بند ناف‌شان را از «ایران» گرفته‌اند
بند ناف‌شان را از «ایران» گرفته‌اند
«با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ۱۵ کشور کو چک در اطراف ایران شکل گرفتند، کشورهایی که هر کدام به دنبال ایجاد یک هویت برای خود بودند و قطعا چه جائی بهتر از ایران با دیرینه‌ای کهن!»
 
تاريخ : شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۱
به گزارش هنرنیوز؛ مصادره‌ی برخی از مشاهیر ایرانی توسط کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حتی همسایگان شمالی ایران، به مرور در حال تبدیل شدن به یک معضل است، معضلی که فرهنگ و تا ریخ ایران را می‌تواند به مرور غارت کند.

عبدالمهدی مستکین، مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در تهران؛ با تاکید بر این‌که مختصات تمدنی هر کشور به آن کشور هویت می‌دهد، مختصات تمدنی ایران را با مختصات جغرافیایی ایران بدون انطباق می‌داند و می‌گوید: ایران از نظر جغرافیایی از شرق تا چین، از غرب تا آندلس از جنوب تا یمن و سمنگان و از شمال تا قفقاز حوزه نفوذ داشته است. از سوی دیگر پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تبدیل این کشور بزرگ به ۱۵ کشور کوچک، کشورهایی ذره‌ای دور ایران شکل گرفتند، که هر کدام از آنها به دنبال ایجاد یک هویت برای خود بودند، به همین دلیل برخی اوقات متوجه می‌شدیم خواستگاه بسیاری از هویت‌هایی که در کشورهای همسایه می‌دیدیم متعلق به ایران است.

* کنوانسیون‌های یونسکو هنوز دوران جنینی خود را طی ‌می‌کنند

وی با بیان اینکه کنوانسیون‌های یونسکو هنوز دوران جنینی خود را طی می‌کنند، گفت: این کنوانسیون‌ها هنوز پر از اشکال هستند، قرار بود آنها تکامل کننده باشند نه باعث تقابل فرهنگ‌ها! از این منظر بحث مشاهیر، یکی از قطعنامه‌هایی است که در اوایل سال ۷۰ مطرح شد.

وی با بیان اینکه کشورهای همسایه فوق‌العاده نسبت به مشاهیر ایران علاقه‌مند هستند، چون «بند ناف‌شان» از نام ایران بهره گرفته است، افزود: آنها حالا می‌خواهند مستقل باشند، چون افراد زیادی از ایران از گذشته‌های دور تا امروز به بشریت خدمت کرده‌اند، بنابراین سعی دارند نام چنین شخصیت‌هایی مانند «محمد زکریای رازی» را به خود ببندند تا قدمت‌شان را به اعلا برسانند.

*«برابری جنسیتی» در ثبت‌های جهانی

به گفته‌ی وی برابری جنسیتی در ثبت‌های جهانی وجود دارد.

مستکین با تاکید بر اینکه ضوابط یونسکو می‌گوید؛ هر اثر ثبتی را باید در دنیا ترویج داد، اظهار می‌کند: زمانی که شخص یا جایی در مرکز میراث جهانی به ثبت می‌رسد، آموزه‌هایش را باید ترویج دهیم. در واقع کوتاه‌ترین و بلند‌ترین حکایت‌ها در ایران ریشه دارند و حتی بسیاری از داستان‌های هالیوود ریشه در کشورهایی چون عراق دارند.

*تدریس کتابچه مشاهیر ایرانی در دبستان‌ها

او همچنین بر تهیه «کتابچه مشاهیر ایران» و میراث «ملموس و ناملموس جهانی» با همکاری سازمان میراث فرهنگی‌، وزارت آموزش و پرورش و یونسکو خبر می‌دهد و می‌گوید: براساس پیگیری‌های انجام شده قرار است این کتابچه در دبستان‌ها تدریس شود.

*ثبت جهانی ۳۳ تن از مشاهیر ایرانی در یونسکو

مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ادامه با تاکید برثبت ۳۳ تن از مشاهیر ایرانی در فهرست مرکز میراث جهانی ادامه می‌دهد: این آمار جزو بالاترین راندمان ثبت مشاهیر در جهان است. در واقع با این آمار، کشورمان جزو پنج کشور بالا در این حوزه است.

او اضافه می‌کند: براساس معیارها و قوانینی که وجود دارد باید هر کدام از مشاهیری که برای ثبت معرفی می‌شوند، سال تولد یا وفات‌شان مضربی از عدد ۵۰ یا ۱۰۰ باشد تا کسانی که درباره آن مشاهیر مطلبی می‌شنوند، دچار آشفتگی ذهن نشوند و از سوی دیگر عدد ارائه شده برای آن مشاهیر با توجه به قدمت‌ها و تاریخ تولد یا فوت آن‌ها، رُند باشد.

به گفته وی از سال ۱۹۸۰ میلادی کار ثبت این مشاهیر آغاز شده و تاکنون ۳۳ سال است که این پروژه انجام می‌شود.

مستکین ثبت جهانی سه تن از مشاهیر از جمله «زکریای رازی» متولد ۱۰۵۰ شمسی که مقارن با هفتصدمین سال تولد اوست‌، سالگرد «کتاب گلشن راز» شیخ محمود شبستری و سالگرد «سید مرتضی علم الهدی» که در ۱۰۱۵ شمسی متولد شده‌اند در سال جاری را از جمله‌ی این ۳۳ تن مشاهیر می‌داند و تاکید می‌کند: این ثبت‌ها به منزله‌ی معرفی شخصیت‌هاست.
کد خبر: 89205
Share/Save/Bookmark