ایوبی منجی سیمرغ یا سینما؛ روزی که شاعر به سینما آمد
در سومین روز سی و سومین جشنواره فیلم فجر چه گذشت؛
ایوبی منجی سیمرغ یا سینما؛ روزی که شاعر به سینما آمد
سومین روز از سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، با اکران فیلم هایی همراه بود که برخی از آنها، از چند ماه قبل در بوق و کرنای رسانه، گوش فلک را کر کرده بودند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۸
نخستین سانس اکران روز سوم جشنواره فیلم فجر به فیلم «مرگ ماهی» به کارگردانی سید روح الله حجازی اختصاص داشت؛ این فیلم پس از «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و نیز «زندگی مشترک آقا و خانم محمودی» در کارنامه حجازی، با نظرات ضد و نقیض اهالی رسانه و منتقدان همراه بود. در این فیلم بازیگران زیادی حضور داشتند که از جمله آنها می توان به علی مصفا اشاره کرد.فیلم برداری این کار توسط محمود کلاری فیلمبردار خوب سینمای ایران انجام شده بود.

«بختک» ساخته محمد کارت عنوان مستندی اجتماعی است که در سانس دوم اکران شد؛ بسیاری از اصحاب رسانه پیشتر نظراتشان را درباره این فیلم مستند در جشنواره سینما حقیقت اعلام کرده بودند.

و اما فیلم «احتمال باران اسیدی» به کارگردانی بهتاش صناعی ها در بخش نگاه نو و سینمای هنر و تجربه اکران شد؛ فیلمی که به دلیل حضور شمس لنگرودی، شاعر نامدار شعر معاصر در آن از مدتها پیش مانور خبری رسانه ها را به خود جلب کرده بود و در روز اکران با حواشی مختلفی رو به رو شد. نشست پرسش و پاسخ این فیلم با فوکوس بر روی بازی شمس لنگرودی همراه بود؛ چراکه هیچ تشابهی بین جایگاه شمس لنگرودی با موضوع فیلم وجود نداشت و بیشتر به مستند گونه ای می مانست که شهرت شمس لنگرودی را دستمایه بالا رفتن از پلکان سینما قرار داده بود.

«تگرگ و آفتاب» به کارگردانی رضا کریمی و «جزیره رنگین» ساخته خسرو سیناپور نیز دو فیلمی بودند که با استقبال چندانی از سوی اهالی رسانه و منتقدان مواجه نشدند.

فیلم «شکاف» ساخته کیارش اسدی زاده پس از فیلم «مرگ ماهی» مورد استقبال گسترده مخاطبان کاخ جشنواره قرار گرفت. این فیلم، تنها اثری بود که علاوه بر خیل اصحاب رسانه و منتقدان در کاخ جشنواره حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نیز به تماشای آن نشست.

رئیس سازمان سینمایی پس از دیدن این فیلم در جمع خبرنگاران حاضر شد و به برخی از پرسش های آنان پاسخ گفت؛ وی از اکران فیلم محمد(ص) در جشنواره سی و سوم خبر داد و سازمان سینمایی را ملزم به حمایت از کارگردانانی چون بهرام بیضایی و ناصر تقوایی دانست.او همچنین وضعیت سینمای ایران را آرام خواند؛ این در حالی است که هنوز تکلیف برخی بخش های مدیریتی سینمای ایران از جمله انجمن سینمای جوان معلوم نیست و مشکلات بسیاری همچنان فرا روی سینمای کشور گشوده باقی مانده است. گفته های ایوبی در جمع خبرنگاران به گونه ای بود که به نظر می رسید او خود را منجی سینمای ایران می داند.

ورود حجت الله ایوبی به کاخ جشنواره حضور عکاسان و خبرنگاران را به سمت غرفه های رادیویی کشاند. در مشایعت رئیس سازمانی سینمایی چهره برخی مدیران از جمله رضا داد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر و ابراهیم داروغه زاده رئیس کاخ جشنواره و احمد میکاییل زاده مدیر روابط عمومی این دوره از جشنواره به چشم می خورد.

سومین روز از سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سانس اکران فیلم «مرگ ماهی» به غیر از بازیگران و عوامل این فیلم، شاهد حضور ابراهیم حاتمی کیا، لیلا حاتمی، امیر جعفری و حمید فرخ نژاد بود.

فیلم «احتمال باران اسیدی» نیز به خاطر نقش آفرینی شمس لنگرودی شاعر و پژوهشگر ادبیات با حضور تنی چند از چهره های ادبی همراه بود، ضمن آنکه حضور این شاعر فضای تمام گفتگو ها و مصاحبه های خبری را برای ساعاتی به سمت شعر و ادبیات برد.

سومین روز از جشنواره سی و سوم فیلم فجر، با انبوه ازدحام افراد در کاخ جشنواره همراه بود؛ افرادی که گمان نمی رفت همه آنها به سینما، رسانه یا منتقدین ارتباطی داشته باشند اما برای تک تک آنها کارت ورود صادر شده بود.

سه فیلم «رخ دیوانه»، «کوچه بی نام» و «عصر یخبندان» همچنان در صدر آرای انتخاب های مردمی در سه روز متوالی سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر اعلام شدند.
کد خبر: 78982
Share/Save/Bookmark