کارهای نیمه تمام شورای عالی سینما جلسه مقدماتی نمی‌خواهد آقای ایوبی
تحشیه‌ای بر جلسه مقدماتی شورای عالی سینما در دوره جدید
کارهای نیمه تمام شورای عالی سینما جلسه مقدماتی نمی‌خواهد آقای ایوبی
اگر رئیس سازمان سینمایی دولت یازدهم، نگاه عمیق تری به عملکرد «شورای عالی سینما» می‌داشت و حداقل جلسه‌ای را با اعضای این شورا که ۴ سال برای آن زحمت کشیدند برگزار می‌کرد شاید دیگر امروز لازم نبود برای شناخت مشکلات سینما و مطرح شدن آنان در شورای عالی سینما دست به تشکیل کمیته‌های جدیدی بزند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۵
نخستین جلسه شورای عالی سینما در دوره جدید و به ریاست حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در حالی چند روز قبل برگزار گردید که این جلسه به گفته ایوبی «اولین جلسه شورای عالی سینما در دور جدید فعالیت سازمان سینمایی محسوب نمی‌شود چرا که در این جلسه فقط موضوعاتی که قرار است در دستور کار قرار بگیرند بررسی شدند و قرار بر این شده تا چند کمیته کاری تشکیل شوند تا موضوعاتی که در سطح سینما مطرح است را شناسایی کنند».
اگر چه نفسِ تشکیل اولین جلسه شورای عالی سینما – هرچند که به قول ایوبی این اولین جلسه نبوده است و برای برگزاری سریع این جلسه با حضور رئیس‌جمهور عجله‌ای نیست – قابل ستایش است اما باید جناب آقای ایوبی بدانند که یکسال از زمان چهار سال معمولِ دوره ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی در حال پایان یافتن است و اگر بخواهیم برای تشکیل کمیته‌هایی که ایشان به آن اشاره داشته است زمانی را هم در نظر بگیریم و از سوی دیگر، زمانی را هم برای اینکه این کمیته‌ها در پی کشف موضوعات و مشکلات سینما باشند را به آن اضافه کنیم. لاجرم باید یکسال دیگر هم برای برگزاری نخستین جلسه این شورا با رئیس جمهور منتظر بمانیم.
اگر مدیریت جدید این شورا نگاهی به دستورات جلسه شورای عالی سینما در سالهای گذشته بیندازند به روشنی موضوعات مطرح شده و برزمین مانده این شورا را خواهند فهمید و دیگر شاید لازم نباشد که کمیته‌ای برای شناسایی مشکلات سینما تشکیل شود – هرچند که این کمیته‌ها هم می‌توانند تشکیل شوند- آیا موضوعاتی همچون «امنیت شغلی هنرمندان»، «مالیات هنرمندان»، «بیمه و مسائل رفاهی هنرمندان»، «مسکن هنرمندان»، «مباحث سخت افزاری سینما» و «مباحث نرم افزاری سینما» و مباحث دیگری که در دوره گذشته در این شورا مطرح شدند موضوعات کم اهمیتی هستند که آقای ایوبی، کمیته‌هایی را برای شناسایی موضوعات مربوط به سینما تشکیل داده‌اند؟ مباحثی که در دوره گذشته شورای عالی سینما مطرح شده است هنوز بخشی از آنان با توجه به تغییر دولت به سرانجام نرسیده‌اند و همچنان چشم انتظار یاری دوستان جدید اعضای شورای عالی سینما هستند. لذا چه خوب است که بررسی و اتمام این مصوبات در دستور کار اعضای جدید شورای عالی سینما قرار بگیرد.
جناب ایوبی، شما که معتقدید عجله‌ای برای برگزاری جلسه با رئیس جمهوری ندارید مگر با این اتلاف وقتی که برای انتخاب اعضا و تشکیل شورا  شده است دیگر چند بار می توانید جلسه ای با رئیس جمهور برگزار کنید؟ اگر رئیس سازمان سینمایی جدید، نگاه منصفانه‌ای به اعضای سابق این شورا می‌داشت حداقل جلسه‌ای را به عنوان تشکر از این سینماگران که حدود ۴ سال زمان خود را برای این شورا اختصاص داده بودند برگزار می‌کرد شاید امروز دیگر لازم نبود با تشکیل کمیته هایی به دنبال مشکلات و موضوعات جدیدی برای مطرح شدن در شورای عالی سینما بگردند. معمولا در کشورهای دیگر، رسم است زمانی که گروهی سکانداری سازمان یا شورایی را در دست می‌گیرند نه تنها خود را از حضور نیروهای قبلی بی‌بهره نمی‌سازند بلکه سعی می‌کنند نظرات کار‌شناسی آنان را زینت بخش مجالس خود سازند. رسمی که متاسفانه در کشور ما – شاید به عمد - به فراموشی سپرده شده و هر گروه تازه‌ای که وارد میدان می‌شوند چون خود را بر‌تر از گروههای قبلی می‌دانند نه تنها به کارهای آنان به عنوان یک دستاورد نمی‌نگرند بلکه تلاش دارند تا کار‌ها واندیشه‌های آنان را اشتباه و هزینه بر توصیف کنند و شاید هم بی‌ توجه ای به تلاش‌های گروه قبلی اعضای شورای عالی سینما، در همین راستا تعریف شود. - که امیدواریم اینگونه نباشد –
دوستان قبلی شورای عالی سینما طی ۴ سالی که این شورا با همت جواد شمقدری تاسیس شد تا کنون ۱۲ جلسه با دکتر احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهور برگزار کردند که این ۱۲ جلسه به غیر از جلسات متعددی بوده که این شورا با رئیس سازمان سینمایی و وزیر ارشاد و کار‌شناسان سینمایی داشته‌اند. به طور متوسط می‌توان گفت که رئیس سازمان سینمایی دولت دهم در هر فصل از سال تلاش کرده حداقل یک جلسه با حضور رئیس جمهور برگزار کند تا ارتباط عالیترین مقام اجرایی کشور از مسائل سینمایی به فراموشی سپرده نشود. لذا امسال نیز که سال «فرهنگ» از سوی رهبری نام گذاری شده است توجه ویژه به سینما با حضور رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای عالی سینما، می‌تواند مسائل سینمایی را که بخش اعظم فرهنگ یک کشور محسوب می‌شود را برجسته‌تر سازد.
کد خبر: 72041
Share/Save/Bookmark