نشست فيلم«كيفر» در ارسباران؛
فتحي: ابتدا قرار بود سوسانو و يانگوم در «كيفر» بازي كنند
 
تاريخ : دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵۶
كارگردان «كيفر» گفت: نخستين انتخاب ما براي ايفاي نقش «نانا»، بازيگران نقش سوسانو، بعد يانگوم و بعد يك هنرپيشه ژاپني مقيم كانادا بود ولي هيچ كدام از اين انتخاب‌ها به سرانجام نرسيد و در آخر بازيگري با مليت افغاني نقش را ايفا كرد.

به گزارش هنر نیوز به نقل از فارس، شامگاه يكشنبه 14 تير ماه، نشست نقد و بررسي فيلم «كيفر» با حضور«حسن فتحي» (كارگردان)، «سعيد سعدي» (تهيه كننده)، «امير جعفري» (بازيگر)، «مصطفي زماني» (بازيگر)، «مريلا زارعي» (بازيگر)، «اميرحسين فتحي» (بازيگر) و «رضا درستكار» (مجري و منتقد) در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.

در ابتداي اين نشست مريلا زارعي ضمن ابراز خشنودي از حضور در فرهنگسراي ارسباران، اظهار داشت: بعد از اكران فيلم «كيفر»، امشب با ديدن استقبال پور شور حاضرين، براي نخستين بار حس كردم تلاش جمعي گروه براي ساخت فيلم «كيفر» بي نتيجه نبوده است.

زارعي در ادامه با اشاره به وضعيت نه چندان نامناسب اكران فيلم «كيفر» در سينماها، اظهار داشت: به نظرم «كيفر» بايد ساخته مي‌شد و از اين كه توانستم با بازي در نقش «سپيده»، گوشه‌اي از اين بايد را محقق كنم بسيار خوشحال هستم.

در ادامه نشست رضا درستكار با بيان اين كه جامعه هنري از حسن فتحي انتظار ساخت فيلم‌هايي بهتر از «كيفر» را هم دارد، نظر وي را در مورد انگيزه ساخت «كيفر» با محوريت چنين موضوعي در هياهوي ساخت فيلم‌هاي دو سر خطي، جويا شد.

فتحي در پاسخ با بيان اين كه اين تنها گفت‌وگوي وي (در قالب نشست تحليلي) در مورد «كيفر» خواهد بود، خاطرنشان كرد: اعتراض زماني ممكن است كه اصلاح وجود داشته باشد ولي با وضعيت امروز سينماي ايران، من هر گونه اميد براي بهبود اين شرايط را از دست داده‌ام.

بنا بر اين گزارش در ادامه رضا درستكار ضمن مرور اجمالي كارنامه هنري سعيد سعدي، از وي در مورد اكران فيلم «كيفر» سوال كرد.

سعدي در پاسخ اظهار داشت: با توجه به شرايط حاكم بر وضعيت اكران فيلم در سينماي امروز، علي‌رغم پيگيري‌هاي مكرر ما از بهمن ماه سال گذشته، هيچ كدام از گروه‌هاي سينمايي حاضر به عقد قرارداد نشدند و تنها گروه عصر جديد (به دليل وضعيت معلق به جهت در دست ساخت بودن آن) در زماني كه اكران فيلم «آدم و هوا» منتفي شد؛ از تاريخ 19 خرداد تا 19 تير با اكران فيلم «كيفر» موافقت شد و ما به اجبار شرايط حاكم، اين وضعيت تحميلي را پذيرفتيم.

بنا بر اين گزارش، در ادامه امير جعفري ضمن اشاره به تغيير روند زندگي و بازيگري‌اش و متفاوت شدن نگاهش به زندگي با حضور و همكاري در ساخته‌هاي حسن فتحي بيان كرد: وضعيت اكران فيلم «كيفر» براي من هنوز غير قابل هضم است و اين را ظلمي آشكار بر كل عوامل اين فيلم مي‌دانم.

در ادامه «مصطفي زماني» ضمن تأييد سخنان امير جعفري در مورد كاراكتر سيامك گفت: سيامك در «كيفر»، حكايت تفاوت نسل‌ها در يك خانواده واحد است و ما در سير فيلم شاهد تحول شخصيتي در اين شخصيت هستيم.

در ادامه كارگردان «پستچي سه بار در نمي‌زند» در پاسخ به سئوالي درباره حذف نقش پليس در اين فيلم و دليل كيفر نديدن كاراكتر «مشايخ» در قصه خاطرنشان كرد: با توجه به شاخصه ژانر جنايي- معمايي ايجاد فضاي تعليق لازم بود ولي با در نظر گرفتن واكنش «مشايخ» مبني بر دفاع از خود، سعي كرديم منطق روايي داستان دچار خدشه نشود.

فتحي در ادامه با بيان 3 راوي داشتن اين قصه اظهار داشت: داستان از 3 زاويه نگاه متفاوت روايت مي‌شود و ما سعي كرديم تفاوت سير روايي در حالات صورت و ولوم صداي سيامك (مصطفي زماني)، لحن خاص اِبي بن‌بست (امير جعفري) و بازي روان سپيده (مريلا زارعي) به تصوير بكشيم و در حد امكان سعي شده از مونولوگ‌گويي براي شرح وقايع خودداري شود. در مجموع اين فيلم قصه آدم‌هاي امروز است با همه فرصت‌هايي كه از دست مي‌دهند. در حقيقت «كيفر» تراژدي فرصت‌هاي از دست رفته است.

فتحي در ادامه در مورد انتخاب موضوع محوري اين داستان گفت: اين قصه مجموعه آمار و اطلاعاتي است كه در طي تحقيقات ميداني به آن دست پيدا كرديم و كاملاً مستند و واقعي است.

وي در مورد نقش زن ژاپني «نانا» در فيلم اظهار داشت: نخستين انتخاب ما بازيگر نقش سوسانو، بعد يانگوم و بعد يك هنرپيشه ژاپني مقيم كانادا بود ولي هيچ كدام از اين انتخاب‌ها به سرانجام نرسيد و در آخر بازيگري با مليت افغاني نقش را ايفا كرد كه با توجه به شرايط حاكم از بازي وي در نقش «نانا» كاملا راضي هستم.

در پايان «اميرحسين فتحي» با تشكر از اطميناني كه پدرش (حسن فتحي) براي ايفاي نقش در «كيفر» به وي داشته گفت: اين اطمينان را بي‌پاسخ نخواهم گذاشت.اين مراسم رأس ساعت 22 با اهداي لوح تقدير به عوامل فيلم به پايان رسيد.

کد خبر: 12560
Share/Save/Bookmark