد درونی یک زندگی عادی بپردازد. اما حتی قبل از دیدن فیلم با دیدن بازیگرانی چون «امین حیایی»، «بهاره رهنما» و «شیلا خداداد» که در آن به ایفای نقش می‌پردازند می‌توان تا حدودی به تماژ کار پی‌برد که این کار در دسته کمدی قرار می‌گیرد که شاید تنها قصدش خنداندن مخاطب باشد؛ هرچند که راست‌گفتار پیش از این در گفتگویی اذعان داشت که اگر همه مردم این فیلم را ببینند ۳۰ درصد آمار طلاق کاهش خواهد یافت و تلاش فیلم را به تصویر کشیدن یک خانواده ایرانی بیان کرده بود که به نوعی در مقابل مسایل انحرافی که این روز‌ها در ماهواره‌ها به وفور دیده می‌شود و بنیان‌های خانواده را زیر سؤال می‌برد، به بیننده القاء می‌کند.

در حالی که فضای فانتزی و نمایش شکل زندگی بورژوازی در فیلم، نمی‌تواند با زندگی معمولی که در زیر پوسته فعالیت‌های اجتماعی مردم در حال رخ‌دادن است هم‌خوان باشد. فاصله‌ای که به لحاظ اقتصادی و اتفاقات غیر واقعی در فیلم بین مخاطب و کاراکترهای داستان وجود دارد اجازه هم‌زاد پنداری به تماشاگر را نمی‌دهد و در هیچ موردی این قابلیت را ایجاد نمی‌کند. نمونه این حوادث غیر واقعی سقوط بهاره رهنما از کو‌های آلپ و یخ زدن او و زنده شدنش پس از چند ماه است، که این اتفاق فضای فانتزی را به‌طور کامل در فیلم ایجاد می‌کند و نگاه‌های دیگری که در فیلم با رویکرد روانشناسانه وجود دارد را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

البته ساختار و پیوستگی زمانی و مکانی در فیلم به خوبی رعایت شده و از این لحاظ مخاطب را با سردرگمی مواجه نمی‌کند، هرچند که پراکندگی مکانی در فیلم زیاد است اما در هر سکانس آن می‌توان به جایی که کاراکترها در آن حضور دارند پی‌برد و زمان سکانس‌ها کاملاً مشخص است.

امین حیایی، بهاره رهنما، شیلا خداداد،‌ امیرحسین رستمی، سحر زکریا، شراره رخام در «زنان ونوسی، مردان مریخی» بازی می‌کنند. داستان درباره مهندس جوانی به نام سعید است که برای زندگی مشترک خود ارزش زیادی قائل است اما همسرش بیشتر به زندگی مجردی خود اهمیت می‌دهد و بعد در جریان سفر او به اروپا اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد و .....

عوامل این فیلم عبارتند از دستیار اول و برنامه‌ریز: محمدجواد رجب‌زاده، گروه نویسندگان: حسین مثقالی و شعله نیک‌روش، عکاس: احمدرضا شجاعی، مدیر فیلمبرداری: علیرضا زرین دست، صدابرداران: محمود خرسند، وحید دوزنده، طراح گریم: عبدالله اسکندری، طراح صحنه و لباس: ویشکا آسایش، تهیه‌کننده: سید محمدرضا مفیدی، محصول آمایش هنر.
کد خبر: 31677
Share/Save/Bookmark