کارگردانی برای تمام فصول
به مناسبت تولد «فرد زینه مان»؛
کارگردانی برای تمام فصول
من همیشه تلاش کرده ام به مخاطبان چیزی مثبت در فیلم ارائه کنم که به همان اندازه سرگرم کننده هم هست.
 
تاريخ : سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۳

زینه مان ۲۹ آوریل سال ۱۹۰۷در وین اتریش به دنیا آمد و در رشته حقوق دانشگاه وین تحصیل کرد. بعد از اتمام تحصیلات به دلیل علاقه به عكاسی در مدرسه عكاسی و فیلمبرداری ثبت نام كرد. خودش در این باره گفته «در اتریش متولد شدم و بزرگ شدم. هنگامی که داشتم بزرگ می شدم، می خواستم موسیقیدان شوم اما خوشبختانه فهمیدم که هیچ استعدادی در موسیقی ندارم. قانون را امتحان کردم، از این امر متاسف نیستم چون به من یک روش فکر کردن یاد داد. در اتریش آن روزها قانون شرع برای دانشجویان حقوق مورد نیاز بود، من بعدها فهمیدم که آن در ساخت فیلمهایی مانند مردی برای تمام فصول و داستان راهبه.» 

فرد جوان مدتها عکاسی کرد و تجربیات زیادی در این زمینه کسب کرد ساله با علاقه فراوان عكاسی می كرد و همین تجربیات، زمینه آشنایی و استفاده خلاقه وی از قاب دوربین را فراهم كرد. همین تجربیات بعدها در سینما به كارش آمد. با «یوجین شوفتان»، «بیلی وایلدر» و «ادگار اولمر» کار کرد. «زینه مان» در سال ۱۹۲۹ به هالیوود رفت و دستیار كارگردانی را تا سال ۱۹۳۳ ادامه داد. او در آمریکا با برتولد ویرتل، فلاهرتی (که به گفته خودش بیشترین تاثیر را روی کارهای او داشته) و عکاس و مستند ساز نیویورکی «پل استرند» کار کرد و در ساخت یک مستند درباره زندگی مکزیکی ها کمک کرد. نام فیلم «Los Redes» بود و داستان تلاش ماهیگران فقیری است که خودشان را در برابر استثمار اقتصادی سازمان دهی می کنند. این فیلم در «ورا کروز» تصویر برداری شد و زینه من مسئول هدایت بازیگران بود. چند فیلم کوتاه ساخت دیگر فعالیتهای او ساخت. بین سالهای ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۸ از همین فیلمهای كوتاه چند تایی برای مترو گلدوین مایر كارگردانی كرد. 

در مورد هالیوود گفته: «همیشه خودم را یک کارگردان هالیوودی می بینم نه فقط به خاطر اینکه در صنعت فیلم آمریکا رشد کردم نه فقط برای ساخت فیلمهایی که شخصیت یا ایده های من را بیان می کند بلکه برای توده مخاطبان فیلم ساختم. من همیشه تلاش کرده ام به مخاطبان چیزی مثبت در فیلم ارائه کنم که به همان اندازه سرگرم کننده هم هست.» زینه مان در سال ۱۹۳۸ برای فیلم كوتاه «آن مادرها باید زندگی كنند» جایزه اسكار را دریافت کرد. او از سال ۱۹۴۹ به عنوان كارگردان مستقل، چندین فیلم، را برای شركت های مختلف تولید كرد . بنجی (۱۹۵۱) از مهمترین فیلم های اولیه کارنامه اش است. او سال ۱۹۵۲ماجرای نیمروز را با بازی گریس کلی و گری کوپر ساخت. ماجرای نيمروز در مراسم اسكار همان سال در ۷ رشته نامزد دريافت جايزه شد و در نهايت ۴ جایزه را از آن خود کرد. 

ساخته بعدی زینه مان «از اینجا تا ابدیت (۱۹۵۳)» که براساس رمانی به همین نام نوشته جیمز جونز ساخته شد ۸ جایزه اسکار را از آن خود کرد. «اسب کهر را بنگر» ساخته سال ۱۹۶۴ داستان مانوئل آریگوئز مبارز مخالف حکومت اسپانیا در زمان فرانکو است که پس از پایان جنگ داخلی در فرانسه به حال تبعید زندگی می‌کند. در این فیلم بازیگران مشهوری چون گریگوری پک، آنتونی کوئین و عمر شریف بازی می‌کنند. مردی برای تمام فصول یکی دیگر از ساخته های مهم زینمن زندگی سِر تامس مور، قاضی سرشناس سده ۱۶ را به تصویر می کشد. این فیلم، جایزه اسکار بهترین فیلم را در سال ۱۹۶۷ بدست آورد. از دیگر فیلمهای «فرد زینه مان» می توان به جستجو (۱۹۴۸)، مردان (۱۹۵۰)، روز شغال (۱۹۷۲) و جولیا (۱۹۷۷) اشاره كرد. 

فرد زینه مان که تاثیرات زیادی بر سینمای گذاشته و هم اکنون سبک او در دانشگاه های جهان تدریس می شود ۴ بار موفّق به دریافت جایزه اسکار شده. این کارگردان بزرگ بالاخره در سال ۱۹۹۷ در سن نود سالگی درگذشت.

کد خبر: 71097
Share/Save/Bookmark