جشن بزرگداشتهای خانه سینما برگزار شد
به یاد عزت الله انتظامی و ضیاالدین دری
جشن بزرگداشتهای خانه سینما برگزار شد
شامگاه گذشته جشن بزرگداشت‌های خانه سینما تحت تأثیر درگذشت عزت الله انتظامی (آقای بازیگر) و سید ضیاءالدین دری کارگردان شناخته شده سینما در تالار ایوان شمس برگزار شد.
 
تاريخ : شنبه ۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۴۶
به گزارش هنرنیوز؛ در ابتدای این مراسم تصاویری قدیمی از مراسمی پخش شد که با اجرای عزت الله انتظامی در تالار وحدت همراه بود.

در آن مراسم چهره‌های مطرحی از سینمای ایران از جمله جمیله شیخی و فخری خوروش حضور داشتند و انتظامی از نصیریان برای تقدیر دعوت کرد و همین موضوع بهانه ای شد تا نصیریان که رییس جشن امسال خانه سینما است، به روی صحنه بیاید و سخنانش را آغاز کند.

نصیریان در بخشی از سخنان خود با اشاره به درگذشت عزت الله انتظامی گفت: من هیچ وقت نمی‌توانم باور کنم چنین شور و استعداد و شوخ طبعی خاموش شده باشد. تمام این‌ها هم که گفتم در کنار حاضر جوابی بخشی از بازیگری است.

وی ادامه داد: ما خیلی شرایط برگزاری جشن نداریم اما زندگی همین است. وقتی شنیدم قرار است از داریوش مهرجویی تقدیر شود بسیار خوشحال شدم و البته اصلاً هم اهل تعارف‌های کلیشه‌ای نیستم چرا که فکر می‌کنم اسم او تمام ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و ...‌. را دارد و ایشان احتیاجی به زیرنویس ندارد.

به گفته نصیریان، زمانیکه غلامحسین ساعدی، داریوش مهرجویی را پشت صحنه نمایش آی با کلاه ای بی کلاه آورده بود، اولین صحبتها درباره نگارش سناریوی گاو شد.ما با کمک آقای مهرجویی با سینما آشنا شدیم یعنی ایشان در همان اداره تئاتر برای ما تمرین گذاشت و کار کرد و تمام آن اکیپ کارش را در سینما از آقای مهرجویی یاد گرفت.

نصیریان با اشاره به این مطلب که داریوش مهرجویی یکی از پایه‌های سینمای جدید ایران است ، تاکید کرد: ما اگر گروهی بازیگر بودیم که فیلم گاو را بازی کردیم از رنج و مرارتی بود که مؤلف و بانی آن داریوش مهرجویی است. ما هم که بازیگر ایشان شدیم یک بازنگری تازه روی کار بازیگری و شخصیت‌ها شد و این در آقای هالو هم رخ داد.

وی خاطر نشان کرد: باید ارزش واقعی داریوش مهرجویی را در سینما بدانیم و بگویم که ایشان بود، به ما این فرصت را داد تا در چهار فیلم مهم قبل از انقلاب بازی کنیم و من افتخار می‌کنم به گاو، هالو، دایره مینا و آقای پستچی و دوست داشتم در تریبونی این‌ها را اعتراف کنم و فکر می‌کنم وجدان آقای انتظامی هم از حرف‌های من راضی است.

نصیریان در ادامه به فعالیت‌ها و نقش داریوش اسدزاده در تئاتر اشاره کرد و همچنین به سوابق سید مهدی شجاعی و ابوالحسن تهامی نژاد نیز اشاره کرد..

در ادامه این مراسم، صحنه‌هایی از دوره‌های مختلف بزرگداشت‌های جشن خانه سینما پخش شد.

بر اساس این گزارش، در ادامه منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما گفت: امروز از چهار نسل تقدیر می‌شود که هر کدام به سینما و فرهنگ و هنر ایران ارج داشتند، سینمای ایران مثل فرش ایران است و ای کاش تصاویری هم از مؤسسین و کسانی بود که این سینما را پایه گذاشتند. با این حال نکته مهم این است که انکار بعضی موضوعات ممکن است ما را دچار این گرفتاری کند که چه بودیم و چه شدیم.

شاهسواری ادامه داد: همه ممکن است در رنج‌های عمیقی به سر ببریم و دردهای نگفته و نشنیده زیاد داشته باشیم ولی با انکار پیروزی‌ها و داشته‌هایمان چیزی به دست نمی‌آوریم.

در ادامه کلیپی از داریوش اسدزاده پخش شد و از سیروس ابراهیم‌زاده، همایون ارشادی و علی دهکردی دعوت شد تا تقدیر از این بازیگر انجام شود.‌

در بخشی از این بزرگداشت ، همایون ارشادی درباره این بازیگر قدیمی گفت: آقای اسدزاده چهره زنده خاطرات هشت دهه تاریخ ایران است و کسی است که تمام دوران رونق لاله زار را که یک روز خیابان شانزلیزه ایران بود، دیده است.‌

همچنین علی دهکردی پیامی را در خطاب داریوش اسدزاده از سوی انجمن بازیگران خانه سینما خواند..

داریوش اسدزاده نیز یادآور شد : بیستمین جشن خانه سینما غیر را به زعمای سینما و مردمی که برای هیچی زحمت می‌کشند تبریک میگویم و برایم جالب است که خودم هم مثل آن‌ها هستم، از سال ۱۳۱۲ وقتی ۱۰ ساله بوده با فیلم‌ دختر لر با سینما آشنا شده و بعد کارم را از سال ۱۳۲۰ با تئاتر آغاز کردم. .

در بخش دیگری از این مراسم چنگیز جلیلوند، محمد تهامی، ناصر ممدوح و مرتضی رزاق کریمی برای تقدیر از ابوالحسن تهامی روی صحنه آمدند..

محمد تهامی در بخش تقدیر از ابوالحسن تهامی گفت: برای من باعث افتخار است که در بزرگداشت برادرم حضور دارم و من زمانی را به یاد دارم که یک روز اتاقمان پر از کتاب سینما و تئاتر شد و من کم کم با سینما آشنا شدم. برادر من از دهه ۴۰ تشخصی به امر صدا در سینما بخشید و باعث افتخارم است که دست او را ببوسم.

در ادامه ابوالحسن تهامی برای دریافت تندیس خود روی سن آمد و گفت: در زمانی جهان، ایران را با فرش و مینیاتور می‌شناخت و امروز با سینما می‌شناسد و من افتخار می‌کنم که بخشی از این هنر هستم.

بر اساس این گزارش بخش دیگری از این مراسم به تقدیر از داریوش مهرجویی کارگردان مطرح سینما اختصاص داشت..

وی با اشاره به فیلم هایش گفت: هیچ گاه نمی‌خواستم همه فیلم‌هایم درباره زنها باشد، اما هرموقع می‌خواهیم ‌کاری کنیم که کمی از سطح درک مأمورین نظارت بالاتر است فیلم را توقیف می کنند و آنچه بر سر سنتوری پیش آمد خیلی دلسرد کننده و بر من اثرگذار بود.

در ادامه رسول صدرعاملی، محسن امیریوسفی، رضا درمیشیان، و فریدون جیرانی برای تقدیر از این هنرمند به جایگاه آمدند.

صدرعاملی با اشاره به بزرگداشت داریوش مهرجویی گفت: داریوش مهرجویی آغازگر سینمای نوین ایران بودهمچنین استمراردهنده آن نیز بود و به ما یاد داد که چقدر می‌توان از ادبیات تاسی بگیریم . شرمنده ام که در زمانیکه سنتوری در محاق توقیف بود و فیلم من اکران شد و اگر آن فیلم اکران شده بود شاید یکی دیگر از بازیگران ما (گلشیفته فراهانی) الان اینجا بود.

در ادامه فریدون جیرانی به فیلم سینمایی گاو اشاره کردو افزود: فیلم گاوی که سال ۴۶ در تلویزیون نمایش داده شد با آنچه آقای مهرجویی ساخت فرق دارد و این یکی از نقاط مبهم تاریخ سینمای ما بوده که امشب ‌درباره آن صحبت شد، با همه احترامی که برای آقای کیمیایی قائل هستم ولی باید بگویم تفکر با فیلم‌ گاو مهرجویی از طریق سینما میان مردم رفت.

امیریوسفی نیز با اشاره به بزرگداشت داریوش مهرجویی گفت: اتفاقات مختلفی در این سالها افتاده ولی چه شد که ترک وطن بهرام بیضایی را دیدیم و هیچ نگفتیم؟ چه شد که خانه نشینی ناصر تقوایی را دیدیدیم و هیچ نگفتیم؟ در این بین آقای مهرجویی فیلسوف سینما و فخر این حوزه است و امیدوارم همچنان الگوی سینما باقی بماند و شرایط برای ساخت فیلمش در پنجاهمین سال فعالیت ایشان فراهم شود.

سپس مهرجویی پس از تشویق طولانی حضار و تشکر ویژه از علی نصیریان گفت: بازنگری از سینمای گذشته بویژه در این بلوای فقر کیفیتی، کار درستی است و ممنونم که این برنامه را یک هفته بخاطر رحلت عزت الله انتظامی به تأخیر انداختید چون گوهر ارزشمندی را ازدست دادیم.

بر اساس این گزارش ، آخرین بزرگداشت این مراسم به سید مهدی شجاعی اختصاص داشت و پس از پخش کلیپی از این نویسنده که فعالیت‌های سینمایی و تئاتری زیادی داشته است، مجید مجیدی، کمال تبریزی، علیرضا رضاداد و احمد مسجد جامعی برای گرامیداشت این آیین به جایگاه آمدند.

مسجد جامعی با اشاره به فعالیت‌های شجاعی گفت: این مراسم را به لحاظ اخلاق گرایی سینمایی‌ها قابل تقدیر می‌دانم که جدا از تأخیر در برگزاری آن بخاطر اتفاقات هفته قبل، همگرایی و همدلی میان سینماگران را هم اضافه می‌کنم. در این روزها آقای مجید انتظامی بارها می‌گفت،«پدرم در حال نیمه هوشیاری هم آقای مهرجویی را صدا می‌کرد» و این همدلی نکته‌ای ارزشمند در سینما است. ضمن اینکه به جایزه سیف الله داد هم می‌توانم اشاره کنم، یک زمانی نگرانی‌هایی وجود داشت که جشن خانه سینما رقیب جشنواره فجر شود ولی الان این‌ها هر کدام مستقل کار می‌کنند.

وی ‌به توقیف سنتوری اشاره کرد و گفت: آقای شجاعی هم آثار توقیفی دارد و امیدوارم فضای آزادی ایجاد شود تا آثار او هم منتشر شوند.

در ادامه مجید مجیدی با اشاره به فعالیت شجاعی، اظهار کرد: باعث افتخارم است که در بزرگداشت ‌کسی حضور داشته باشم که در تکوین فیلمسازی من نقش داشته است. او سهم بزرگی در ادبیات داستانی و شعر و نمایشی داشته و همیشه مثل خورشید درخشیده است.‌

در ادامه کمال تبریزی نیز نوشتاری را از سوی سید محمد خاتمی برای سید مهدی شجاعی قرائت کرد.

شجاعی پس از دریافت تندیس خود بیان کرد: از آقای نصیریان تا آقای زنجانپور و آقای مجیدی که دلیل آمدن به سینما شدند و نیز دیگر عزیزان و همچنین آقای خاتمی تشکر می‌کنم، فردی که مالباخته است را می‌شود از زمین بلند کرد و حتی جامعه مالباخته را می‌شود از زمین بلند کرد مثلاً اسکناس بی پشتوانه چاپ کرد یا از جیب یکی برداشت و در جیب دیگری گذاشت تا مشکل مردم حل شود و اگر هم نشد پای دشمن را وسط کشید، اما جامعه آمال باخته را نمی‌شود بلند کرد و آنوقت مضمون خیلی حرف‌ها این می‌شود که چه‌فکر می‌کردیم و چه شد و این باعث تأسف است.

شجاعی ادامه داد: راه حلی که‌ در این مواقع پیش می‌آید یا سکته و مرگ است، یا خودکشی، یا اینکه می‌گویند مثل بساز و بفروش ها بسازیم و بخرند یا از اساس بکوبیم و بسازیم یا اینکه مهاجرت کنیم و برویم جایی دیگر بسازیم. بنابراین ممکن است هر کدام به طریقی گلیم خود را بیرون بکشیم اما آنچه باقی می‌ماند یک ایران مخروبه و یک نسل منقرض شده است.

وی با تاکید بر این مطلب که همه اینها از جهل و نادانی مردم و بی فرهنگی است، گفت: اگر عده‌ای می‌توانند عوام فریبی کنند به این خاطر است که عده‌ای عوام مانده‌اند در حالی که این وظیفه اهالی فرهنگ و هنر است که برای رفع این‌ها کمک کنند و من از این فرصت استفاده می‌کنم تا بگویم، بیاییم فرهنگ و دانش مردم را بالا ببریم چون تنها از همین طریق است که می‌توان کاری انجام داد.
کد خبر: 96919
Share/Save/Bookmark