این دوره از جشنواره سینما حقیقت، اولین جشنواره برخط سینمایی کشور است
حمیدی مقدم در نشست آنلاین عنوان کرد؛
این دوره از جشنواره سینما حقیقت، اولین جشنواره برخط سینمایی کشور است
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم حقیقت با اعلام تغییر زمان برگزاری جشنواره، جزئیات پخش و اکران آثار این دوره را در سامانه‌های اینترنتی توضیح داد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۴
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، محمد حمیدی مقدم، 12 آذرماه در نشست خبری جشنواره سینما "حقیقت" که به صورت آنلاین برگزار شد، بیان کرد: ‌برنامه‌ریزی ما این بود که 15 تا 25 آذر جشنواره را برگزار کنیم، ولی با توجه به تعطیلی تهران و وقفه‌ای که در برخی کارها پیش آمده جشنواره را هشت روز دیرتر برگزار می‌کنیم تا خللی در کارها نباشد. به این ترتیب از 25 آذر تا دوم دی جشنواره برگزار می‌شود و دوم دی روز اعلام نتایج و اختتامیه خواهد بود.

او درباره جزئیات بلیت فروشی گفت:‌چهار سامانه فیلیمو، نماوا، هاشور و تیوا مسئول اکران و پخش برنامه‌های مرتبط با این دوره از جشنواره را برعهده دارند و سایت هاشور درواقع جایگزین پردیس چارسو برای اهالی رسانه و مستند در سال‌های پیش خواهد شد.

وی ادامه داد: نمایش عمومی فیلم‌ها و بلیت‌فروشی در دو سامانه فیلیمو و نماوا خواهد بود که جدول پخش فیلم‌ها در این دو سامانه گردشی و با محدودیت زمانی پس از خریداری بلیت است. بلیت‌ها تک سانس و با قیمت احتمالا بین پنج تا 10 هزار تومان خواهد بود که هنوز قطعی نشده و به دلیل برنامه‌ریزی‌هایی که برخی صاحبان فیلم‌ها دارند عده‌ای متقاضی بودند که فیلم‌هایشان بیش از 500 تا 1000 نفر تماشاگر نداشته باشد. براین اساس در سامانه هاشور هیچ اثری اکران عمومی برای مخاطب عام ندارد و بنا به حقوق فیلم‌ها و تقاضاهایی که در حال بررسی است، بعضی متقاضی هستند که آثارشان فقط داوری شود و برای اهالی رسانه و مستند به نمایش درآید. فیلم‌های خارجی هم در دو نمایش با ظرفیت 300 نفر امکان پخش دارند.

حمیدی مقدم هیات انتخاب جشنواره را به این ترتیب معرفی کرد: الهام اسدی، امیر اصانلو و فخرالدین سیدی (کوتاه)، امیر حسین نوروزی، بهروز ملبوس‌باف و مینا مشهدی‌مهدی (نیمه بلند) و رایا نصیری، مهدی بخشی مقدم و سیدحسین حق‌گو (بلند).

دبیر جشنواره در سخنانی درباره برگزاری آنلاین رویداد بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا بسیاری از رویدادها دچار تأخیر زمانی شدند، اما به مرور بسیاری از دست‌اندرکاران جشنواره‌های دنیا تصمیم گرفتند برای مقابله و ایجاد ساختارهای اجتماعی جشنواره‌ها را برپا کنند چون زندگی باید ادامه پیدا کند و بر ای جامعه شوق به وجود بیاید. به این ترتیب چند جشنواره در ابتدای راه موفق شدند فرمت آنلاین را آغاز کنند. ما هم با بررسی انجام شده بر آن شدیم که با همفکری شورای سیاستگذاری جشنواره چهاردهم را به طور کامل به صورت آنلاین برگزار کنیم و این دوره از جشنواره سینما حقیقت، اولین جشنواره برخط سینمایی کشور خواهد بود.

او ادامه داد: انتظار داشتیم که امسال با توجه به شرایط سخت تولید، آثار زیادی به دبیرخانه ارسال نشود اما بعد از ارسال فراخوان با رشد ۳ تا ۴ درصدی ثبت آثار مواجه شدیم. برای این دوره حدود ۸۹۴ فیلم به دبیرخانه رسید و این باعث شگفتی بود با توجه به شرایط حادی که داشتیم. به طور مثال در بخش مسابقه ملی ۶۷ اثر پذیرفته شدند، در بخش شهید آوینی ۳۱ فیلم و در بخش روایت کرونا که امسال اضافه شد ۲۵ فیلم انتخاب شدند. در بخش خارج از مسابقه و نمایش ویژه هم تعدادی فیلم داریم که با توجه به متوقف شدن سفرها، با خریداری حقوق آثار برنامه‌ریزی شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت سختی که بخاطر شیوع کرونا داریم، امکان برخورد و حضور فیزیکی فیلمسازان با یکدیگر وجود ندارد، اما امکان گفت‌وگو و تعامل حتی در کارگاه‌های آموزشی که با حضور اساتید مطرح خواهد بود که به صورت زنده و برخط شکل می‌گیرد.

به گفته او بزرگداشت برای زنده‌یادان خسرو سینایی، اکبر عالمی و منوچهر طیاب از برنامه‌های جشنواره است و نیز روزی برای پاسداشت و یاداوری آثار مستندسازهایی همچون کامران شیردل، مهوش شیخ‌الاسلامی و فرشاد فداییان تدارک دیده می‌شود.

دبیر جشنواره همچنین با اشاره به برخی حوادث سال گذشته و نیز ترور فخری‌زاده اعلام کرد: برای بهترین فیلم در حوزه فرهنگ مقاومت و تبیین شخصیت حاج قاسم سلیمانی جایزه‌ای ویژه خواهیم داشت ولی درباره فخری زاده در اتاق فکر باید بررسی شود.

در پایان پوستر جشنواره سینما حقیقت با طراحی رضا عابدینی رونمایی شد.

مجید معافی
کد خبر: 98197
Share/Save/Bookmark