نخستین جشنواره مدافعان حرم به کار خود پایان داد
نخستین جشنواره مدافعان حرم به کار خود پایان داد
اختتامیه نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم با حضور مسئولان لشکری و کشوری برگزار شد.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۰۱
به گزارش هنرنیوز ، در این مراسم عبدالعلی علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما، حجت‌الاسلام اژه‌ای رئیس شورای نظارت بر سازمان صداوسیما، سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی و خانواده معزز شهدای مدافع حرم حضور داشتند.

بخش‌هایی از مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم به اجرای برنامه توسط علیرضا افتخاری اختصاص داشت و او در این مراسم آهنگ «مدافعان حرم» را که به سفارش خبرگزاری فارس تولید شده، به صورت زنده اجرا کرد.

حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، سردار بهمن کارگر، محمد خزاعی داور جشنواره، علیرضا رضاداد داور جشنواره، مرتضی رزاق کریمی داور جشنواره، محمد هادی رضوی عضو شورای سیاستگزاری جشنواره، حمید یادروج دبیر جشنواره، حامد فاتحی پولادی، مدیر روابط عمومی بسیج صدا و سیما، علیرضا افتخاری، علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم، حجت الاسلام محمدرضا زائری کارشناس فرهنگی، علی فروتن بازیگر،.... در آیین اختتامیه نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم حضور دارند.

تجلیل از برگزیدگان این جشنواره و همچنین قدردانی از خانواده شهدای مدافعان حرم از دیگر بخش‌های این برنامه است.

علیرضا افتخاری پیش از اجرای ترانه‌ای که برای مدافعان حرم ساخته بود گفت: ما یک قطره ای در برابر دریا هستیم، آهنگ این کار را با علیرضا سپه وند و همایون پشتار و شعر احمد بابایی ساخته ایم و من آن را به پیشگاه شما عزیزان تقدیم می کنم.

همچنین در این مراسم حمید یادروج دبیر نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم که در سالن همایش های صداوسیما برگزار شد، در سخنانی گفت: به نام خدایی که پیامبرش را امر نمود تا از حریم امن، راهی غربت شود تا مهاجرت الی الله را به پیروان آخرین فرستاده اش بیاموزد. به نام خدای مهاجران الی الله، آنان که گمشده 1400 ساله خود را در کوچه پس کوچه های دمشق جستجو می کنند.

وی ادامه داد: آیا نباید خدا را شکر کرد؟ شکر برای زیستن در دوران کسانی که سالها فقط روایت مثل هایشان را شنیده بودیم و همیشه چشم انتظار دیدارشان، امروز اما سرت را که بچرخانی شهری را می بینی پر ااز رویاهایت. مهاجران یکی یکی باز می گردند، حالا شهرمان دوباره شهید، جانباز، مادر، همسر و فرزند شهید دارد.شهیدانی که راه قدسشان هنوز ار کربلا می گذرد، کربلایی که بوی شام بلا می دهد هنوز.

یادروج اظهارداشت: حالا ما چه خواهیم کرد؟ آیا می گذاریم گرد غربت بر غریب این وارثان راه احمد(ص) بنشیند یا در کاروان این گمنام زمین و آشنایان آسمان، کاری زینبی خواهیم کرد؟ لنز دوربین هایمان کدام یک را ترجیح می دهد؟ هیجان ژست های روشنفکری یا برق چشمهای فرزندی که در خان طومان جا گذاشته است؟ننگ بر قلم و دوربینی که ننویسد و نبیند. بر مدافعان حرم این آخرالزمانی حسین چه می گذرد؟

وی افزود: اینجا جان های عاشق هنوز تشنه ی کاری زینبی اند. ما این را از چشمهای بی خواب و جان های به خطر افتاده کسانی فهیمده ایم که در معرکه تکفیریان و وارثان خدا به دنبال آسمانیان می گردند تا در میان مجاهدان خدا معلم ها را پیدا کنند. معلمانی که فاتحان فردا را می سازند. ما این را از روایت های عاشقانه ای فهمیده ایم که به اینجا آمده اند؛ نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم.

وی اظهارداشت: این جشنواره به همت خبرگزاری فارس و با همکاری موسسه فرهنگی هنری کتیبه نوای فاطمی و مرکز بسیج سازمان صداوسیما بهمن ماه سال گذشته آغاز کرد و فراخوان از اسفندماه سال گذشته اعلام شد. تصور ما شرکت 100 تا 150 اثر بود ولی چیزی حدود 400 اثر به دبیرخانه ارسال شد که جای خوشحالی دارد که فیلمسازان ما به مقوله هنر پرداخته اند.

دبیر نخستین جشنواره فیلم مدافعان حرم ادامه داد: هدف گذاری ما از ابتدا این بود که نگاه های مردم را به سمت مدافعان حرم جلب کنیم. کسانی که بسیار مظلومند و کمتر درباره آنها حرف می زنند. حتما شما هم شنیده اید که عده اندکی می گویند مدافعان حرم پول می گیرند و می جنگند. همین یک جرقه ای بود تا ما جشنواره ای ترتیب بدهیم و این نگاه غلط را تصحیح کنیم.

یادروج تصریح کرد: جشنواره تلاش کرد با حضور هنرمندان آثار را بررسی کند. فیلم های بسیار خوبی ساخته شده بود و گواه آن نظر هیات داوران است. برای ما جای خوشحالی دارد که جشنواره ای نوپا و موضوعی؛ مخاطب خوبی پیدا کرده همانطور هم که امروز جمعیت بسیاری برای حضور در جشنواره شرکت کرده اند و ما شرمنده بسیاری شدیم که پشت درها ماندند.

وی افزود: شاید در فیلم ها هم بتوانیم به این نکته توجه کنیم. ما دو بخش مستند و نماهنگ را انتخاب کردیم و چرا آثار سینمایی و داستانی نیست؟ اما باید گفت که اثری در این حوزه ساخته نشده است. در حوزه نماهنگ نیز این نقد متوجه صداوسیماست که می تواند کلیپ های خوبی در این باره بسازد. یک کلیپ چند دقیقه ای می تواند اثرگذاری بسیار بیشتری داشته باشد. ما در حال برنامه ریزی هستیم که در چند سالن سینمایی این آثار را به نمایش دربیاوریم. صداوسیما هم باکس ویژه ای در این باره در نظر می گیرد و می توانیم آثار بسیار خوبی را در این زمینه ارائه کنیم.

به گزارش فارس ، همچنین اولین جشنواره فیلم «مدافعان حرم» امشب برندگان خود را به شرح زیر شناخت.

در بخش کلیپ‌ها هیأت داوران دو اثر را انتخاب نمودند.
1- دیپلم افتخار بهترین کلیپ به موج دریا به کارگردانی جواد مزدآبادی
2- تندیس جشنواره بهترین کلیپ به لبیک به کارگردانی محمد و حسین بوشهری
همچنین لوح تقدیر دبیرخانه جشنواره بنا به پیشنهاد هیئت داوران به حامد زمانی اهدا شد.

در بخش آثار مستند پنج اثر شایسته تقدیر شدند:
1- دیپلم افتخار جشنواره به آقای روح‌الله رفیعی کارگردان فیلم خالد و مجتبی اهدا گردید.
2- دیپلم افتخار جشنواره به آقای ناصر نادری تهیه‌کننده و کارگردان فیلم رد پای فرشته اهدا گردید.
3- جایزه ویژه هیأت داوران به آقای محمد هادی نعمت‌اللهی کارگردان فیلم فرمانده اهدا گردید.
4- تندیس جشنواره برای بهترین کارگردانی به آقای وحید فراهانی کارگردانی کارگردان فیلم بی‌جی اهدا گردید. 5- تندیس بهترین فیلم جشنواره به فیلم پل به تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی و کارگردانی امیرحسین نوروزی هدا گردید.

همچنین تندیس جشنواره و جایزه ویژه دبیر جشنواره بنا به پیشنهاد هیئت داوران به مجموعه آثار محسن اردستانی رستمی اهدا شد.
کد خبر: 91653
Share/Save/Bookmark