بیداری رویاها؛ گامی بلند در سینمای دفاع مقدس
بیداری رویاها؛ گامی بلند در سینمای دفاع مقدس
 
تاريخ : دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۵۱
فیلم سینمایی "بیداری رویاها" به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر نگاهی متفاوت و غیرکلیشه‌ای به جایگاه زن در جامعه پس از جنگ دارد، فیلم تصویری تازه از زنان در سینمای دفاع مقدس می‌سازد.

به گزارش هنر نیوز به نقل از مهر، محمدعلی باشه آهنگر که پیش از این در فیلمهای سینمایی قبلی‌اش هم نشان داده بود به حضور زنان در بطن و حاشیه جنگ توجه دارد در "بیداری رویاها" تصویری تازه از جایگاه و نقش زنان در جامعه پس از جنگ می‌پردازد. اگر زمانی ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان محبوب و شاخص سینمای دفاع مقدس بهترین تصاویر را از زنان در سالهای دفاع مقدس را می‌ساخت مدتی است باشه آهنگر این کار را برای سینمای ایران انجام می‌دهد.

حضور زن در "نیمه گمشده" و جایگاه زن در "فرزند خاک" و "بیداری رویاها" را نمی‌توان نادیده گرفت. در "نیمه گمشده" زن نماد عشق، ایثار و فداکاری است و در فضای دشوار زندگی در شرایط جنگی همسرش را یاری می‌دهد، باشه آهنگر در این فیلم تصویری از زندگی خانوادگی در فضای خشن جنگی می‌سازد. تصویری که به دلیل فضای مردانه فیلمهای دفاع مقدس کمتر دیده شده است.

در "فرزند خاک" زن تلاش می‌کند پیکر شوهر شهیدش را به موطن اصلی‌اش برگرداند، همراهی دو زن با دو نگاه مختلف برای یافتن یادگاری از دوران دفاع مقدس تاثیرگذار است. گوهری که از دل خاک بیرون می‌آید و مایه برکت و آرامش اهل منطقه می‌شود. زن در "فرزند خاک" نماد پاکی، صبوری و وفاداری است. تندیسی که عاشقانه یادگار دوران دفاع مقدس را پاسداری می‌کند.

شاید موقعیت رخشانه (هنگامه قاضیانی) در "بیداری رویاها" با زنهایی که پیشتر در فیلمهای باشه آهنگر دیده‌ایم تفاوت داشته باشد، اما این زن قربانی شرایطی است که جنگ برایش رقم زده، فیلمساز به رخشانه نزدیک می‌شود و او را در قالب زنی سنتی و وفادار به خاطره همسر شهیدش برای مخاطب معرفی می‌کند.

تراژدی که بر زندگی رخشانه حاکم است و وضعیت دشواری که او در زندگی خانوادگی و اجتماعی‌اش دارد با زنانی که آهنگر پیش از این به آنها می‌پرداخت تفاوت دارد. رخشانه هم سالهای جوانی‌اش را در جنگ گذرانده،همسرش را از دست داده اما شرایطی که مینا (شبنم مقدمی) در "فرزند خاک" داشت با شرایطی که رخشانه دارد فرق دارد.

فضای فیلم "بیداری رویاها" با فضای گرم و پررنگ و شور "فرزند خاک" و حال و هوای عاشقانه "نیمه گمشده" تفاوت دارد. "بیداری رویاها" تصویری از روزهای ملال آور زندگی رخشانه است، روزهایی که در التهاب و انتظار می‌گذرد. بخش دردناک فاجعه بازگشت ایوب است. قهرمانی که در رکود و سکونی که بر زندگی اهالی خانه حاکم است گم می‌شود و حتی بازگشت او هم نمی‌تواند فضای غمزده را بشکند.

باشه آهنگر همانطور که به وضعیت تراژدیک رخشانه می‌پردازد موقعیت اندوهناکی که داود (امین حیایی) و ایوب دارند را هم ترسیم می‌کند. این ویژگی کمک می‌کند فضای فیلم متعادل شود. رخشانه قهرمان مطلق "بیداری رویاها" است اما مردان هم سهمی در این بازی دارند.

"بیداری رویاها" تلخ و تکان دهنده است، از دل واقعیتی آمده که نادیده گرفته شده و به همین دلیل تازگی خاصی دارد. ممکن است فیلم ضعفهایی داشته باشد که دارد و کامل نیست. اما حرکتی تازه در سینمای دفاع مقدس است و باید از آن حمایت کنیم تا این خون تازه در رگ‌های سینمای دفاع مقدس باقی بماند.

فیلم سینمایی "بیداری رویاها" با بازی امین حیایی، هنگامه قاضیانی، محمدحسین آرمان، حمید آذرنگ و... از 16 تیرماه روی پرده سینماها می‌‌رود.

کد خبر: 12534
Share/Save/Bookmark