شناخت مکانیک در کتاب«مکانیک»
نوجوان را با کتابهای علمی آشنا کنیم؛
شناخت مکانیک در کتاب«مکانیک»
کتاب «مکانیک» نوشته «آی کین چون» با ترجمه «بهروز نجفی» یکی از کتاب‌های «مجموعه کتاب‌های آموزشی علوم» است که از سوی انتشارات «دنیای نو» منتشر شده است.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۲

به گزارش هنرنیوز در این کتاب اصول کارکردی،‌آزمایش ها و کاربردهای ماشین‌های ساده‌ای مانند اهرم، قرقره، چرخ و محور، سطح شیب دار، گوه و پیچ به وسیله نمونه‌های ساده و آشکاری از آنچه در زندگی روزانه ما وجود دارد با روشی ساختارمند و معین بیان شده است. همچنین درباره مفاهیم دارای اهمیت در فیزیک مانند نیرو، کار مکانیکی، توان و بازده مکانیکی بر اساس و از نطر نقطه نظر ساختار ماشین‌های ساده بحث و گفتگو شده است.

هر گاه حرفی از ماشین زده می‌شود ممکن است فکر کنیم که این ماشین یک وسیله پیچیده یا یک وسیله الکتریکی و یا یک خودرو است اما بهتر است بدانیم هر کدام از ما روزانه در هر جا و هر زمان ماشین‌هایی را به کار می‌بریم که ساختار بسیار ساده‌ای دارند و یا یک قطعه کوچک است. الاکلنگ که بچه‌ها با آن بازی می‌کنند یک ماشین است. قرقره‌ای که پرچم را به سمت بالا یا پایین می‌برد یک ماشین است و بسیاری ماسین‌های ساده دیگر که ما از رو یا سه سالگی از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

«کین چون» در فصل اول کتاب پس از تعریف کوتاهی از ماشین‌ها تاریخچه مختصری از ماشین‌های ساده ارائه داده است. تاریخچه‌ای که نشان می‌دهد انسان‌های نخستین نیز برای خود ابرازهای ابتدایی مانند ابزارهای برنده،ابزار روشن کردن آتش و... ساخته بودند که هر کدام از این ابزارها یک ماشین ساده به حساب می‌آیند.

فصل‌های دوم، سوم و چهارم کتاب به ترتیب به اهرم، قرقره ها و چرخ و محور اختصاص دارد. نویسنده ابتدا توضیحاتی درباره ساختار هر کدام از این ماشین‌ها داده سپس به اساس و قاعده کلی کار هر کدام پرداخته است. وی در تعریف قرقره ها می‌نویسد: «قرقره‌ها به طور معمول بر روی جرثقیل های گوناگون دیده می‌شوند. هنگامی که یک قرقره را به کار می‌بریم، جهت نیروی وارد شده را می‌توانیم تغییر دهیم. این وسیله انجام کار را برای ما ساده‌تر و مناسب تر می‌نماید. با به کار بردن قرقره ها می‌توان مقدار زیادی از انرژی کار را صرفه جویی نمود. قرقره ها امروزه به طور معمول با یک چرخ شیاردار ثابت روی یک محور در یک قاب ساخته می‌شوند. چرخ می‌تواند آزادانه به دور محور بچرخد(دوران کند). این‌گونه قرقره بسیار قوی و سبک است و به سادگی قابل حمل و برای استفاده بسیار بادوام است. بنابراین در کار روزانه خود می‌توانیم به طور گسترده از آن استفاده کنیم. گرچه چرخ قرقره دارای شکل دایره ‌ای است، با این حال در هنگام بررسی قاعده کلی کارکرد آن‌گونه ای اهرم به حساب می‌آید. قرقره گونه‌ای از یک اهرم است. پس می‌توان گفت اهرمی دایره‌ای شکل است».

«کار مکانیکی و اصول آن»، «سطح شیب دار» به عنوان یکی دیگر از ماشین‌های ساده و رایج، «گوه‌ها و پیچ ها» از گونه‌های رایج ماشین‌های ساده از نوع سطح‌های شیب دار، «توان» و «بازده مکانیکی» از فصل های دیگر کتاب «مکانیک» را تشکیل می‌دهند.

«گوه‌هایی مانند چاقو، تبر، بیل و اسکنه (مغار)، از گونه های مفید و رایج هستند. گوه‌ها را می‌توان برای بلند کردن یک بار سنگین به وسیله وارد کردن فشار زیاد به شیء به کار برد. پیچ هایی نظیر پیچ چوبی و پیچ و مهره‌ها به طور گسترده‌ای در زندگی روزانه ما به کار برده می‌شوند. پیچ ها را برای بلند کردن باری سنگین یا برای وارد کردن فشار بر یک جسم نیز می‌توان به کار برد.»

این کتاب با شکل‌ها و نمودارهای زیبا و جالب آراسته شده است و زبان آن شیرین، ساده و قابل فهم است. مطالعه این کتاب برای دانش آموزان دوره راهنمایی بسیار مفید است.

کتاب «مکانیک» نوشته «آی کین چون» با ترجمه «بهروز نجفی» یکی از کتاب‌های «مجموعه کتاب‌های آموزشی علوم» است که از سوی انتشارات «دنیای نو» در ۱۳۴ صفحه و تیراژ ۲۰۰۰ نسخه وارد بازار کتاب شده‌ است. عناوین سایر کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: صدا، گرما، الکتریسیته، آب و هوا، گیاهان، نور، فضانوردی، پوسته زمین، هواشناسی، جانوران و بهداشت.

کد خبر: 73383
Share/Save/Bookmark