«شورشیرین» حماسه مردی که کوه بود
نگاهی بر فیلم های سی امین جشنواره فیلم فجر؛
«شورشیرین» حماسه مردی که کوه بود
با از گذشت تنها دو دهه از حماسه هشت سال دفاع مقدس، در سال های اخیر پرداخت به روایت این حماسه به گونه ای مدقق و رسالت وار در رسانه های جمعی و سینما به اقل ممکن رسیده است.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۹


این در حالیست که در تمام کشورهای جهان، سینمای جنگ یا حماسه ژانر مهمی در فضای متنوع سینماست و فیلم سازان مطرح جهان با تلاش بر انعکاس جنگ به مفهوم صحیح واقعه و کلام‏، آن را از زوایای گوناگون مورد پرداخت قرار داده و تلخی ها ی آن را به غایت رسالت منعکس نموده اند‎؛ حماسه هشت سال جنگ تحمیلی بنا به ساحت متعالی آن در جبهه های نبرد حق علیه باطل واجد بسیاری از کنش ها و نمودهای انسان شناختی و الهی است که تاکنون تنها شمه ای از آن در فیلم های موفق سینمای این ژانر توسط فیلم سازان متعهد به آرمان های انقلاب اسلامی به تصویر درآمده است. 
«شور شیرین» فیملی از جواد اردکانی، نمود تلاش

«شور شیرین» روایت زندگی شهید محمود کاوه و مجاهدت های سرسختانه او در کوهستان های کردستان با حزب منافق دموکرات است که در آن منطقه با ایجاد ناامنی از هیچ جنایتی فروگذار نکرده و مرزهای کشور اسلامی ایران را دچار تنش های بسیار نمودند.
و تعهد این کارگردان برای به تصویر در آوردن این ساحت عظیم از زاویه ای دیگر است. اردکانی دراین اثر، به سراغ وجه دیگری از جبهه حماسه دفاع مقدس در مبارزات رزمندگان اسلام در کوهستان های کردستان رفته است.
«شور شیرین» روایت زندگی شهید محمود کاوه و مجاهدت های سرسختانه او در کوهستان های کردستان با حزب منافق دموکرات است که در آن منطقه با ایجاد ناامنی از هیچ جنایتی فروگذار نکرده و مرزهای کشور اسلامی ایران را دچار تنش های بسیار نمودند.
محمود کاوه، از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در ۸ سال جنگ ایران و عراق است که در یازدهم شهریور بر روی ارتفاعات ۲۵۹ حاج عمران شهید شد. در این زمان او مسئولیت فرماندهی لشکر ویژه شهدا را بر عهده داشت. کاوه یکی از جوانترین فرماندهانی است که هدایت جنگ ایران و عراق را به عهده گرفتند. روزی که جنگ شروع شد او یک جوان ۱۹ ساله بود اما ۳ سال بعد فرماندهی تیپ ویژه شهدا را به عهده گرفت. تیپی که از کلیدی‌ترین یگانهای سپاه بود. موفقیت‌ها و انجام عملیات خارق‌العاده توسط این تیپ با فرماندهی کاوه باعث شد به لشکر ویژه ارتقا یابد.کاوه در ۱۰ شهریور ۱۳۶۵ در منطقه عمومی حاج عمران برروی قله ۲۵۱۹ حاج‌عمران بر اثر اصابت ترکش گلوله توپ و درسن ۲۵ سالگی شهید شد.
اردکانی در پرداخت به روایت برهه ای کوتاه از زندگی این شهید توانسته است ابعاد آن را به وساطت ایجاد فضایی ملموس در تجانس محیطی و ساختاری ذهن مخاطب به تصویر درآورد.
این پرداخت به رغم دشواری ادای دین به ساحت معظم این شهید رفیع الشان و هم فضای جغرافیایی فیلم، از ساختاری سامان یافته و صحیح بهره مند است، ساختاری که عینیت آن فضا را در قلمرو باور مخاطب متجلی است.
اردکانی با نظر به استراتژی و درایت
اردکانی در پرداخت به روایت برهه ای کوتاه از زندگی این شهید توانسته است ابعاد آن را به وساطت ایجاد فضایی ملموس در تجانس محیطی و ساختاری ذهن مخاطب به تصویر درآورد
هوشمندانه شهید کاوه در این برهه با پرهیز از هرگونه کلیشه نمایی همچون سرانجامی سوگوارانه و یا اغراق در مضمون، با انطباق صحیح مفاهیم در ذهن مخاطب تا حد زیادی موفق به شناساندن چهره شهید کاوه و دشواری های جنگ در آن منطقه به مخاطب می شود.
متقابلا‏، مخاطب ناگزیر از فرسایش در پیچش ها یا عدم ثبات در برقراری ارتباط با رخدادهای زنجیره وار آثاری از این دست نیست بلکه به سهولت در آستانه همزادپنداری با آن و کشمکش های حسی آن قرار می گیرد.
وانگهی «شور شیرین» با استفاده از تکنیک های فنی در ساختار تصویری، توانسته است سنخیت و هم پوشانی جامعی را فی ما بین شاکله روایت و میزانسن های مکمل ایجاد نماید و سرانجام در نسخه نهایی فیلمی ارزشمند در حوزه آثار سینمایی دفاع مقدس باشد.
مبرهن است ساخت فیلم هایی از این دست با دشواری های بسیار صحنه پردازی و فیلمبرداری‏، توامان باید نگاه مخاطب امروز و نسل نو را که با وقایع دوره جنگ تحمیلی قرابت بصری ندارد مد نظر داشته و عمق مفاهیم متعالی ساحت دفاع مقدس را از منظری باورپذیر و مانوس با بارقه های وجودی او به او بشناساند.
«شورشیرین» اثری سهل و ممتنع است که به خوبی از عهده این مهم برآمده است.
«شور شیرین» ساخته جواد اردکانی به تهیه کنندگی ابراهیم اصغری با ایفای نقش رضا رویگری، حمید عمارلو، شبنم قلی خانی، احمد نجفی و سایر بازیگران برای نخستین بار در سی امین جشنواره فیلم فجر اکران شد.


مریم خاکیان

 

 

کد خبر: 36834
Share/Save/Bookmark