خلاقیت در تئاتر ایران جایش را به تکرار داده است
گفتگوی هنرنیوز با امید نیاز کارگردان تئاتر؛
خلاقیت در تئاتر ایران جایش را به تکرار داده است
امید نیاز در گفتگو با هنرنیوز گفت: متاسفانه در تئاتر ایران کمتر خلاقیت توجه می شود و خلاقیت جایش را به تکرار داده است.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۳


امید نیاز کارگردان تئاتر در گفتگو با هنرنیوز از برگزاری کارگاه تئاتر خلاق در روز جهانی تئاتر در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان گفت: در سفرهایی که برای حضور در کارگاه های آموزشی به کشورهای اروپایی داشته ام، کارگاهی با حضور تعدادی از کارگردانان نمایش کودک و نوجوان در شهر کلن آلمان برگزار شد که متوجه شدم نکاتی در تئاتر کودک و نوجوان ما است که توجهی به آنها نمی شود و باید آموزش داده شود.
وی ادامه داد: در این مورد کارگردانان در به کار گیری کودکان به عنوان بازیگر در نمایش های کودک احساس خلا می کنند و بسیاری از آنها راه و روش بازی گرفتن از کودکان و نوجوانان را نمی دانند و بسیاری از کودکان و نوجوانان نیز علاقه دارند تا در تئاتری که به نام آنها و برای آنها است حضور داشته باشند.
این کارگردان خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانان فیلسوفان بی تجربه ای هستند که باید با تکنیک و خلاقیت تئاتر را به آنها آموخت و آنها را با تئاتر آشنا کرد. زمانی که مرکز ملی استیج در سمینارش از این نوع تئاتر صحبت کرد و من پیشنهاد دادم تا در روز جهانی تئاتر کارگاهی برگزار کنم.
نیاز تاکید داشت: در این کارگاه حدود ۱۵ نوجوان حضور خواهند داشت که طی یک ساعت و نیم با این بچه ها نمایشی خلق را با استفاده از عنصر خلاقیت تولید خواهیم کرد، که ابزار و آکسسوار این نمایش استفاده از وسایل ساده است که با کمک بچه ها وسایل که کاربردی برای ما ندارند را به ابزاری کابردی تبدیل می کنیم و از میان وسایل خود ساخته تعدادی را انتخاب و بر مبنای آنها از بچه ها می خواهیم تا با توجه به وسیله ای که ساخته اند قصه ای تعریف کنند و بهترین قصه در این کارگااه تبدیل به نمایشی می شود که ما طی یک ساعت و نیم کار با بچه ها نمایشی خلاق را تولید می کنیم.
وی افزود: این دقیقا از آموزش هایی بود که ما در کارگاه آموزشی ر شهر کلن داشتیم که در آنجا هر کدام از کارگردانان حاضر در جلسه این کار را انجام می دادند و مابقی کارگردانان بازیگران کار کارگردانان می شدند و هر کارگردان با تکنیک دیگر کارگردانان آشنا می شدند.
کارگردان نمایش «بچه های خاکستری» در مورد نحوه انتخاب نوجوانان برای حضور در کارگاه آموزشی تئاتر خلاق گفت: من در انتخاب نوجوانانی که قرار است در این کارگاه حضور داشته باشند دخالتی ندارم و کانون تعدادی از بچه هایی را که در آنجا به فعالیت های گوناگون می پردازند را برای حضور به کارگاه تئاتر خلاق به من معرفی می کنند.
امید نیاز در مورد خلاقیت در تئاتر ایران اظهار داشت: خلاقیت در تئاتر ایران بسیار کم است و پایان هر اتفاقی مشخص است. متاسفانه امروزه در تئاترهای ما اعم از تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر بزرگسال خلاقیت کمتر دیده می شود و تئاتر های ما به تکرار رسیده است با این وجود کارگاه های آموزشی ما یک روزه برگزار می شود و انتظار می رود که در عرض یک ساعت و نیم بچه ها خلاق شوند.
وی در پایان گفت: متاسفانه در سیستم تئاتری ما خلاقیت دیده نمی شود و هنرمندان ما به تکرار رسیده و هدفشان فقط اجرا کردن است و به تکرار افتادن چندان برایشان دغدغه نیست.

کد خبر: 39075
Share/Save/Bookmark