ترک سازمان میراث فرهنگی وظیفه من بود
قائم مقام سازمان میراث فرهنگی در گفت و گو با هنرنیوز:
ترک سازمان میراث فرهنگی وظیفه من بود
قائم مقام سازمان میراث فرهنگی گفت: عدم همراهی با نوع نگاه موجود به گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در کشور وظیفه‌ای است که برعهده من است و من با علم و آگاهی نسبت به این وظیفه آن را انتخاب کردم و از همه کسانی که در این راه من را حمایت، تشویق و کمک کردند بسیار سپاسگزارم.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۹
مهدی حجت در گفت و گو با هنرنیوز گفت: از اظهار لطف کسانی که من را شایسته خدمتگذاری به ایران تلقی کردند سپاسگزارم. به قدری جایگاه میراث فرهنگی ایران عظیم است که شاید اگر هزاران هزار نفر امثال من و بسیار بزرگتر از من بخواهند خدمتگذار میراث فرهنگی کشور باشند بازهم در شأن آنچه که باید عمل شود، نیست .بنابراین از تمام دانش آموختگان میراث فرهنگی، کار‌شناسان، متخصصان، اساتید دانشگاه، فعالان میراث فرهنگی، مدیران و اهالی رسانه که علاقه‌مندند من پس از این هم خدمتگذار میراث فرهنگی باشم کمال تشکر را دارم.

وی با اشاره به این که همه لحظات عمرش را وقف میراث فرهنگی کرده است، افزود: هرگز ذهنم از دغدغه‌های مربوط به سازمان میراث فرهنگی جدا نبوده است. امروز هم فکر می‌کنم نخست از نقطه نظر اداری وظیفه من این بوده که از مدیریت سازمان جدا شوم تا رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی دستش باز باشد تا کسی را که با ایشان هماهنگ هست برای انجام فعالیت‌ها انتخاب کند.

وی تصریح کرد: دوم باید احساس کنم جهت‌گیری‌های کلی که در سازمان وجود دارد با طرز فکر و جهت‌گیری‌هایی که من برای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مفید می‌دانم هماهنگ است تا نه تنها ایجاد مزاحمت نکنم بلکه کمک کنم.

قائم مقام سازمان گفت: بدون اینکه بخواهم درباره اینکه تغییرات اخیر چرا و چه طور رخ داده حرفی بزنم و داوری کنم که البته در صلاحیتم نیست، باید احساس کنم که جمهوری اسلامی ایران نسبت به جایگاه و نقش میراث فرهنگی در کشور توجه ویژه‌ای پیدا کند و حقیقتا تعریف مجددی داشته باشد از اینکه توقعش از میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چیست.

او اضافه کرد: تصور من از این حوزه آن است که به جهت آنچه که بر سازمان میراث فرهنگی در سالهای گذشته رفته این سازمان حالت یک بدن به هم ریخته بیمار و ناتوانی را دارد که مدت زیادی باید صرف توانایی، استواری و مناسب کردن احوالات آن شود.

حجت ادامه داد: در این شرایط اینکه از چنین جسم بیماری بخواهیم بلافاصله شغل ایجاد کند و یا دلار تولید کند و یا امکانات فراهم نماید به نظرم جهت‌گیری درستی نیست و باید پیش از اینکه بخواهیم این گونه عمل کنیم ابتدا زیرساختهایی که از ابتدای پیروزی جمهوری اسلامی تا به حال فرصت نکردیم به طور شایسته فراهم کنیم، مهیا شود.


معاون میراث فرهنگی خاطرنشان کرد:اگر بخواهیم ایران به عنوان یکی از کهنسالترین کشور جهان در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جایگاه واقعی و دائمی پایدار خود را پیدا کند نیازمند آنیم که به طور جدی به این موضوع بپردازیم و روی آن سرمایه‌گذاری کنیم.

او تصریح کرد:حتی اگر با شرایط ویژه‌ای که اکنون چه از نظر سیاسی، امینتی و یا اقتصادی ایجاد شده حرکتی هم به طور مقطعی در این حوزه‌ها ببینیم و یا حتی بتوانیم ایجاد کنیم(که به نظرم بعید است) آن هم حالت حبابی خواهد داشت که پایدار نیست.


وی اظهار داشت: امروز در دنیا از گردشگری پایدار، فرهنگی، اجتماعی و پایه‌هایی صحبت می‌کنند که باید در هر کشوری استوار باشد تا امکان معرفی ارزش‌های فرهنگی هر کشور به سایر بازدید کنندگان مطرح باشد و در داخل کشور باید به آنها بسیار بپردازیم اما وقتی از این موضوع غافل باشیم و بخواهیم به صورت سریع از موجودی که هنوز قادر به اداره خودش نیست و مشکلات جدی در درون خود دارد،بخواهیم وظایف سنگینی انجام دهد در حقیقت این توقع، توقع نا‌به‌جایی است که نباید حاکم شود و اگر شد کمر سازمان شکسته می‌شود.


قائم مقام سازمان تصریح کرد: تا کی می‌خواهیم روستاها و شهرها را بزک کنیم و به رخ دیگران بکشانیم و بعد گردشگران هم بدون فهم ارزشهای فرهنگی عمیقی که در کشور ما هست با چیزهای ظاهر فریب مواجه شوند و شأن عمیقی که فرهنگ ایرانی دارد را نتوانیم به دیگران عرضه کنیم.

وی یادآورشد: این قافله و سیاست‌ها و نگاهها که مربوط به امروز و دیروز و تغییرات اکنون نیست، تغییر دیدگاهی است که از زمان ورود این سازمان به وزارت ارشاد ایجاد شده است و به جای آن باید توجه کنیم میراث فرهنگی کشور باید زمینه‌ساز هویت یک کشور باشد و ریشه‌های فرهنگی مملکت را محکم کند و امکان تقدم فرهنگ بر جنبه‌های اقتصادی که از اصلی‌ترین شعارهای انقلاب بوده، را ملاک عمل آن قرار دهیم و بدانیم که تا ما سرپای فرهنگی خودمان نایستیم هرگز قدرت فراهم کردن شرایط اقتصادی مناسب را فراهم نخواهیم کرد.

معاون میراث فرهنگی تصریح کرد: نمی‌توانیم در حالی که نمی‌دانیم که هستیم و چه ریشه و هویتی داریم خودمان را به دیگران معرفی کنیم. گردشگری یعنی معرفی و معرفی یعنی ابتدا خودت را بشناس تا بتوانی به دیگران معرفی کنی، ما از این جهات بسیار ضعیفیم چرا که نتوانستیم آن سبک زندگی که باید ریشه‌های واقعی فرهنگ که در جریان زندگی ما حضور داشته را زنده کنیم و آن افتخار ملی که بواسطه فرهنگ عظیم ما وجود دارد و باید در آحاد ملت احیا شود را حفظ کنیم و در حال حاضر هیچ کدام وجود ندارد و با این اوضاع می‌خواهیم درآمدزایی کنیم!

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: من هیچ مخالفتی با درآمدزایی ندارم اما بدنه سازمان میراث فرهنگی آمادگی این نوع نگاه را ندارد و چون با این نگاه همراه نیستم قادر به این نیستم که در مجموعه‌ای حضور پیدا کنم که با فعالیت‌هایش همسویی ندارم.

وی در پایان از همه کسانی که وی را شایسته خدمتگذاری به میراث فرهنگی می‌دانند تشکر کرد و گفت: عدم همراهی با این نوع نگاه به گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در کشور وظیفه‌ای است که برعهده من است و من با علم و آگاهی نسبت به این وظیفه آن را انتخاب کردم و از همه کسانی که در این راه من را حمایت، تشویق و کمک کردند بسیار سپاسگزارم.


کد خبر: 68910
Share/Save/Bookmark