جزييات چهارمين دوره جايزه معماري ميرميران
«نقش آب در معماري»
 
تاريخ : دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۲۵
.به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،در نشست خبري كه صبح امروز - نهم آذر - در بنياد معماري ميرميران برگزار شده بود، «ايرج اعتصام» عضو شوراي سياست‌گذاري اين جايزه و همچنين مدير بنياد با اشاره به دوره‌هاي پيشين اين مسابقه توضيح داد: برگزاري مسابقات معماري ميرميران از وظايف مهم اين بنياد است اما تمام وظايف بنياد را تشكيل نمي‌دهد. درحالي كه اعتلاي سطح معماري كشور از طريق آگاهي نسل جوان معماران و به خصوص آشناكردن آن‌ها با معماري گذشته و تكنولوژي روز از اهداف اصلي اين مجموعه است.


 


او با اظهار تأسف از اطلاعات محدود و ضعيف معماران نسبت به معماري گذشته ايران بيان كرد: متأسفانه بسياري از معماران ما در حد توريست‌ها و جهانگردان معماري ايران را مي‌شناسند و اين حوزه در آن حد كه بايد مورد تجزيه و تحليل قرار نگرفته است درحالي‌كه پيام معماري بايد در طول زمان كشف و بررسي شود.


 


اعتصام تصريح كرد: معماري عصر حاضر نيز متاسفانه به دليل تقليد از معماري مدرن در سطح نازلي قرار گرفته است و ديگر آن سطح بالاي معماري و ويژگي‌هاي پيچيده آن اهميت ندارد، از اين روست كه بنيادي همچون بنياد معماري ميرميران در برنامه‌هاي طولاني‌مدت خود قصد ايجاد پژوهشكده و كارگاه‌هاي تخصصي و آموزشي را دارد و با برگزاري چنين مسابقه‌اي نيز تلاش مي‌كند تا به رقابت علمي و هنري ميان معماران بپردازد و استعدادها و پتانسيل‌هاي معماري را كشف و ارزيابي كند.


 


مدير بنياد معماري ميرميران در ادامه بعد از مرور دوره‌هاي پيشين اين جايزه، گفت: بعد از دو دوره اول كه به معرفي شاگردان برجسته و فارغ‌التحصيلان موفق معمار پرداختيم ،تصميم گرفتيم تا افكار و ايده‌هاي معماران را در سطح وسيع‌تري مطرح كنيم كه نتيجه آن در دوره سوم پرداختن به پديده «نور در معماري» بود و در اين دوره نيز به دليل اهميت موضوع به بحث «آب در معماري» مي‌پردازيم.


 


اعتصام خاطرنشان كرد: خوشحاليم كه تمام برگزيدگان دوره‌ي سوم و ماحصل ايده‌هاي آن‌ها در آخرين شماره از مجله «معماري و شهرسازي» طي 10 صفحه به چاپ رسيد و در كنار نمايش اين آثار به نوعي تمام دستاوردهاي آن دوره ماندگار و مكتوب شد و اميدواريم در اين دوره نيز اين اتفاق تكرار شود و در كنار آن در نظر داريم تا نمايشگاه‌هاي ادواري از دستاوردهاي اين جايزه در شهرهاي مختلف داشته باشيم.


 


او سپس با اشاره به دلايل انتخاب موضوع «آب» براي اين دوره از جايزه معماري ميرميران،گفت: بعد از موفقيت مبحث «نور در معماري» و با توجه به اهميت مقوله اقليم ،چه در گذشته و چه در جهان امروز تصميم گرفتيم پديده‌ي آب و تأثيرات آن در معماري را نيز بررسي كنيم.


به گفته‌ي او «آب» همواره نقش فوق‌العاده‌اي در معماري ايران داشته و در زندگي و معماري مردمان تمام دوره‌هاي تاريخي تأثيرگذار بوده است. چه بسا كه تمام استخوان‌بندي معماري اصفهان براساس آب تشكيل شده است.


 


او همچنين به طرح مقوله «طراحي مفهومي» در اين مسابقات اشاره كرد و گفت: جايزه‌ي معماري ميرميران تنها به دنبال آن نيست كه شركت‌كننده‌هاي ساختماني را دربر بگيرد بلكه قصد داريم از طريق اين جايزه ايده‌هاي اوليه معماران نسبت به اين موضوع‌ها را مورد توجه قرار دهيم. از اين روست كه عنوان طراحي مفهومي را براي جايزه از دوره سوم به بعد در نظر گرفتيم.


 


اعتصام با معرفي اعضاي هيأت داوران اين دوره، گفت: از آن‌جا كه اين هيأت در دوره قبل كاملا هماهنگ و منسجم كار كرد و سطح تجربه و ايده‌هاي آن‌ها نزديك به هم بود،تصميم گرفتيم براي دومين‌بار نيز اين هيأت را انتخاب كنيم، اما در اين تركيب احتمال اضافه شدن دو نفر ديگر نيز وجود دارد كه به دليل پايان نيافتن مذاكرات با اين افراد فعلا آن‌ها را معرفي نمي‌كنيم.


 


به گفته اعتصام در اين دوره نيز علاوه بر خودش، داراب ديبا، علي‌اكبر صارمي، سيدعليرضا قهاري، شهاب كاتوزيان، عباس كيارستمي و حميد ميرميران اين آثار را داوري خواهند كرد.


 


اين معمار و مدرس دانشگاه در بخش ديگري از اين نشست درباره عملياتي‌ كردن آثار برگزيده اين جايزه و استفاده بهينه از آن‌ها توضيح داد: از آن‌جا كه بنياد معماري ميرميران و ستاد برگزاركننده اين جايزه با تمام دانشكده‌ها و ارگان‌ها در ارتباط است، اميدواريم سازمان‌هاي ذيربط از نتايج دستاوردهاي اين مسابقه بهره بگيرد. اما بازهم ما كار خاصي نمي‌توانيم انجام دهيم بلكه نهادها بايد پيشنهادهاي خود را براي بهره‌وري از اين دستاوردها اعلام كنند.


 


او گفت: مهم‌ترين اتفاق جايزه معماري ميرميران اثرگذاشتن برروي معماران و بررسي ايده‌ها و تفكرات آن‌ها است. درواقع اين مسابقه مي‌تواند آن‌ها را يك درجه بالاتر ببرد اما ما نمي‌توانيم ادعا كنيم كه با اين مسابقه تحول بزرگي در معماري ايجاد مي‌كنيم. ولي در عين‌حال جامعه علمي را متوجه موضوعات قابل توجهي خواهيم كرد.


 


گفتني است؛ علاقه‌مندان به شركت در اين دوره از جايزه معماري ميرميران حداكثر تا ساعت 17 روز چهارشنبه 21 بهمن‌ماه فرصت دارند تا طرح‌هاي خود را به دبيرخانه ارايه دهند.


 


اين آثار روز شنبه - يكم اسفندماه و دوشنبه - سوم اسفندماه داوري خواهد شد و نتايج هيأت داوران همراه با اهداي جوايز در مراسم سالانه يادمان و جايزه معماري ميرميران در اوايل ارديبهشت‌ماه سال 89 و نزديك با روز معماري و سالروز درگذشت زنده‌ياد ميرميران برگزار مي‌شود.


 


معماران علاقه‌مند بايد با استفاده از نقشه‌ها، پرسپكتيوها، رنگ‌ها، ايماژهاي سه‌بعدي كامپيوتري و يا عكس‌ ماكت و يا هر روش ديگري به معرفي فضاهاي اصلي داخلي و خارجي در رابطه با معماري و آب بپردازند.


 


اين آثار منتخب به مدت يك‌هفته همچون دوره‌هاي قبل در نمايشگاهي در حاشيه اين مراسم به نمايش گذاشته مي‌شود.


جايزه نفر اول تا سوم نيز از مبالغ شش، سه و يك ميليون‌وپانصد هزار تومان است و به 10 نفر منتخب ديگر نيز لوح تقدير اهدا خواهد شد.


جزييات بيشتر اين مسابقه به مرور در سايت بنياد معماري ميرميران به نشاني www.mirmiran-arch.org قرار گرفته است.
کد خبر: 6494
Share/Save/Bookmark