نمایشگاه "مروری بر آثار استاد اسفندیار احمدیه" در گالری پردیس باغ موزه هنرایرانی
نمایشگاه "مروری بر آثار استاد اسفندیار احمدیه" در گالری پردیس باغ موزه هنرایرانی
عصر روز جمعه 4 اسفندماه آیین گشایش نمایشگاه "مروری برآثار استاد اسفندیار احمدیه" در باغ موزه هنرایرانی برگزار شد.
 
تاريخ : يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۰۲
به گزراش هنرنیوز ، عصر روز جمعه 4 اسفندماه آیین گشایش نمایشگاه \"مروری برآثار استاد اسفندیار احمدیه\" در باغ موزه هنرایرانی برگزار شد. این مراسم با حضور چهره های شاخص هنری و فرهنگی از جمله احمدرضا دالوند، ایرج میرزا علیخانی، محمد ابراهیمیان، احمد عربانی، ایرج حسابی، مانلی منوچهری، اسماعیل شرعی، دکتر آرسیس احمدیه، کامیاب درویشی، سعید شمس، سعید توکلیان، پویه مظفری، علیرضا کاویان راد، هرمز حقیقی، ناهید صمدی امین، بهنام برنجی، آسیه هندی و محمد دکامئی مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه ها و مهرداد قنبردوست سرپرست باغ موزه هنرایرانی در کنار جمع کثیری از علاقه مندان به آثار هنرهای تجسمی برگزار شد.

در این نمایشگاه، حدود چهل اثر از آثار اسفندیار احمدیه با مضامین روایات مذهبی، ماجراهای حماسی، کار و معیشت مردمان کوی و برزن در معرض دید علاقه مندان قرار گرفت. یکی از ویژگی های بارز این آثار، کمتر دیده شدن و یا حتی دیده نشدن در دیگر نمایشگاه های هنری بود.

در ابتدای مراسم مهرداد قنبردوست سرپرست باغ موزه هنر ایرانی ضمن خوشامدگویی به میهمانان، از برگزاری نمایشگاه استاد اسفندیار احمدیه در باغ موزه ابراز خوشنودی کرد وخاطرنشان کرد که برپایی چنین نمایشگاه هایی که حاصل یک عمر زحمت و ممارست استادان بزرگ هنر ایران زمین است می تواند کلاس درس و الگوی مناسب و بی نظیری باشد برای هنرمندان و هنرجویان جوانی که قصد ورود به عرصه های هنری را دارند. در ادامه ایشان یکبار دیگر بیانیه نمایشگاه را برای حضار قرائت نمود و سپس از استاد احمدرضا دالوند منتقد هنری، نویسنده و پژوهشگر هنر درخواست نمود تا دقایقی درخصوص ویژگی های آثار استاد احمدیه و تاریخچه فعالیت هنری ایشان سخنرانی نماید.

آثار استاد اسفندیار احمدیه، دریچه‌ای تازه به مناظر طبیعی متعدد از چشم اندازهای اطراف تهران و سایر نقاط ایران در بین مخاطبان گشود، مناظری گاه واقع نمایانه و اغلب خیالی.

در ادامه احمدرضا دالوند در خصوص آثار استاد احمدیه گفت: آثار وی با دنیایی از رنگ ، شور تنوع ، حرکت ، زندگی ایمان ، شعف و مهر روبروست و بار دیگر به خاطر می آوریم پاکیزگی و ایمان مبنای هنر والای ایرانی بوده است . مهم ترین تفاوت میان آثار احمدیه با آثار استادانی از نسل بلافصل کمال الملک در خلق آثار خیالی است.

وی افزود: اهتمام به مضامین مذهبی نیز از دیگر ویژگی های آثار وی است . به عنوان مثال می توان به تابلوهایی چون شهادت امام حسین (ع)، روایت اصحاب فیل ، علی ( ع)، ضامن آهو و صحنه خیالی او از روز قیامت اشاره کرد. مضامین تابلوهای اسفندیار احمدیه نیز همان حال و هوای آثار کمال الملک و شاگردان بلافصلش را دارد که از جمله می توان به تصاویری از طبیعت ، زندگی ، کار، اداب و سنن مردم عادی، تک چهره سازی ، طبیعت بی جان ترکیبات هنرمندانه ای از بطری ، ساعت ، لیوان ، گلدان ، میز ، ظروف سفالی ، شیشه ای و انواع اشیای مختلف بنا به سلیقه نقاش که آن را اصطلاحا طبیعت بی جان می گویند ، مصور کردن قصص دینی، حماسی و فولکوریک اشاره کرد. این همه را او در تجربه گری های متنوعی با ابزارهای مختلف همچون رنگ روغن، آبرنگ، مداد رنگی و ... به نمایش در آورده است .

دالوند بیان کرد: ورود اسفندیار احمدیه به دنیای انیمیشن و تیتراژ فیلم بر اثر کنجکاوی و کوشش های تجربی اش بود و در این حیطه هیچ آموزشی ندیده اما در زمینه هنر نقاشی ، وی را باید در زمره اصیل ترین پیروان مکتب کمال الملک به حساب آورد.

پروین مهاجر(همسراستاد) در ادامه این مراسم، از حضور اساتید، هنرمندان و دست اندرکاران این نمایشگاه تشکر کرد و افزود : به وجود چنین همسر شایسته ای افتخار می کنم، خوشا به حالش که بعد از شش سال که از فقدانش می گذرد هنوز همگان از او به نیکی یاد می کنند. چون او مردی خلاق، متواضع ، مهربان ، بی ادعا و با اعتماد به نفس بود که در راه عشقش به هنر و فرهنگ و تاریخ عامه مردم این مرز و بوم و علاقمندی به وطنش ایران عزیز نقش بر بوم ها می زد . من از سال 1336 که او نخستین اثر انیمیشن ایران با نام \"ملانصرالدین\" را با ابزار ساده و دست ساز خلق کرد تا طراحی و کارگردانی آخرین اثرش با نام \"داستان زال\" در کنارش بودم و می دیدم که چگونه عاشقانه طراحی هایش را به حرکت در میاورد.

از آخرین آثار انیمیشن استاد احمدیه می توان به فیلم رستم و اسفندیار(80 دقیقه) و داستان زال که(60 دقیقه) هستند اشاره کرد.

این نمایشگاه همان ساعات اولیه با استقبال زیاد مخاطبان همراه بود.

نمایشگاه اسفندیار احمدیه از چهارم تا پانزدهم اسفند ماه همه روزه بجز روزهای پنج شنبه از ساعت 10 صبح تا ساعت20 در گالری پردیس باغ موزه هنر ایرانی واقع در خیابان ولی عصر، بالاتر از پارک وی، خیابان فیاضی، خیابان بوسنی هرزگوین ، سه راه دکتر حسابی پذیرای علاقه مندان و هنردوستان است.
کد خبر: 96063
Share/Save/Bookmark