آذين: سازنده «پايان‌نامه» به‌دنبال حرف، تحليل و پيام بوده است
آذين: سازنده «پايان‌نامه» به‌دنبال حرف، تحليل و پيام بوده است
 
تاريخ : سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۳۸
يك منتقد گفت: «پايان‌نامه» تجربه فيلمسازي يك جوان سينمادوست است كه تلاش كرده فيلم‌اش داراي حرف، تحليل و پيام باشد و در همين حد، فيلمي باارزش است.

به گزارش هنرنيوز،«جبار آذين» منتقد و مدرس سينما در گفت‌وگو با فارس در مورد فيلم‌هاي در حال اكران سينماهاي، اظهار داشت: در حالي كه اكران كماوبيش موفق «اخراجي‌ها 3» ساخته مسعود ده‌نمكي و «جدايي نادر از سيمين» ساخته اصغر فرهادي در سينماهاي كشور ادامه دارد و فيلم سينمايي «جرم» ساخته مسعود كيميايي در مركز توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، ساير فيلم‌هاي در حال نمايش اوضاع جالبي ندارد و با استقبال گسترده مخاطب رو به رو نشده است.

وي در ادامه تاكيد كرد: فيلم‌هاي زير متوسط «فوتبالي‌ها» ساخته سيامك خواجه‌وند و «يك شب عروسي» ساخته رضا قهرماني در حاشيه سينماي اكران روزهاي كم تماشاگري را تجربه مي‌كند.

اين منتقد در ادامه به فارس، گفت: عليرغم قلقلك سليقه‌ها، استفاده از عناصر گيشه‌پسند و تمهيدهايي مانند حضور بازيگران مطرح آثار طنز، موضوع ورزشي و اجتماعي، توانايي عرض اندام در مقابل ديگر فيلم‌هاي اكران را ندارد.

آذين تصريح كرد: در اين ميان دو فيلم «شرط اول» ساخته مسعود اطيابي و «پايان‌نامه» ساخته حامد كلاهداري جدا از شكوه‌ها و گلايه‌هاي دست‌اندركاران آن‌ها از وضعيت اكران و برخورد منصفانه و غيرمنصفانه اين و آن در شرايط بهتري از دو فيلم قبلي نفس مي‌كشند.



* «شرط اول» يك طنز اجتماعي سالم است

اين مدرس دانشگاه در ادامه در مورد فيلم سينمايي «شرط اول» ساخته مسعود اطيابي، گفت: «شرط اول» ساخته كارگرداني است كه ردپاي او را در آثار سالم و خوب سينمايي مي‌توان ديد، اين فيلم كه به گيشه هم نظر داشته، يك طنز اجتماعي سالم است.

وي گفت: «مسعود اطيابي» موضوعي را دستمايه كار خود قرار داده و با ساختاري جمع و جور تماشاگر را راضي از سالن سينما بيرون مي‌فرستد، كار جديد «مسعود اطيابي»، فيلمي با محتوا و ساختار سينمايي منطبق با استانداردهاي رايج سينماي ايران كه كارگردانش را در ساختن آثار سينمايي اجتماعي، طنز و از لحاظ سليقه‌هاي تماشاگر و توجه همزمان به محتوا و گيشه موفق نشان مي‌دهد.





* «پايان‌نامه» در همين حد باارزش است

اين منتقد در ادامه در مورد فيلم سينمايي «پايان‌نامه» ساخته حامد كلاهداري نيز، خاطرنشان كرد: «پايان‌نامه» دومين تجربه حامد كلاهداري يك اثر غيرمتعارف است كه به خاطر موضوع‌هاي سياسي، اجتماعي و فيلمنامه و ساختار سينمايي مشكل‌دارش در بعضي از صحنه‌ها و نماها، فيلم تهاجمي مخالفان سياسي است.

آذين ادامه داد: همين بحث‌ها و نظرها آن‌را در فضاي فرهنگي كشور مطرح كرده و صرف‌نظر از تمامي اشكالات وارده در مضمون، ساختار و فيلمنامه اين فيلم، «پايان‌نامه» تجربه فيلمسازي يك جوان سينما دوست است كه تلاش كرده فيلم‌اش داراي حرف، تحليل و پيام باشد.

اين مدرس دانشگاه ادامه داد: چه با ديدگاه او مخالف يا موافق باشيم در همين حد هم كار او با ارزش است چرا كه «پايان‌نامه» در رده ساير آثار سخيف و صرفاً براي تفريح ساخته نشده است.

وي در ادامه افزود: «پايان‌نامه» به خاطر خط اصلي موضوعي داستان‌اش يعني پرداختن به وقايع سال 1388 و حفظ قصه‌هاي سازنده‌اش در جهت افشاگري جريان‌هاي ضدنظام توليد شده، به سفارشي بودن از سوي مخالفان متهم شده كه در چنين صورتي مي‌توانست به حمايت همه جانبه به گونه‌اي ديگر هم ساخته شود تا به خاطر كاستي‌هايش كمتر مورد انتقاد قرار گيرد.

آذين ادامه داد: به هر حال فيلم آخر كلاهداري يك اثر متوسط است كه قابليت‌هاي يك كارگردان جوان را كه مي‌كوشد آثار استاندارد سينمايي بسازد، به نمايش مي‌گذارد.

«جبار آذين» در پايان اين گفت‌وگو خاطرنشان كرد: با آن كه مجموعه اكران سينماها به جز فيلم‌هاي «اخراجي‌ها 3» و «جدايي نادر از سيمين» و «جرم»، در اكران موفق نيستند ولي موجب گرمي بازار سينماي اكران شده‌اند كه اين روند در تداوم رشد سينماي ايران نقشي به‌سزا دارد.

کد خبر: 28474
Share/Save/Bookmark