«غلامحسین ملک‌عراقی»، از کار ریسندگی تا تهیه آرشیوی با ۳۰ هزار عکس
«غلامحسین ملک‌عراقی»، از کار ریسندگی تا تهیه آرشیوی با ۳۰ هزار عکس
«غلامحسین ملک‌عراقی» از عکاسان پیشکسوت روز گذشته دار فانی را وداع گفت و پیکر وی امروز به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع می‌شود...
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۸
«غلامحسین ملک‌عراقی» از عکاسان پیشکسوت روز گذشته دار فانی را وداع گفت. پیکر وی امروز (چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت) به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع می‌شود.

مراسم ترحیم این عکاس فقید، جمعه ۲۵ اردیبهشت در مسجد نور میدان فاطمی برگزار خواهد شد.
استاد غلامحسین ملک‌عراقی سال ۱۳۰۴، در کوچه سیف الملک در حوالی دروازه شمیران به دنیا آمد. در هفت سالگی به مکتب خانه رفته و پس از آن در دبستان ادب تا کلاس ششم ابتدائی به تحصیل ادامه داد. چون علاقه‌ای به درس خواندن نداشت و از طرفی وضع مالی خانواده‌اش خوب نبود تحصیل را رها کرد تا به پدرش کمک کند.
وی در سال‌های ۱۳۲۱ تا ۱۳۲۲ در کارخانه ریسندگی صنیع الدوله به کار مشغول می‌شود. در سال‌های ۱۳۲۵ تا ۱۳۲۷ به خدمت نظام وظیفه می‌رود و در سال ۱۳۲۸ در کارخانه مهمات‌سازی ارتش شروع به کار می‌کند. جریان‌های سیاسی سال‌های ۱۳۳۰ به بعد او را به سوی مسائل روز می‌کشاند.

او در دوره آزادی مطبوعات با یک دوربین عکاسی که با کمک یکی از دوستانش به مبلغ ۳۰۰ تومان خریده بود، برای روزنامه‌ها عکاسی می‌کرد. وقوع کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ روند فعالیت مطبوعات را دگرگون می‌کند او در همین ایام از هر دو کار در کارخانه مهمات‌سازی و کار در روزنامه‌ها محروم می‌شود. چون سابقه و تجربه بیشتری در عکاسی داشت، مدتی در لابراتوار رنگی آگفا کار می‌کند، در این ایام چیزهای تازه در زمینه هنر عکاسی و ظرایف چاپ در لابراتوار یاد می‌گیرد.

بعد از این ایام به استخدام شرکت نفت ایران و ایتالیا در می‌آید این همکاری تا سال ۱۳۲۸ که دفتر شرکت از تهران به آبادان منتقل می‌شود ادامه می‌یابد از آن پس با مجله امید ایران، سپید و سیاه، روشنفکر، اطلاعات هفتگی، فردوسی و مجله تلاش همکاری می‌نماید.

ملک عراقی غیر از مطبوعات تمام سال‌های ۱۳۴۳ تا ۱۳۶۲ عکاس مخصوص هواپیمایی ملی ایران بود و می‌توان گفت همه یا بیشتر عکس‌هایی که در این سالها در مجله هما نشریه سازمان هواپیمایی ملی ایران چاپ شده عکسهایی هستند که توسط وی تهیه شده است.

وی مدت ۵ سال با روابط عمومی شهرداری تهران از مراسم‌ها و پارک‌ها و خیابان‌های تهران عکسبرداری کرده که در این باره چندین جلد کتاب چاپ شده است. ملک عراقی از سال ۱۳۵۹ به طور چشمگیر و مستمر در تهیه گزارش‌های علمی، فرهنگی، خبری و ورزشی با گروه گزارش مجله دانستنی‌ها همکاری نزدیک داشت و بیش از ۳۰ هزار قطعه عکس و اسلاید از مناظر طبیعی و بناها، مردم و رجال سرزمین ایران از وی به جا مانده است.
کد خبر: 80817
Share/Save/Bookmark