قندی: مسأله حجاب ره‌آوردی برای رشد و تعالی زن است
نشست نقد و بررسی مستند «اعدام به جرم آزادی» در هنرنیوز؛/1/
قندی: مسأله حجاب ره‌آوردی برای رشد و تعالی زن است
 
تاريخ : دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۱۳
مسأله حجاب ره‌آوردی برای رشد و تعالی زن است و اسلام برای زنان حجاب را تعریف کرده تا آنها بتوانند در این فضا به رشد و تعالی معنوی برسند و بتوانند نزد خداوند در وحله بالاتری قرار گیرند.

مسأله حجاب ره‌آوردی برای رشد و تعالی زن است و اسلام برای زنان حجاب را تعریف کرده تا آنها بتوانند در این فضا به رشد و تعالی معنوی برسند و بتوانند نزد خداوند در وحله بالاتری قرار گیرند.

نشست نقد و بررسی مستند «اعدام به جرم آزادی» با حضور کارگردان؛ مدیر تولید؛ جمعی از اهالی رسانه و مسعود قندی تصویربردار و بازیگر سینما برگزار شد.

پس از نمایش فیلم مسعود قندی در دو قالب فرم و محتوا این اثر را مورد واکاوی قرار داد.

وی که به عنوان منتقد در این نشست حضور داشت در باب مسالۀ اساسی مطرح شده در فیلم گفت: مسأله حجاب ره‌آوردی برای رشد و تعالی زن است و اسلام برای زنان حجاب را تعریف کرده تا آنها بتوانند در این فضا به رشد و تعالی معنوی برسند و بتوانند نزد خداوند در وحله بالاتری قرار گیرند.

وی ضمن اشاره به مقاومت تحسین برانگیز «هدا کایا» که فیلم بر اساس آنچه که بر وی گذشته بود ساخته شده گفت: او که 32 سال پیش فقط بر اثر یک خواب تحولی عظیم در زندگی‌اش به وجود آمده، اینک به نمادی از مقاومت تبدیل شده که هزاران نفر در سراسر ترکیه به خاطر نوع تفکر او سر تعظیم فرود می‌آورند و به پاس مقاومت اوست که الان آزادی مفهوم خود را باز یافته است.

قندی ضمن برشمردن ویژگی‌های این اثر گفت: اگر چه این کار به موضوعی پرداخته است که که محل توجه و دغدغه برای ماست اما ای کاش کمی عمیق‌تر وارد موضوع حجاب می‌شد. البته این به معنای زیر سوال بردن تلاش‌های این گروه نیست؛ به بیان دیگر فهم من از این اثر آن است که ای کاش به‌جای نمایش مثلا گل‌دسته‌های مساجد وارد مساجد هم می‌شدی؛ یا مثلا ثمرات این تلاش‌ها را هم نشان می‌دادی و تاثیری که هدا کایا بر جریان حجاب در ترکیه داشت.

وی کار کردن درباره موضوع حجاب را فضایی «احسنه» و مقدس شمرد و افزود: مفهوم حجاب بسیار با ارزش‌تر از هرگونه تفکری است که درباره زنان می‌شود و باید آنرا جزو ایمانیات دانست. ثمره حجاب روندی رو به رشد در تمامی افرادی است که برای ایمان و اعتقادشان پایداری و مقاومت کرده‌اند و حتی عزیزان خود را از دست داده‌اند.

وی همچنین در بخشی از سخنانش در پاسخ به سئوالی در مورد افرادی نظیر هدا کایا که برای حجاب پای اعتقادشان می‌ایستند افزود: نقش هدا کایا نقشی فراتر از یک فیلم است و تاریخ نشان خواهد داد که برخی زنان وجهی فراتر از نقش‌شان را ایفاء کرده‌اند و هوشمندانه توانسته‌اند روح تاریخ را معنادار نمایند و ثمره پایداری آنها رشد حجاب در ترکیه است که با راهبری دقیق و منظم زمینه‌ساز حضور جدی زنان را در تمام عرصه‌ها به وجود می‌آورد.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره آزادی از دریچه حجاب نیز گفت: برداشت‌های متفاوتی از افراد درباره موضوعات گوناگون وجود دارد. اما آزادی‌ای که به واسطه حجاب و با توسل به خدا و نگاهی به اعتقادات و پایبندی اصولی به تمام آنچه را که خداوند به آنها دستور داده؛ بدست می‌آید امری مقدس و لطفی است که خداوند در نهاد انسان قرار داده است.

قندی افزود: حجاب معیار و شاخص افراد منزه‌ای است که در تمام طول زندگی خود با پایبندی به اهداف، زمینه‌ساز موجی از اسلام‌گرایی بوده‌اند و افراد جامعه می‌توانند با الگو قرار دادن آنها راه خدا را برگزینند و از سرگردانی بین عقل و ایمان پرهیز کنند.

در پایان این نشست کارگردان فیلم و همچنین مدیر تولید ضمن بیان اهداف و بیان این نکته که در ساخت فیلم با چه مشکلاتی روبرو بوده‌اند از تمامی کسانی که در ساخت فیلم آنها را کمک کرده‌اند تشکر کرد و این فیلم را به تمام مبارزان آزادی تقدیم کرد که حتی جانشان را در این راه از دست داده‌اند.

عوامل تولید فیلم مستند سیاسی «اعدام به جرم آزادی» عبارتند از: پژوهشگر، کارگردان و تدوینگر: سیدجلال دهقانی اشکذری، تصویربرداران: مهدی صفری، سیدجلال دهقانی، محسن فلاحی، صدابردار: مهدی صفری، مدیرتولید: محسن فلاحی، عکاس: آیدین سویلمز، مجری طرح: موسسه فرهنگی هنری مرآت هنر، تهیه‌کننده: روح‌ا... شمقدری، تهیه‌شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.



کد خبر: 22875
Share/Save/Bookmark