اسماعيل اميني:
تيتراژ سريال‌هاي تلويزيوني جاي آزمون و خطا نيست
 
تاريخ : شنبه ۶ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۲۳
اسماعيل اميني گفت: تيتراژ سريال‌هاي تلويزيوني جاي آزمون و خطا براي شاعران و خوانندگان تازه‌كار نيست.

به گزارش هنر نیوز ،اين شاعر و منتقد در گفت‌وگو با ايسنا، درباره وضعيت كيفي تيتراژ سريال‌هاي تلويزيوني، خاطرنشان كرد: وقتي موسيقي با كلام به مخاطبان عرضه مي‌شود، بايد فكر بيشتري روي كار گذاشته شود. در حال حاضر از اين ظرفيت فقط براي خواننده‌هاي خودي استفاده مي‌شود و خواننده‌هايي كه سابقه‌اي در خوانندگي ندارند و مي‌خواهند با خواندن ترانه‌هاي تيتراژ به شهرت برسند و از اين موقعيت استفاده مي‌كنند.

وي ادامه داد: موسيقي تيتراژ سريال‌هاي تلويزيوني كه در 30 يا 40 شب متوالي و در بهترين ساعات به روي آنتن مي‌رود، بهترين فرصت براي حرف زدن با نسل جوان است و بايد طراحي و برنامه‌ريزي شود تا به بهترين نحو ممكن از آن استفاده شود.

اين شاعر و منتقد با اشاره به محتواي شعرهاي تيتراژ پاياني مجموعه‌هاي تلويزيوني ماه رمضان، گفت: اين شعرها از نظر زباني دقت كافي ندارند؛ به نظر من غالب اين شعرها، پراكنده‌گويي و ادبيات پراكنده است. در بعضي از اين شعرها حتي 3 جمله با معناي متوالي وجود ندارد.

عضو مركز شوراي شعر و موسيقي صدا افزود: براي سفارش شعر به شاعر معمولا براي اين كه داستان فيلم لو نرود، خلاصه‌اي از داستان براي شاعر بيان مي‌شود و چون ترانه‌سرا كل سريال را نديده و در جريان كل قصه‌ها نيست، از ذهنيات و تصورات خود شعر را مي‌سرايد؛ قسمتي از پراكنده‌گويي از همين‌جا ناشي مي‌شود.

اين مدرس دانشگاه تاكيد كرد: با اين حال اغلب شعرها در تيتراژ سريال‌ها، بيانگر هيچ چيز نيستند؛ ممكن است مدتي با استقبال مواجه شوند ولي در نهايت نمي‌توانند مطلبي به فرهنگ و ادبيات ما اضافه كنند. موجي كه ايجاد مي‌شود سريعا از بين مي‌رود. در اين آشفته بازار موسيقي كه در كنار آثار ارجمند، تعداد زيادي آثار سخيف ونازل توليد مي‌شود؛ نبايد با فرصت مغتنمي كه در سريال‌ها به وجود آمده، ساده‌انگارانه برخورد شود.

اين شاعر و منتقد اظهار كرد: برخي از شعرها به زبان سطح پايين جامعه است. اين جنس تكيه كلام‌ها و تعابير، به شعر و موسيقي ضربه مي‌زند. با اين وجود اين شعرها با تكرار زياد و پخش‌هاي 30 و 40 روزه در بهترين ساعت پخش زمزمه جوانان مي‌شوند. به نظر من اصلا درست نيست كه اين شعرهاي نازل بر زبان نسل جوان ما جاري شود.

اميني تصريح كرد: شعرهاي تيتراژها طراحي ندارند و تيتراژ همه سريال‌ها با يك سبك و شيوه خوانده مي‌شوند؛ در حالي كه اگر 4 سريال از 4 شبكه پخش شود بايد با 4 نوع متفاوت موسيقي مواجه باشيم.

کد خبر: 15864
Share/Save/Bookmark