جشنواره ياس مي‌تواند جلوي سونامي توليد فيلم‌هاي ويدیويي ضعيف را بگيرد
علي اكبر ثقفي:
جشنواره ياس مي‌تواند جلوي سونامي توليد فيلم‌هاي ويدیويي ضعيف را بگيرد
علي‌اكبر ثقفي از تهيه‌كنندگان سينما با اشاره به توليد انبوه فيلم‌هاي ويدیويي گفت: توليد كالاهاي فرهنگي و هنري بسيار مهم است و برگزاري جشنواره فيلم‌ ويدیويي مي‌تواند در مقابل سونامي توليد آثار ضعيف ويدیويي بايستد و آن را به مسير اصلي خود برگرداند.
 
تاريخ : شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۶
به گزارش هنرنیوز ، علی‌اکبر ثقفی، تهیه‌کننده و کارگردان سینما، می‌گوید: برخی خانه و ماشین خود را می‌فروشند تا مجوز ساخت فیلم ویدیویی دریافت کنند؛ مهم این است جشنواره فیلم‌ ویدیویی یاس ارزش و استانداردها را کنترل می‌کند. جشن و جشنواره در قالب واژه خوب است، ولی اجرای اهداف آن اهمیت بسزایی دارد. به‌عنوان نمونه نباید با تغییر مدیریت از اهداف یک جشنواره چیزی کم شود. یک مدیر باید برای جشنواره‌ای که برگزار می‌کند دغدغه داشته باشد و تجربیات خود را انتقال دهد تا رسالت آن نهادینه شود.

تهیه کننده «مردی که اسب شد»، جشنواره فیلم‌ ویدیویی یاس را جشنواره‌اي نوپا خواند و اظهار امیدواری کرد: همچنان که اسم آن زیبا است به لحاظ محتوایی نیز اميدوارم رایحه و شمیم یاس را داشته باشد.

وی با این توضیح که جشنواره فیلم‌ یاس موجب کشف فیلم‌سازان جدید می‌شود، اظهار داشت: این رویداد برای هنرمندان فیلم اولی خیلی خوب است. چرا كه به واسطه شركت در اين جشنواره دیده می‌شوند و فیلم آن‌ها مورد قضاوت و داوري كارشناسان و اهل فن قرار می‌گیرد. همچنین استعدادهای ناشناخته کشف می‌شوند تا آثار بهتری بسازند. البته جشنواره با توجه به رسالتی که دارد باید از این افراد حمایت کند و شرایط را برای فعالیت آنها همواره کند.

اين كارگردان با بیان این که ساخت فیلم ویدیویی آسان شده، تصریح کرد: برخی فیلم‌های ویدیویی ضعیف و با قیمت نازل تولید می‌شوند. با ساخت این‌ آثار سونامی ایجاد شده که تخریب آن بیشتر از بهره‌مندی است. حتی گاهی اسم کارگردان و نویسنده از فیلم تولید شده بزرگ‌تر است ولی اثر مهجور باقي مانده است. دليلش اين است كه تشخیص و نظارت عالی و محکمی بر تولیدات نیست. برخی به هر دری می‌زنند تا مجوز ساخت فیلم ویدیویی بگیرند، اما مهم این است که جشنواره ارزش و استانداردها را کنترل می‌کند پس لازم است آیین نامه مشخصی نیز در این خصوص وجود داشته باشد.

تهیه کننده «مرگ کسب و کار من است» با این توضیح که فیلم‌های ویدیویی باید مباحث را صحیح انتقال دهند، گفت: کالای فرهنگی مهم‌تر از هر کالایی،حتی موادغذایی است. اگر کالای مشکل‌داری همچون موادغذایی چند نفر را مسموم می‌کند کالای نادرست فرهنگی می‌تواند کل جامعه را مسموم کند.

تهیه کننده «همه چیز برای فروش» با تاکید بر این که جشنواره یاس باید همچون کارگاه فیلم‌سازی و دانشگاه عمل کند، افزود: آثار برگزیده جشنواره باید الگو قرار بگیرند تا هنرمندان دیگر، فیلم با کیفیت‌تری بسازند.

ثقفی همچنین پیشنهاد داد: همزمان با برگزاری جشنواره با حضور صاحب نظران و کارشناسان نشست و سمینار پیرامون مباحث ساختاری برگزار شود تا نقاط ضعف و قوت جشنواره و چشم‌انداز آینده آن بررسی شود.
وی با توجه به بین‌المللی برگزار شدن این رویداد هنری توضیح داد: یک فیلم خاص می‌تواند نگرش انسان را تغییر دهد. در جشنواره بین‌المللی با نگاه‌های مختلف آشنا می‌شویم و مخاطب می‌تواند از فیلم‎های روز دنیا بهره‌مندشود.

این کارگردان یادآور شد: با توجه به این که نقطه مرکزی جشنواره تهران نیست و به استان‌های دیگر اهمیت داده می‌شود هنرمندان در سایر نقاط کشور ترغیب به فعالیت می‌شوند.

سومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدیویی یاس اول تا ششم مهرماه سال‌جاری در استان مازندران برگزار می‌شود.
کد خبر: 82103
Share/Save/Bookmark