نوع دیگری از گوردخمه ها در دره شمی نمایان شد
نوع دیگری از گوردخمه ها در دره شمی نمایان شد
کاوش در کل چندار دره شمی به پدیدار شدن نوع تازه ای از گور دخمه ها منجر شد که با داشتن درهای هویدا کار خاکسپاری های بعدی را برای مردم آسان تر می کرده است .
 
تاريخ : شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۴
به گزارش هنرنیوز؛جعفر مهر کیان سرپرست کاوش در دره شمی ایذه تصریح کرد :به منظور دست یافتن به اطلاعات بیشتر باستان شناختی ازکرانه خشک رود شمالی و بررسی پلکان ورودی به تختگاه شمالی که سکوهای سه گانه در آن کشف شد کار کاوش در کل چندار ادامه یافت .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، او افزود : در ادامه کاوش در این کاوش گاه باستانی سازه هایی پدیدار شد که بر خلاف دیگر سازه های آرامگاهی زیر زمینی در فضای باز ساخته شده بودند .

به گفته مهر کیان، این گور دخمه ها بر خلاف دیگر گور دخمه های یافته شده که به شیوه بوم کند با دیواره چینی و پوشش پلکانی در دل زمین جای گرفته اند، با درهای سنگی آشکاری به فضای باز راه داشته اند .

وی تصریح کرد : این نوع گوردخمه ها به سبب وجود در ،برای خاکسپاری های دیگر به راحتی مورد استفاده قرار می گرفتند .

مهر کیان با اشاره به گور شماره ۲۸ که با برداشت انبوه سنگهای انباشته درون و روی آن در کاوشگاه شماره ۱۸ کشف شد افزود :حین کاوش در این منطقه درگاهی نمایان شد که گروه باستان شناس گمان می کردند که پلکان غیر مستقیم این آرامگاه به سمت پلکان ورودی تختگاه است .

او اظها رداشت :در فرصت باقی مانده و با کاوش در این محوطه دریافتیم که این محوطه آرامگاهی رو به شمال پشت به پلکان یاد شده با زاویه ۹۰درجه است که پهلو به پهلو آرامگاه شماره ۲۶ قرار گرفته که شوربختانه توسط سودگران به غارت رفته است .

مهر کیان افزود : در پی سه فصل کاوش هیأت باستان شناسی ایران و ایتالیا به هیچ آرامگاه دست نخورده ای بر نخورده است و این نشان می دهد که در هشتاد سال گذشته بارها آکروپل و نیایشگاه آیینی شمی مورد دستبرد متجاوزان میراث فرهنگی قرار گرفته و دارایی های آن به یغما رفته است .

این باستان شناس گفت :دهها تخته سنگ زوجی به هم پیوسته که پوشش خرپشته این آرامگاه ها را تشکیل داده است توسط سوداگران شکسته و داخل آرامگاه ها با انباشت سنگ پر شده است .

وی با بیان اینکه قاچاقچیان نه تنها دارایی های آرامگاه ها را غارت کردند گفت :این سوداگران سکوهای آجری منحصر به فرد پیرامون محوطه را زیر و رو کردند به نحوی که هم اکنون صاحبان زمین ها در منطقه به زراعت بر روی این مناطق مشغولند .

او با اشاره به کشف ورق های بسیار کوچک ناب زرین در لابه لای سنگ ها از روکش هایی که می توانست به اشیای نفیسی مربوط باشد در این آرامگاه ،اهمیت آن را داشتن دری سنگی و پابرجا دانست که با دو در سنگی به دست آمده در آرامگاه شماره ۱۳و۲۶کاملا متفاوت است .

مهر کیان افزود :کاوش های فصل سوم دره شمی که تا کنون ادامه داشته دستاوردهای ارزنده ای از معماری پس از هخامنشیان که آثار دوره سلوکی و الیمایی را در بر می گیرد آگاهی های ما را از دوره پارتی بسیار افزایش داده است .

او در پایان گفت :کاوش در دره شمی که با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شده بود به پایان رسید و هم اکنون تمهیدات حفاظتی در محوطه در نظر گرفته شده است .

وی اظهار امیدواری کرد که در آینده با پیدایش نوی کند یا سنگ نوشته هایی آگاهی های بیشتری از تاریخ و گذشته این سرزمین به دست آید .
کد خبر: 91482
Share/Save/Bookmark