12 پرسش درباره مسعودیه که باید مسوولان پاسخ دهند
12 پرسش درباره مسعودیه که باید مسوولان پاسخ دهند
تكليف نظريه پردازاني كه مسعوديه را از نفايس ملي نمي دانستند و با همين توجيه؛ سرباز تئوريك اين بحران بودند چه خواهد شد؟آيا هيچ برنامه اي براي شناسايي و معرفي مسببين اين خطا در سازمان ميراث فرهنگي وجود دارد و يا همچنان با تعويض در چند پست نامربوط، مديران و كارشناسان مقصر در حاشيه امنيت و دور از چشم مردم باقي خواهند ماند؟
 
تاريخ : يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۲
سعید فلاح فر - «خبر فوری و اختصاصی هنرنیوز؛نامه فسخ قرارداد عمارت مسعودیه ابلاغ شد.»

بعد از واكنش صندوق احیا و بهره برداری به موضوع عمارت مسعوديه به نظر مي رسد دوباره دچار توجيه كسالت بار "گذشته ها كه گذشته" خواهيم شد. اما از آنجا كه سازمان ميراث فرهنگي اصولاً متولي "گذشته ها هرگز نمي گذرد" بايد باشد، لازم است براي عبرت و جلوگيري از تكرار خطاها به چند سوال اساسي، بدون هيچ مصلحت انديشي و پنهان كاري، پاسخ داده شود:

۱ـ چطور صندوق كليه امور مهم مناقصه را ظرف كمتر از يك هفته به پايان برد، بدون اين كه نظارتي بر اين تعجيل وجود داشته باشد؟

۲ـ مسعوديه اثر ملي است و همه مردم حق دارند از سرنوشت آن مطلع باشند. چرا مشروح مفاد قرارداد واگذاري هرگز منتشر نشد؟

۳ـ‌ بر اساس كدام معيارهاي كارشناسي مديريت صندوق باور كرده بود كه مي شود مسعوديه را به هتل و اقامتگاه تبديل كرد؟ آيا صورتجلسه هاي كارشناسي با مشخصات قابل انتشار كارشناسان وجود دارد؟

۴ـ‌ چرا با وجود گزارشات مكرر رسانه ها، اطلاع از تخطي مشاور و عدم رعايت مفاد قرارداد بيش از چهار سال طول كشيده است؟

۵ـ چرا مسئولين هرگز به اعتراضات كارشناسي در شيوه مرمت، نگهداري، نحوه برگزاري بازارچه هاي نوروزي، اشكالات برگزاري كنسرت هاي موسيقي، تغيير كاربري غيرعلمي حوضخانه، واگذاري جزئيات بهره برداري به غير و... واكنش مناسب نشان ندادند؟

۶ـ رقباي شركت عظام در مناقصه چه شركت هايي بودند؟

۷ـ سوابق مرتبط و قانع كننده شركت عظام در موضوع ابنيه تاريخي كدام بود؟

۸ـ آقايان تقي زاده، بهشتي و فرهنگي (كه از كارشناسان قديمي سازمان بودند) چطور به عنوان ناظر انتخاب شدند و چرا (با اين كه قطعاً از همه جزئيات حفاظتي آگاهي كامل دارند) تا كنون در مقابل انبوه اشكالات و اعتراضات عكس العملي مناسب نشان نداده اند و گاهي حتي از عملكرد اشتباه پيمانكار دفاع كرده اند؟ (يك سرچ ساده در اينترنت و يا گشتي در صفحات فرهنگي روزنامه ها كافي است تا به موارد مكرر اين اعتراضات و سوالات كارشناسي دست پيدا كنيد.)

۹ـ جبران خسارات وارده چگونه انجام خواهد شد؟

۱۰ـ چه ضمانتي وجود دارد كه سازمان در اين شتاب واگذاري به بخش خصوصي، دوباره دچار چنين خطاهايي نشود؟

۱۱ـ تكليف نظريه پردازاني كه مسعوديه را از نفايس ملي نمي دانستند و با همين توجيه؛ سرباز تئوريك اين بحران بودند چه خواهد شد؟

و در آخر آيا هيچ برنامه اي براي شناسايي و معرفي مسببين اين خطا در سازمان ميراث فرهنگي وجود دارد و يا همچنان با تعويض در چند پست نامربوط، مديران و كارشناسان مقصر در حاشيه امنيت و دور از چشم مردم باقي خواهند ماند؟
کد خبر: 91384
Share/Save/Bookmark