مستند- پرتره‌ی علامه «محمد قزوینی» نمایش داده می شود
در بهار 94؛
مستند- پرتره‌ی علامه «محمد قزوینی» نمایش داده می شود
فیلم مستند بلند «۵۰۲۲» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی مجید عاشقی که پرتره‌ای از علامه «محمد قزوینی» پدر تحقیقات علمی ایران معاصر است، در بهار ۹۴ آماده نمایش عمومی می‌شود.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۹
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، این فیلم در قالب مستندی ۹۰ دقیقه‌ای، به زندگی و کار دانشمند فقید «علامه محمد قــزوینی» محـقق، مصـحّح، ادیب و پژوهشگر فرهنگ و تاریخ ایران می ‏پردازد.

مجید عاشقی پیرامون دغدغه ساخت این مستند گفت: همه‌چیز از مدرسه‌ای آغاز شد که نام «علامه محمد قزوینی» بر آن بود و من، دانش‌آموز آن مدرسه بودم. آن زمان عکسی از پیرمردی بر دیوار اتاق مدیر بود که هیچکدام از بچه‌ها او را نمی‌شناختند!

وی افزود: این فیلم نه خاطره‌بازی است و نه ستایشنامه‌ای در مدح علامه‌ی قزوینی. مستند «۵۰۲۲» شرحی ساده بر زندگی و کار دانشمندی ایرانی و به‌ قول استاد مجتبی مینوی: از بنیان‌های قرن ما است.

این کارگردان تصریح کرد: علامه محمد قــزوینی ایران‌دوستی یگانه بود که در طول ۳۵ سال کار مداوم و دانش‌اندوزی در فرنگ، چندین بار پیشنهاد تابعیت دولت فرانسه را برای دریافت کُرسی استادی در مراکز بزرگ و معتبر علمی و آموزشی اروپا رد کرد.

اعطای لقب «علامه» به محمد قــزوینی، قدرشناسی خاموش جمعی از علمای معاصر بر دستاوردهای مهم علمی او در زمینه‌ی فرهنگ، ادب و تاریخ ایران زمین بود. تالیف صدها رساله و مقاله علمی و پژوهشی ارزشمند، مقدمه‌نویسی بر ده‌ها کتب طراز اول فرهنگ و ادب فارسی، چاپ و تصحیح چندین کتاب اثرگذار ادبی و تاریخی، حاصل عمرِ ۷۲ ساله علامه محمد قزوینی است. تصحیح و چاپ کتاب سه جلدی «تاریخ جهانگشای جوینی» و دیوان ارزشمند «حافــظ»، دو نمونه از یادگاری‌های علمی و فرهنگی این دانشمند فقید است.

عاشقی درباره مراحل تولید این مستند خاطرنشان کرد: تصویربرداری این پروژه طی مدت ۴ سال، در ۴۰ لوکیشن و در دو استان (تهران و قزوین) و دو کشور فرانسه (شهر پاریس) و آمریکا (ایالت پنسیلوانیا)، انجام شده است. این مستند هم اکنون در مراحل پس تولید (ساخت اپیزودهای انیمیشن) قرار دارد.

وی افزود: ساختار این فیلم مستند «ساختار توضیحی» است و تکنیک روایی آن، استفاده از تصاویر مستند (تصاویر فیلمبرداری شده و تصاویر آرشیوی) در تلفیق با تصاویر پویانمایی و ویدئوگرافی است.

گفتنی است که عوامل ساخت فیلم مستند بلند «۵۰۲۲» عبارتند از: پژوهشگر، نویسنده، تدوینگر و کارگردان: مجید عاشــقی، تصویربردار: محمد عاشــقی، گویندگان: منوچهر انور، محمدعلی ساربان، آرزو روشناس، صدابرداران: فرشید فرجی و علی علوی، طراح و کارگردان هنری اپیزودهای انیمیشن: بهلول بلارک، گرافیک: حامد جابرها، ویدئوگرافی و مجری جلوه‌های بصری: سام لبیب، عکس: حمید نجفی‌راد. تهیه‌کننده: مجید عاشـــقی، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
کد خبر: 79792
Share/Save/Bookmark