یادداشتی بر روزهاي بي خاطره
نگاهی به نمايشگاه نقاشي رضا بهاروند؛
یادداشتی بر روزهاي بي خاطره
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : يکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۴۹
نمايشگاه نقاشي رضا بهاروند در گالري ماه در حال برگزاري است به همین بهانه در این نوشتار نگاهی به آثار او خواهیم داشت.

از آنجا که هنر به عنوان يكي از محرك هاي بیرونی اندیشه در جامعه مطرح است است و از آن‌جا که هنر، تصویر اندیشه هر ملت است، می‌توان هنر را از جنبه هایی فراتر به بحث نشست. هنر از دیدگاه اگزیستانسیالیسم بیانی از آزادیست. اندیشه هنرمند از قيد و محدوديت آزاد است و می‌توان این‌گونه گفت که هنرمند بر سرنوشت خویش حاکمیت مطلق دارد. نگاه هنرمند به جهان نگاهی متکثر است.

انسان معاصر در جهانی بدون قطعیت زیست می‌کند، جهان معاصر جهانی بی حدود و ثقور است. هیچ رخدادی بر مبنای دال و مدلول عمل نمی‌کند و از این رویکرد جهان بی مرز و مشوش معاصر دیگر جایی برای اندیشه های جمعی ندارد. انسان معاصر در جهانی با چنین ابعادی سهل و ممتنع زندگی می‌کند، و زیستن در جهانی بدون مرز مستلزم درکی متفاوت از واژه زیستن است. معنایی که در جهان معاصر به وضوح می توان به آن اشراف پیدا کرد. اندیشه در چنین جامعه متکثر و بی قطعیتي، بدون هیچ چارچوبی تعریف می شود و انسان مالک اعمال خویش و سازنده سرنوشت خویش به خودی خود است.

در هنر نیز وضع به همین منوال پیش می‌رود. عدم قطعیت در خصوص فرم ها و نقوش به عینه تعبیری از آشفتگی‌ها و از هم گسستگی‌های معاصر است. این برداشت در خصوص تمامی جنبش های هنری مدرن صادق است، و در واقع روزنه‌ای برای فوران انسانی است که در مواجهه با جهان‏، از اصل خود فاصله گرفته است و راهی برای فریاد یافته است و تعبیر نگرش متکثر به جهان در این راستا معنا می‌یابد. هنرمند معاصر دیگر در چارچوب خاصی به بیان باورهای خویش نمی‌پردازد. در واقع نکته در اینجاست که باورهای هنرمند از دریچه ای عبور نمی‌کند و بی‌واسطه و با صراحت بیان می شود. هنر در معنای اگزیستا نسیالیسم ‌ خطی نیست. یعنی باوری معلوم و مطلق، بر آن مترتب نیست. بلکه می‌توان آن را فراواقعی دانست که در بیان آزاد است و در اندیشه به عالم معقول و گاه محسوس‌ نظر دارد. در هنر معاصر معني به صورت حجمی مطرح است و این بدان معناست که برای یک اثر هنری معنایی واحد در نظر گرفته نمی‌شود. برداشت ذهنی هنرمند بر مخاطب تحمیل نمی‌شود و مخاطب در برداشت ذهنی خویش در باب معنا، آزادی تام دارد. در واقع در چنین عصری رسالت هنر بیان دغدغه‌های انسان است و بازگویی همان چیزی است که مخاطب را به اندیشه در باب درونیات خویش وا می دارد. انسان در چالش با جهان است و هنر بیان نا هم‌گونی ذهن است با جهانی که، شباهتی به اصالت‌های وجودی روح بشر ندارد. اینجا نقش برجسته هنر به خوبی معنا می شود.

حال با اين رويكرد مي توان به بررسي آثار بهاروند پرداخت. به نظر می‌رسد نمایشگاه حاضر درک درستی از زمان و انديشه حاكم بر زمان خويش دارد. تصويري كه اين جا با آن روبرو هستيم شرح انديشه انسانی که در چالش‌ با جهان معاصر خود قرار دارد. این بیان گویا در غالبی ژرف و موثر حاکی از این است که هنرمند با ظرافتی بی‌بدیل قادر به پرداخت اندیشه خويشتن است. استفاده درست از رنگ و نقش در آثار رضا بهاروند به خوبی تواند شناخت تصویری وی را به نمایش گذارد. رنگ ها در آثار وي قادرند جهان معاصر را به شكلي خلاصه شده و ژرف بيان كنند.

نمایشگاه نقاشی رضا بهاروند در نگارخانه ماه در حال برگزاری است. این نمایشگاه از 30 ارديبهشت 1390 تا 10 خرداد 1390 آماده بازدید علاقمندان است.

گالري ماه در: تهران، خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره 26 قرار دارد. ساعت بازديد ازين نمايشگاه همه روزه به جز يكشنبه ها ١٦ تا ٢٠ مي باشد. گالري روزهاي دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ٢٠ تا ٢٣:٣٠ پذيراي بازديد كنندگان مي باشد .



یادداشت: مینا عبدی
کد خبر: 27762
Share/Save/Bookmark