همشهری هیوز
نگاهی به فیلم «هوانورد» ساخته «مارتین اسکورسیزی»؛
همشهری هیوز
از دید اسکورسیزی انسانی که بدون ترس و تهاجمی عمل می کند و حتی پیروز است هنوز می تواند شکننده باشد.
 
تاريخ : جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۵
صنعت فیلمسازی آمریکا در اوایل پیدایش خود تا حد زیادی تحت تاثیر یهودیان مهاجر یا فرزندان آنها بود. اما در دهه 20 چند تن روی هالیوود تاثیرات زیادی گذاشتند یکی از آنها ویلیام راندولف هرست سرمایه گذار  متنفذ و غول رسانه ای آمریکا بود که سرگرم حمایت معشوقه اش«ماریون دیویس» بود. دیگری جوزف پی. کندی پدر رئیس جمهور آینده آمریکا «جان اف. کندی» بود که او هم سرمایه گذاری کلانی را روی گلوریا سوانسون کرده بود و جوانترین آنها هم هوارد هیوز تگزاسی بود که ثروت کلانی را از پدرش به ارث برده بود. در مورد هر سه این ها کتابهای زیادی چاپ شده حتی زندگی هرست منبع الهام بخش فیلم همشهری کین شده است. زندگی جذاب هیوز هم دستمایه آثار زیادی قرار گرفته که فیلم تلویزیونی «هاوارد هیوز شگفت انگیز1977» به کارگردانی «ویلیام ای. گراهام»  را با بازی «تام لی جونز» و بر اساس کتابی بیوگرافیک به قلم «نوآ دئیتریچ» شریک تجاری هاوارد هیوز معروفترین ساخته از زندگی این میلیونر آمریکایی پیش از اثر اسکورسیزی است. کاراکتر هیوز پیش از این فیلم در 12 سریال مستند و فیلم و برنامه تلویزیونی حاضر شده است.

هاوارد هیوز(لئوناردو دی کاپريو)، ميليونر، هوانورد، مهندس و کارگردان آمریکایی جوان آمريکايی بود که بین سالهای اواخر دهه بيست تا سالهای اوايل دهه پنجاه به کارگردانی و تهيه فيلم در هاليوود و ساخت هواپيماهای جديد می پرداخت. بسیاری از فیلمهای او از مهمترین آثار کلاسیک هالیوود محسوب می شوند. از طرف دیگر جاه طلبی های هیوز در صنعت هواپیمایی و رقابت کمپانی او با دیگر رقبا موجب رشد و توسعه و خدمات بزرگی در صنعت هواپیمایی به مردم آمریکا و جهان شد. هیوز در سال ١٩٣٠، در حالی که تنها ۲۵ سال سن داشت، فيلم «فرشتگان جهنم» را که يکی از پرفروش ترين فيلمهای هاليوود آن دوران را ساخت فیلمی که یکی از فیلمهای محبوب اسکورسیزی محسوب می شود و این دلیل می شود برای ساخت این فیلم به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و تهیه کنندگی مایکل مان.

«کيت بلانشت»، «جود لا»، «کيت بکين سيل»، «جوان استفانی» که همگی نقش بازیگران درجه یک هالیوود آن دوران را بازی می کنند با آنچه که می دانیم فاصله دارد. این ایراد در مورد دی کاپریو هم، هرچند نقش را به زیبایی بازی می کند، صادق است. تفاوت سنی دی کاپریو با هیوز، که از او جوانتر به نظر می رسد، و صورت پسرانه دی کاپریو هم به این امر کمک می کند اما او لایه ها و ظرایف شخصیتی هیوز را به خوبی درک کرده و تناقض و وسواسهای او را با ظرافت به تصویر می کشد. علاوه بر جنگی که هیوز با رقبا، سیستم و دادگاه جعلی دارد و او یک جنگ هم با خودش دارد. هیوز از اختلال وسواسی فکری عملی و در وحشت بیماری و عوامل آن هم رنج می برد. وسواسی که آرام آرام او را خورده و در نهایت به جنون تبدیل می شود. از دید اسکورسیزی انسانی که بدون ترس و تهاجمی عمل می کند و حتی پیروز است هنوز می تواند شکننده باشد.

«جان لوگان» فیلمنامه نویس که توانایی خود را پیش از این در نوشتن فیلمنامه های شخصیت محوری چون «گلادیاتور» و «آخرین سامورایی» نشان داده در طراحی شخصیت پیچیده هیوز قدرتمند عمل کرده و با توجه به حجم عظیم اطلاعتی که 20 سال از زندگی هیوز را در بر می گیرد بعلاوه رویدادها و شخصیتها، کار شگفت انگیزی در قرار دادن همه اینها کنار هم انجام داده است. با وجود همه کاستی ها هوانورد فیلمی فوق العاده لذت بخش است. «رابرت ریچاردسون» تصویر بردار آمریکایی، «دانته فرتی» طراح هنری ایتالیایی، «سندی پاول» طراح صحنه و لباس بریتانیایی همه خوبند. میزانسن های اکسپرسیونیستی فیلم یادآور فیلمهای مایکل پاول و نیکلاس ری است. اسکورسیزی هنگام اتصال لحظات کلیدی فیلمنامه لوگان به یکدیگر جادو می کند، هوانورد بسیار شبیه به سکانس پرواز هرکول بزرگترین ساخته هیوز است هواپیمایی که بسیاری آن را بی استفاده می دانند اما بالاخره به پرواز در آمده و اوج می گیرد.
کد خبر: 70250
Share/Save/Bookmark