گفتمان سازی جهادی در اقتصاد و فرهنگ
پرونده‌ای برای عنوان سال ۹۳
گفتمان سازی جهادی در اقتصاد و فرهنگ
پس از پایان پانزدهمین اجلاس رسمی دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضاى مجلس خبرگان به نکاتی اشاره فرمودند که باید به شکل گفتمان در دستور کار نهاد‌ها قرار گیرد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۳
خوشبختانه نهادهایی که بی‌توجه و بی‌تفاوت به عرصه فرهنگ بودند حالا خود را در شرایطی می‌بینند که یا باید التزام عملی خود به بیانات مقام معظم رهبری را نشان دهند که منویات درونی شان در مورد فرهنگ را و اینکه به آن به صورت حیاط خلوت نگاه می‌کنند پیگیر باشند.
واقعیت امر این است که آنچه در تمام این سال‌ها از کلام مقام معظم رهبری دریافت می‌شد مظلومیت فرهنگ از طرفی و شبیخون و تهاجم و جنگ نرم از طرف دیگر بود که فرهنگ و زندگی اجتماعی ما را تحت الشعاع قرار می‌داد. هر سال و در هر دیداری معظم له؛ به شیوه‌ای که سیاق شخصی ایشان است؛ با اشاره و تلویح و‌گاه حتی صریح می‌فرمودند که نگران فرهنگ هستند؛ نگران شرایط فرهنگی کشور هستند اما انگار برخی بخش‌ها فقط در اطاعت کلامی تبجر دارند و انگار التزام علمی را فراموش کرده‌اند؛ زمان گذشت و معظم له دریافتند که باید با صراحت بیشتری فرمایشات خود را بیان کنند این بود که در دیداری با اعضای مجلس خبرگان مباحثی را مطرح کردند که به این شرح است: «یک مسئله هم مسئله فرهنگ است؛ که آقایان هم حالا معلوم شد که نگرانی دارید، بنده هم نگرانم. مسئله فرهنگ، مسئله مهمی است. اساس این ایستادگی، این حرکت و در ‌‌نهایت انشاءالله پیروزی، بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی است و تقویت جناح فرهنگی مؤمن، تقویت این نهال‌هایی که روییده است در عرصه فرهنگ؛ بحمدالله جوان‌های مؤمنِ خوبی داریم در عرصه فرهنگ و هنر؛ فعالیت کردند، کار کردند؛ حالا بعضی جوانند، بعضی دوره جوانی را هم گذرانده‌اند؛ ما عامل فرهنگی کم نداریم. ما حتماً در مسئله فرهنگ [باید توجه کنیم]، دولت محترم هم باید توجه کند، دیگران هم توجه کنند. بنده هم در این نگرانی با شما سهیم هستم و امیدوارم که مسئولین فرهنگی توجه داشته باشند که چه می‌کنند. با مسائل فرهنگی شوخی نمی‌شود کرد، بی‌ملاحظگی نمی‌شود کرد؛ اگر چنانچه یک رخنه فرهنگی به وجود آمد، مثل رخنه‌های اقتصادی نیست که بشود [آن را] جمع کرد، پول جمع کرد یا سبد کالا داد یا یارانه نقدی داد؛ اینجوری نیست، به این آسانی دیگر قابل ترمیم نخواهد بود، مشکلات زیادی دارد. و واقعاً باید قدر جوانان مؤمن و انقلابی را همه بدانند، همه؛ این جوانان مؤمن و انقلابیاند که روز خطر سینه سپر می‌کنند، هشت سال جنگ تحمیلی می‌روند توی میدان؛ این‌ها هستند. افرادی که نسبت به این جوان‌ها با چشم بدبینی نگاه می‌کنند یا مردم را بدبین می‌کنند، خدمت نمی‌ک نند به کشور؛ به استقلال کشور، به پیشرفت کشور، به انقلاب اسلامی خدمت نمی‌کنند. این جوان‌ها را باید حفظ کرد، باید از این‌ها قدردانی کرد، امروز هم بحمدالله کم نیستند و زیادند. [نباید] با عناوین گوناگونی بخواهیم این جوان‌های مؤمن را طَرد کنیم و منزوی کنیم؛ که البته منزوی هم نمی‌شوند؛ آن جوان‌های مؤمنِ پرانگیزه، با این حرف‌ها منزوی نمی‌شوند این‌ها؛ لکن خب، ما باید قدر این‌ها را بدانیم.
و آخرین مطلب، مسئله «گفتمان سازی» است. این مطالبی که عرض کردیم، این‌ها فقط نصیحت و درددلِ بین ما نیست که شما بگویید بنده بشنوم، بنده بگویم شما بشنوید، باید این‌ها به صورت گفتمان در بیاید. گفتمان یعنی باور عمومی؛ یعنی آنچیزی که به صورت یک سخنِ مورد قبول عموم تلقی بشود، مردم به آن توجه داشته باشند؛ این با گفتن حاصل می‌شود؛ با تبیینِ لازم - تبیین منطقی، تبیین عالمانه و دور از زیاده روی‌های گوناگون - حاصل می‌شود؛ با زبان صحیح، با زبان علمی و منطقی و با زبان خوش، بایستی این مطالب را منتقل کرد.
امیدواریم انشاءالله خداوند متعال به همه آقایان محترم، توفیقات خودش را ارزانی بدارد، به ما هم کمک کند، هدایت کند، دستگیری کند که اولاً وظیفه‌مان را انشاءالله بشناسیم، و عزم جدی به ما بدهد که این وظیفه را عمل کنیم. «اللهم قو علی خدمتک جوارحی، و اشدد علی العزیمة جوانحی و هب لی الجد فی خشیتک، و الدوام فی الاتصال بخدمتک».
حالا آنچه باید در دستور کار نهادهای مختلف قرار گیرد عملیاتی کردن عنوان سال است.
یادمان نمی‌رود که نهاد‌ها چگونه به اختصاص بودجه «یک دهم درصدی» برای حوزه فرهنگ بی‌تفاوت بودند؛ یادمان نمی‌رود که چگونه نهاد‌ها و وزارتخانه و سازمان‌ها به اکسپو و موضوع خرید آثار هنری که در دولت قبل توسط وزارت ارشاد شکل گرفت بی‌توجهی کردند؛ یادمان نمی‌رود که بودجه فرهنگ را هر جایی هزینه کردند الا فرهنگ؛ یادمان نمی‌رود که هر جا موضوع فرهنگ پیش می‌آمد بودجه نبود و نیست و....
اما همانگونه که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم به صراحت آمده «اگر چنانچه یک رخنه فرهنگی به وجود آمد، مثل رخنه‌های اقتصادی نیست که بشود [آن را] جمع کرد، پول جمع کرد یا سبد کالا داد یا یارانه نقدی داد؛ اینجوری نیست، به این آسانی دیگر قابل ترمیم نخواهد بود». اگر سن و سال ازدواج بالا رفته و بلوغ جنسی پایین آمده به فرهنگ و اقتصاد ربط دارد. اگر موضوع حجاب؛ عفاف؛ ادب اجتماعی؛ رعایت قانون؛ رشوه خواری؛ رانت خواری و... زیاد در کشور مطرح می‌شود ریشه‌های فرهنگی دارد؛ آمریکا و اروپا ماهواره را برای سرگرمی ما به فضا نفرستاده؛ تلویزیون‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای که سریال برای ما پخش می‌کنند دلشان برای ساعات تفریح ما نمی‌سوزد؛ آن‌ها از غفلت‌های ما دارند استفاده می‌کنند. اگر‌‌ همان زمان که مقام معظم رهبری در مورد تهاجم فرهنگی سخن راندند و فرمایشاتی داشتند به این موضوع دستگاه‌های مختلف توجه می‌کردند کار به شبیخون فرهنگی کشیده نمی‌شد؛ اگر شبیخون فرهنگی را جدی می‌گرفتند جنگ نرم رخ نمی‌داد.
مدیران ما متاسفانه کار فرهنگی را التزام برای سه دستگاه می‌دانند؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی؛ و این در حالی ست که اتفاقا نهادهای اقتصادی باید سرمایه گذار باشند برای فرهنگ و فرهنگ سازی.
امروز فرزندان انقلاب باید بدانند آرمان یعنی چه؛ باید بدانند فرهنگ انقلابی یعنی چه؛ باید بدانند حهاد یعنی چه؛ این‌ها فقط وی‌ترین انقلاب نیستند؛ انقلاب باید تولید کننده و عرضه کننده این مفاهیم هم باشد.
امیدواریم در سال جدید دستگاه‌ها به فرمایشات مقام معظم رهبری التزام عملی داشته باشند و با بهانه‌های مختلف شانه از این وظیفه مهم خالی نکنند.
کد خبر: 70313
Share/Save/Bookmark