جزئیات تشکیل ارکستر شهر تهران تشریح شد
جزئیات تشکیل ارکستر شهر تهران تشریح شد
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری از تشکیل ارکستر شهر به رهبری اسماعیل تهرانی و با حضور سرآمدان موسیقی خبر داد.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۵
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ،نشست خبری در خصوص چگونگی برگزاری و اجرای ارکستر شهر روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد با حضور امیر عبدالحسینی معاون هنری، بابک ربوخه مدیر مرکز موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و اسماعیل تهرانی رهبر این ارکستر و استادان حوزه موسیقی و اعضای شورای سیاستگذاری ارکستر شهر، میلاد کیایی، حمید متبسم، هادی منتظری، محمدعلی کیایی‌نژاد، محمد فیروزی و شهرام میرجلالی برگزار شد.

در این نشست خبری امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری، با اظهار خوشحالی از حضور و حمایت استادان سرآمد حوزه موسیقی، به فعالیت سازمان فرهنگی هنری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال ۹۴ سال خوبی برای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود. سلسله نشست‌های «آوای دوست» در حوزه سازهای مختلف مثل تار، سنتور و کمانچه را با حضور استادان سرآمد برگزار کرده‌ایم و این نشست‌های پژوهشی در سال ۹۵ ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در سال گذشته ۱۸۱ کنسرت در فرهنگسراهای ارسباران، بهمن، فردوس، ابن‌سینا و... برگزار شده است. همچنین در راستای فعالیت‌های سال گذشته می‌توان به انتشار چند عنوان آلبوم همچون «حضرت خورشید» در وصف امام علی (ع)، «دوشنبه کربلا» با صدای دولتمند خلف از کشور تاجیکستان، اشاره کرد.

امیر عبدالحسینی به اشعار فاضل نظری هم اشاره کرد و گفت: این آلبوم با آهنگسازی فواد حجازی در تابستان امسال به‌دست نشر سپرده خواهد شد. جشنواره پیامبر مهربانی از دیگر فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری در سال ۹۴ بود که عبدالحسینی از آن یادکرد و گفت: این جشنواره در ۸ گروه موسیقی نواحی و ملی با ۶۸ اجرا برگزار شد که دومین دوره آن در سال جدید برگزار خواهد شد.




وی همچنین به گروه‌هایی که در این مدت زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تأسیس شد نیز اشاره کرد؛ گروه‌هایی ازجمله گروه‌ کر فرهنگسراهای بهمن، ارسباران، اندیشه، امید، بهاران و ... که با نظارت و مدیریت موسیقی هنوز هم مشغول به فعالیت هستند اما یکی از مهم‌ترین این گروه‌ها، که امروز این نشست با محوریت آن تشکیل شده است. ارکستر شهر است که با رهبری اسماعیل تهرانی قرار است به شکل حرفه‌ای و با حضور سرآمدان موسیقی به فعالیت بپردازد.

در ادامه نشست اسماعیل تهرانی در خصوص ارکستر شهر گفت: این ارکستر زیر نظر یک شورای فنی اداره می‌شود که وظیفه ممیزی و ارزیابی آن را بر عهده‌دارند.

وی بابیان اینکه ارکستر شهر یک ارکستر سازهای ملی است بیان کرد: اولین ایده‌ای که درباره ارکستر شهر بیان شد در ۲۷ تیرماه سال ۹۴ بود. این ارکستر سازهای ملی برای اولین و آخرین بار به رهبری بنده روی صحنه رفت و متأسفانه از اقبال خوبی برخوردار نشد و خیلی زود چراغ ارکستر سازهای ملی خاموش شد.

تهرانی ادامه داد: این بار، بابک ربوخه و امیر عبدالحسینی پیش‌قدم شدند و از من درخواست کردند تا ارکستری با همان ساختار سازهای ملی زیر نظر شهرداری تهران تشکیل شود و من به سه دلیل از این موضوع استقبال کردم؛ نخست ماندگاری هنر مهجور موسیقی بود که بارها در طول تاریخ مورد بی‌حرمتی و بی‌توجهی قرار گرفته است. دوم روشن کردن چراغی برای جوانان و سوم فرهنگسازی و آشنایی هر چه بیشتر مردم برای شناساندن هویت و فرهنگ است.

میلاد کیایی به عنوان عضو شورای سیاست‌گذاری و از استادان حاضر در این نشست گفت: بسیار خوشحال هستم که در این جمع حضور دارم و با عشق و اشتیاق در خدمت خواهم بود.

حمید متبسم از دیگر اعضای شورای سیاست‌گذاری ارکستر شهر بیان کرد: بسیار خوشحال هستم برای حضور در این ارکستر. کار هنر و پرداختن به فرهنگ باید زیر نظر یک مولد دولتی و حامی بزرگ فرهنگی باشد. انسان‌ها برای انسانی و خدایی زندگی کردن نیاز به آب و آبادانی دارند اما در کنار این‌ها از مسئله فرهنگ نباید چشم پوشید.

وی افزود: بهتر آن است که پدیده‌های فرهنگی و سنتی و آنچه حاصل دست یک ایرانی است، از سوی سازمان‌های دولتی باشد و از طرف آنها حمایت شود. هنرمند باید یک گام از مخاطبانش جلوتر باشد اما هنرمند برای گذراندن زندگی خود آثاری را خلق می‌کنند که به سفارش عوام باشد و مشتری بیشتری داشته باشد. به همین روی در تمام جهان پرداختن به مقوله فرهنگ بر عهده دولت‌هاست.

متبسم یاد آور شد: ارکستر فیلارمونیک برلین که یکی از ارکسترهای بزرگ و مهم جهان است اگر حمایت‌های دولتی را نداشت هیچ‌گاه نمی‌توانست روی پایش بایستد. تشکیل و حمایت از ارکسترهای بزرگ وظیفه شهرداری‌هاست

شهرام میر جلالی یکی دیگر از اعضای شورای این ارکستر است اظهار داشت: در میان شورای این ارکستر دو بنیان‌گذار گروه «دستان» را می‌بینم که همین نشان‌دهنده‌ بنیاد محکم این کار است. همان‌طور که دوستانم گفتند در همه دنیا دولت‌ها باید از چنین حرکتی حمایت کنند. ما اهالی موسیقی تا حدی عقب افتادیم و نتوانستیم آن‌طور که باید به جوانانمان بیاموزیم برای همین آن‌ها به موسیقی‌های بی‌محتوا روی آورده‌اند.

وی افزود: شهرداری‌ها در تمام دنیا از کار فرهنگی هنری حمایت می‌کنند. برگزارکننده اولین اجرای من شهرداری اهواز بود که هنوز هم به آن اجرا افتخار می‌کنم. میر جلالی در پایان از اسماعیلی تهرانی به خاطر دعوت برای حضور در ارکستر شهر تشکر کرد.

هادی منتظری از دیگر استادان حاضر در جلسه و از اعضای شورای سیاستگذاری ارکستر شهر گفت: هویت هر قومی به فرهنگ آن‌هاست. در جنگ جهانی دوم امپراتوری رم به مردم خود گفت هرچه از شما گرفتند، نگذارید فرهنگ شما را بگیرند.

وی افزود: همیشه شهرداری‌ها در دنیا از هنرهای مختلف مثل موسیقی حمایت می‌کنند. امیدوارم این حرکت استمرار داشته باشد و مثل تلاشی که اسماعیل تهرانی برای ارکستر انجام داد و تنها یک اجرا داشت، نشود.

محمد فیروزی درباره ارکستر شهر صحبت کرد و گفت: خوشحالم که شهرداری این وظیفه را برعهده‌گرفته است. این موضوع باعث می‌شود یک سرپناهی برای جوانان ایجاد شود. آدم دلش برای جوان‌های با استعدادی که بعد از آموزش جایی برای بروز استعدادهای خود ندارند، می‌سوزد. آنها باید از سمت دولت حمایت شوند و سرپناهی برای آنها به وجود آید.

بابک ربوخه مدیر مرکز موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان جلسه گفت: تا به امروز حدود ۳۵۰ متقاضی برای حضور در این ارکستر داشته‌ایم و تا ۱۵ روز آینده نیز از متقاضیان آزمون خواهیم گرفت. تمرین‌های ارکستر از ماه آینده در فرهنگسرای اندیشه آغاز خواهد شد و ما هم این ارکستر را حمایت می‌کنیم هرچند که هدف آن است که این گروه روی پای خود بایستد و بتواند برای خود درآمدزایی داشته باشد.
کد خبر: 91654
Share/Save/Bookmark