آغاز بررسی دو پرونده نامزدشده‌ی ایرانی در یونسکو
آغاز بررسی دو پرونده نامزدشده‌ی ایرانی در یونسکو
معاون میراث فرهنگی کشور به دعوت میراث جهانی یونسکو، اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (iucn) و شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) با هدف بررسی دو پرونده فرهنگی نامزدشده از طرف ایران برای ثبت در فهرست جهانی راهی پاریس شد.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۶
به گزارش هنرنیوز؛مسؤولان و کارشناسان میراث جهانی یونسکو، ایکوموس و اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (iucn) با دعوت از مسؤولان ارشد سازمان میراث فرهنگی خواستار بررسی دو پرونده نامزدشده برای ثبت در فهرست جهانی، بویژه منطقه حفاظت‌شده ارسباران و ۱۱ قنات ایران شدند.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور - در این زمینه اعلام کرد: ایکوموس و اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (iucn) هر سال جلسات مشترکی برای بررسی پرونده‌های فرهنگی و طبیعی و همچنین ایجاد تعامل بهتر با کشورهای عضو برگزار می کند. امسال نیز این دو مرکز جهانی با دعوت از کشورهای عضو و طرح نظرهای پیشنهادی، به بررسی پرونده‌های فرهنگی و طبیعی می‌پردازند.

معاون میراث فرهنگی با تأکید بر این‌که در این نشست قرار است پرونده قنات‌های ایرانی و منطقه حفاظت‌شده ارسباران مورد ارزیابی قرار گیرد، گفت: ۱۹ اسفند قرار است جلسه مشترکی با مسؤولان و کارشناسان میراث جهانی، ایکوموس و iucn درباره‌ی پرونده قنات‌های ایرانی و ارسباران برگزار و سوالاتی نیز در رابطه با این پرونده‌ها پرسیده شود.

او با بیان این‌که ایکوموس و iucn دو نهاد جهانی فرهنگی و طبیعی محسوب می‌شوند که رویکردهای جدید پرونده‌ها را ارزیابی می‌کنند، ادامه داد: فرآیند ارزیابی پرونده‌های فرهنگی و طبیعی در تمام پرونده‌های نامزد جهانی لحاظ می‌شود.

طالبیان همچنین درباره ثبت جهانی پرونده زنجیره‌ای قنات‌ها، گفت: پرونده ثبت جهانی ۱۱ قنات شاخص کشور که قرار است تیرماه سال آینده در اجلاس جهانی یونسکو مطرح شود، نخستین پرونده مشارکتی، مهم و پیچیده‌ی ایران است که با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی با هدف توسعه پایدار شکل گرفته است.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به بحران آب و لزوم توجه وزارتخانه‌ها به موضوع قنات، افزود: با وجود بحران آب در ایران و لزوم توجه دستگاه‌های مختلف به میراث گذشته، از یک‌ونیم سال پیش، پرونده‌هایی برای ثبت در فهرست آثار جهانی انتخاب شده است که به مشارکت سازمان‌ها و شوراهای مردمی نیاز دارد.

به گزارش معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، پرونده منطقه حفاظت‌شده ارسباران که ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ به شماره ۲۰۴ در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شد، با مشارکت و همکاری جمعی از برجسته‌ترین محققان کشور تهیه شد.

معاون میراث فرهنگی پیش از این گفته بود: «ثبت جهانی پرونده منطقه حفاظت‌شده ارسباران نه‌تنها از منظر حفاظتی بسیار اهمیت دارد که این فرصت را فراهم می‌کند تا جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی از این منطقه بازدید کنند و این اتفاق به شکوفایی اقتصادی جوامع بومی و محلی و زمینه‌ای برای ایجاد توسعه پایدار در منطقه منجر شود.»
کد خبر: 90041
Share/Save/Bookmark