دولت روحانی کم ثمرترین کارنامه فرهنگی بعد از انقلاب را داشته است
علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛
دولت روحانی کم ثمرترین کارنامه فرهنگی بعد از انقلاب را داشته است
علیرضا رئیسیان : اگر نگاهی به خروجی تصمیمات و اعمال کسانی که مسئولیت بخش فرهنگ را در دولت های یازدهم و دوازدهم بر عهده داشتند بیندازیم بی شک متوجه می شویم یکی از کم ثمرترین کارنامه فرهنگی و هنری دولت های بعد از انقلاب مربوط به دولت آقای روحانی بود!
 
تاريخ : شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۳
به گزارش هنرنیوز ، کارگردان فیلم های سینمایی «دوران عاشقی» و «چهل سالگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما پیش از این بارها در برخی دولت ها تصور می کردیم فرهنگ و هنر در پایین ترین سطح ممکن دچار تنزل شده است اما متأسفانه دیدیم که دو دولت اخیر رکورد آن عملکردهای ضعیف را شکستند؛ لطفاً به غیر از تأسیس هنر و تجربه چند تصمیم مهم و پایدار و موثر که در این ۸ سال مدیران سینمایی گرفتند را نام ببرند تا در تاریخ بماند! مسائل سیاسی و اقتصادی آنچنان بر تصمیمات دولت ها سایه انداخته که انتخاب وزرا هم بر همین رویکرد صورت می گیرد؛ یعنی در واقع بیشتر کارکرد سیاسی آن ها بر مسائل آموزشی، اجتماعی، فرهنگی مهم است.

وی در همین راستا یادآور شد: بی تردید وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت های یازدهم و دوازدهم ساکت ترین و کم کارترین وزرایی بودند که در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی فعالیت می کردند! وزرای علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان با این عملکرد خود خسارت زیادی را وارد آوردند و قطعاً این ضعف عملکردی شان هیچ توجیه و منطقی ندارد.

رئیسیان در ادامه این گفتگو متذکر شد: شاید بد نباشد گذری به دولت های پیش از انقلاب کنیم تا متوجه شویم که این یک رسم اشتباه و تاریخی است. شما اگر کتاب «دولت های عصر مشروطیت» را بخوانید متوجه می شوید در آن دوره ها هم یک آدم فرهنگی در چارچوب وزارت فرهنگ و هنر فعالیت نداشته است. حالا این سابقه به یک نحو دیگری اتفاق افتاده و کسانی که بیشتر سیاسی هستند در امور فرهنگ و هنر دیده می شوند و مدیران بیشتر نگران آینده سیاسی و حرفه ای خودشان هستند تا حوزه ای که در آن مسئولیت دارند و اولویت اول برای آن ها کارکرد مدیریت برای آینده است تا خود فعل فرهنگ و هنر و امثال آن!

این سینماگر با بیان اینکه بیگانه بودن ۲ تن از روسای سازمان سینمایی با جریان سینما و ساختار و پیچیدگی هایش ضربات جدی به هنرهفتم وارد کرد تصریح کرد: ما اگر کارنامه دولت را نگاه کنیم می بینیم به طور متوسط حدود هر ۲ سال و نیم یک وزیر و یک رئیس سازمان سینمایی عوض شده اند. خوب اولین مشکل این اتفاق آن است که مشکلات زیربنایی با این روش هرگز حل نمی شوند و حتی مشکلات روتین و روزمره هم با این تغییرات مکرر مدیران قابل حل نیست.

کارگردان فیلم های سینمایی «پرونده هاوانا» و «ایستگاه متروک» خاطرنشان کرد: همین ۲ فاکتور کافی است برای هر آدم بی طرفی که قضاوت کند ما در این سال ها با چه فاجعه ای در حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما روبرو بوده ایم! آقای روحانی و هیأت دولت ایشان به شدت از این سرمایه عظیم مردمی و اجتماعی غفلت کردند

رئیسیان در پاسخ به این پرسش که انتظار شما از آیت الله رئیسی و دولتمردان ایشان برای رشد و اعتلای حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما چیست تأکید کرد: مسائل فرهنگی یک مجموعه ای از بافت به هم پیوسته است و به صورت ریشه ای با هم در ارتباط هستند. به صورت عمومی با تاریخچه ای که عرض کردم چشم انداز روشنی برای سینمای ایران نمی بینم مگر اینکه واقعاً یک تحول جدی و ساختاری در دیدگاه هیأت دولت جدید وجود داشته باشد.
کد خبر: 98683
Share/Save/Bookmark