استقرار متکی بر کشاورزی در جیرفت
استقرار متکی بر کشاورزی در جیرفت
وجود سنگ ساب های فراوان در اندازه های مختلف ، کوبنده های سنگی، تیغه های روتوش خورده و دندانه دار و دانه های گیاهی از وجود استقرار متکی بر کشاورزی در تپه گاوکشی اسفندقه جیرفت حکایت می کند.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۴
نادر علیداد سیلمانی کارشناس اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان این مطلب رادر" چهاردهمین گردهمایی باستان شناسی ایران"مطرح ساخت و تصریح کرد :کاوش تپه گاوکشی نتایج ارزنده ای را در برداشت که وجود آثار معماری در کاوش این تپه ازمهم ترین دستاوردهای این فصل ازکاوش است .

او با بیان اینکه معماری ارزشمند به دست آمده در کاوش نشان از استقرار دائم و یکجانشینی در این دوره داردافزود : شاید این فضا نوعی استفاده کارگاهی داشته چرا که وجود سنگ های مادر ، فراوانی تراشه ها ، و دوریزها و وجود گونه های ابزار های سنگی دیگر در میان آثار به دست آمده نشان از تولید محلی و صنعت ابزار سازی بومی در این محوطه دارد .

به گفته این باستان شناس ،به دست آمدن نمونه های در خور توجه استخوان حیوانات در بین لایه ها نشان از استفاده گوشت حیوانات در کنار گیاهان در رژیم غذایی مردمان ساکن دوره های مختلف استقراری است .

وی اظهارداشت:از دیگر بخش های جالب توجه در مجموعه آثار معماری ، علاوه بر دیوارهای رنگ آمیزی شده به طرز بسیار ظریف و ماهرانه ، به استفاده از گچ در کف سازی دو ساختار می توان اشاره کرد.

او گفت :وجود یک دیوارک شبیه دیوار پشتیبان در محل اتصال دیوارها نیز از دیگر عناصر در خور توجه در مجموعه آثار معماری تپه به شمار می رود که به نظر می رسد این عنصر معماری در دیوارهای خارجی بناها به کار رفته است .

به گفته سلیمانی ، وجود شمار در خور توجهی از ابزار سنگی و دست افزارهای سنگی همچون مشته این نظر را قوت می بخشد که فضاهای معماری به دست آمده را می توان به فضاهای معماری کارگاهی نسبت داد به این ترتیب نوعی کاربری مسکونی –کارگاهی در ارتباط با این بخش در این محل محتمل است .

این باستان شناس تصریح کرد : ابزار سنگی چون تیغه ها و ریز تیغه ها که با ظرافت و زیبایی و با روش فشار مماس سینه ای تولید شده اند بخشی از مواد فرهنگی به دست آمده را تشکیل می دهند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بخشی از این دست ساخته ها را ابزارهای نوع ابسیدین تشکیل می دهد که با زیبایی تمام با دقت و ظرافت تولید شده اند .

وی دیگر مواد فرهنگی به دست آمده از این کاوش را گونه های سفال است اعلام کردو افزود :هر چند سفال تپه از کیفیت در پخت بی بهر بوده است اما در نوبت دیگر یعنی هنگام پرداخت با زیبایی تمام صیقل یافته ، رنگ آمیزی و سپس نقش اندازی شده است.

به گفته این باستان شناس، از دیگر یافته های در خور توجه این محوطه تکه های محدود پیکرک انسانی ، نمادکالا و مهره های از جنس سنگ ، صدف و گل است .
ان حیوانی به دست آمد که برای پی بردن به چگونگی رژیم غذایی نخستین ساکنان دشت اسفندقه با اهمیت است .

در جریان چهاردهمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران که توسط پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود باستان شناسان ایرانی و خارجی گزارش کاوش های باستان شناسی خود را در سال ۱۳۹۳ ارایه دادند.
کد خبر: 90023
Share/Save/Bookmark