سازمان میراث فرهنگی میزبان نمایشگاهی از نقاشی با پارچه قلمکار
با حمایت دفترصادرات معاونت صنایع دستی صورت گرفت؛
سازمان میراث فرهنگی میزبان نمایشگاهی از نقاشی با پارچه قلمکار
نمایشگاهی از آثار نقاشی با پارچه قلمکار هنرمند جوان الهام کلاشک به حمایت دفتر معاونت صنایع دستی از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در ساختمان شماره ۱ سازمان از ساعت ۹صبح تا ۱۶ عصر پذیرای علاقمندان است.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۳
به گزارش هنرنیوز؛الهام کلاشک هنرمند جوان کشورمان دانش آموخته ارشد نقاشی مدت ۱۸ سال است که در این رشته فعالیت می کند و استفاده از پارچه قلمکار در نقاشی هایش را نیز از ۱ سال و نیم گذشته آغاز کرده است وی در زمینه معرفی این رشته گفت: این رشته در مجموع نوعی کلاژ است، من در نقاشی هایم از پارچه قلمکار استفاده می کنم به نوعی این پارچه غنی را وارد فضاهای انتزاعی می کنم تا آنرا در فرم و نمایی جدید به بیننده معرفی کنم.

او در زمینه نوع ابداعی که در نقاشی هایش بکار گرفته گفت: استفاده از پارچه قلمکار به دلیل علاقه شخصی ام به صنایع دستی و فرهنگ غنی کشورمان ایجاد شد به نوعی با این کار خواستم هویت ایرانی ام را بیشتر در آثارم نشان دهم؛ نقاشی های من هرجای دنیا که می روند یک شناسنامه ایرانی با خود دارند.

وی افزود: در این نمایشگاه که به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی برپا شده است؛ آثاری با تنوع طرح و نقش در زمینه نقاشی مدرن با استفاده از پارچه قلمکار در فرم های گوناگون و طرح های انتزاعی به نمایش عمومی در آمده است.

کلاشک تاکید کرد: این هنر بسیارساده و با استفاده از حداقل امکانات شامل پارچه های قلمکار در ابعاد و طرح های متفاوت، بوم نقاشی و رنگ با بهره گیری و الهام از اشعار ایرانی و طرح های سنتی و مدرن انجام می شود، با حمایت ها و نمایش عمومی این رشته و ایجاد آشنایی بیشتر برای مردم در مورد این رشته هنری می توان این رشته را بیشتر در جامعه رشد داد و از فراموشی پارچه قلمکار جلوگیری کرد.

وی درزمینه دلیل استفاده از پارچه قلمکار در نقاشی هایش افزود: این پارچه بسیار غنی است، قلمکار در هرکاری نوعی بازتاب خاص دارد، با اینکه این پارچه فرمی قرینه دارد، از لحاظ طرح ،رنگ، ترکیب بندی بصری، و شکل نیز بسیار کامل و منحصر بفرد است. امروزه در خانه ما ایرانی ها پارچه قلمکار وجود دارد و همه با آن آشنایی داریم و شاید آنقدر در معرض دید است که دیگر به نظر نمی آید من در آثارم تلاش کردم این اثر هنری اصیل ایرانی را که مظلوم واقع شده در فرم ها و شکل های مختلف در تلفیق با هنری دیگر دوباره به بیننده یادآوری کنم.

به گزارش روابط عمومی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛کلاشک یادآور شد: سال گذشته در این رشته در دو نمایشگاه شرکت داشتم که با استقبال و علاقه بسیار خیره کننده بازدید کنندگان مواجه شدم که بسیار برای من به عنوان یک هنرمند انرژی آفرین و ارزشمند بود.

این هنرمند جوان کشورمان در پایان ضمن تشکر از معاونت صنایع دستی کشور برای فراهم سازی فرصت نمایشگاه گفت: دوست داشتم بتوانم پارچه قلمکار را در این هنر ثبت کنم تا در ذهن بیننده ها بماند و این هنر اصیل ایرانی از یادها نرود، پارچه قلمکار به نوعی شناسنامه ایرانی بودن ماست.

گفتنی است، این نمایشگاه به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در ساختمان شماره ۱ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساعت ۹صبح تا ۱۶ عصر پذیرای علاقمندان است.
کد خبر: 91365
Share/Save/Bookmark