کمک مالی ۲۸ میلیارد تومانی سازمان سینمایی به خانه سینما در پنج سال اخیر!
کمک مالی ۲۸ میلیارد تومانی سازمان سینمایی به خانه سینما در پنج سال اخیر!
سازمان سینمایی لیست کمک به مجموعه‌های سینمایی را منتشر کرده که بر اساس آن، در پنج سال اخیر ۲۸ میلیارد تومان به خانه سینما کمک مالی شده است؛ کمکی که البته درباره کیفیت هزینه کرد آن برای اهالی صنوف سینمای ایران به قدر کفایت شفاف‌سازی نشده و افکارعمومی از عقبه این پرداخت‌ها بی‌اطلاع است.
 
تاريخ : پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۸
به گزارش هنرنیوز ، پس از راه اندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، به درخواست خبرنگار تابناک در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ سینما، لیست فیلم‌هایی از بنیاد سینمایی سازمان سینمایی در حدفاصل سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ به نگارنده اعلام و سپس همان لیست با حذف بخش مجموع توسط این بنیاد راساً نیز منتشر شد. آن گونه که فارابی اعلام کرده، دست کم ۳۲۹ فیلم در حد فاصل ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ از منابع عمومی استفاده کرده‌اند که این میزان بیش از ۸۳ میلیارد و هشتصد و سی و پنج میلیون تومان دریافت داشته‌اند.جزئیات ده‌ها میلیارد تومان کمک دیگر به مجموعه‌های سینمایی شده است

نکته قابل تأمل اینکه ۱۰٫۱ میلیارد تومان از ۸۳ میلیارد تومان پرداختی فارابی به فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش رسیده که در کنار ۷٫۲ میلیارد تومان پرداختی مؤسسه رسانه های تصویری به این فیلم مجموعاً ۱۷٫۳ میلیارد شده است! در رده بعدی نیز فیلم «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا با ۶٫۱ میلیارد تومان دریافتی قرار داد و در این میان شمار فیلم‌هایی که دریافت‌های میلیاردی داشته‌اند، کم نبود.

در ادامه متکی بر درخواستی دیگری از سوی سرویس فرهنگی «تابناک»، مؤسسه رسانه‌های تصویری لیست بیش از ۲۲ میلیارد و سیصد میلیون تومان کمک به فیلم‌های سینمایی از سال ۱۳۸۸ تا انتهای سال ۱۳۹۵ را منتشر کرد. برلین منفی هفت با ۲ میلیارد و چهارصد میلیون (مشارکت)، قلاده‌های طلا با هشتصد و نود و هشت میلیون (مشارکت)، گزارش یک جشن با ۸۵۳ میلیون (خرید حق مالکیت)، خرس با ۷۰۰ میلیون (مالکیت) تلفن همراه رئیس جمهور با ۶۵۴ میلیون (خرید حق مالکیت)، خانه پدری با ۵۰۰ میلیون (خرید حقوق)، آشغال‌های دوست داشتنی با ۵۵۰ میلیون (خرید حقوق) و آیین هم آوایی با ۴۹۰ میلیون (خرید حق مالکیت) بیشترین رقم را دریافت کرده بودند.

سپس متکی بر درخواست دیگری از سوی سرویس فرهنگی «تابناک»، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز لیست کمک‌ یا مشارکت‌های میلیاردی به فیلم‌های سینمایی را منتشر کرد. در این لیست نیز لاله با ۶ میلیارد و پانصد و پنجاه میلیون تومان، شهابی از جنس نور با ۲ میلیارد و چهارصد میلیون تومان + ۳۰۰ هزار دلار ارز، رنج و سرمستی با یک میلیارد و چهارصد و شانزده میلیون، ساکن خانه چوبی با ۶۳۰ میلیون تومان، رستم و سهراب با ۵۸۰ میلیون، گیرنده با ۵۸۰ میلیون، قلب سیمرغ با ۵۴۴ میلیون، سلام بر فرشتگان با ۵۲۹ میلیون، ناهید با ۵۰۰ میلیون، متولد ۶۵ با ۴۷۱ میلیون، آبتین با ۴۱۵ میلیون، آسمان هشتم با ۴۵۲ میلیون، کاکا با ۴۴۶ میلیون، نمره ۴ با ۴۲۰ میلیون بیشترین رقم را دریافت کرده بودند.

جزئیات ده‌ها میلیارد تومان کمک دیگر به مجموعه‌های سینمایی شده است

اکنون و با وجود مخالفت شماری از اهالی سینما با این نوع شفاف‌سازی، با اتکا به درخواست دیگری از سوی دبیر سرویی فرهنگی «تابناک»، لیست رقم تخصیص یافته با مجموعه‌های سینمایی اعلام شده است. در این درخواست آمده بود: «درخواست می شود رقم نهایی پرداختی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای زیرمجموعه این سازمان به خانه سینما تحت هر عنوان اعم از کمک یا تخصیص اعتبار را از سال ۱۳۷۲ تا انتهای ۱۳۹۶ را به تفکیک سال به اینجانب اعلام نمایید.»

سازمان سینمایی البته لیستی با زمانی کوتاه تر را در اختیار قرار داد که شامل پرداختی های سازمان طی سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶ به مؤسسه سینماشهر، انجمن سینمای جوانان ایران، مدرسه ملی سینما و خانه سینما می‌شود. بر اساس این لیست میزان کمک‌ها به خانه سینما در پنج سال اخیر روند افزایشی چشمگیری داشته، به گونه‌ای که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان به خانه سینما کمک شده و در مجموع پنج سال قریب ۲۸ میلیارد تومان به خانه سینما کمک شده است.

مدیریت خانه سینما در نشست‌های سالیانه با مجمع عمومی توضیحاتی درباره نحوه هزینه‌کرد این کمک‌ها داشته اما با توجه به آنکه این منابع از محل اعتبارات عمومی تأمین شده و مرتبط با تک تک شهروندان ایران است، انتظار می‌رفت، هر سال دست کم لیست هزینه‌ها منتشر شود و اکنون نیز این انتظار پابرجاست.

بانی فیلم
کد خبر: 96856
Share/Save/Bookmark