شکایت از بهره بردار عمارت مسعودیه
مدیرعامل صندوق احیا:
شکایت از بهره بردار عمارت مسعودیه
صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی به خود و بهره‌برداران عمارت مسعودیه فرصت داده تا دو ماه آینده، وضعیت این بنای تاریخی و چگونگی بهره‌برداری از این بنا را مشخص کنند و در این میان احتمال شکایت حقوقی از متولیان کنونی این عمارت وجود دارد.
 
تاريخ : دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۵۴
به گزارش هنرنیوز، در نشست رسانه ای مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی که صبح امروز (دوشنبه ۳۰ فروردین) در موزه ظروف سعدآباد برگزار شد، محمدرضا پوینده، مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی، از فرصت‌هایی که به برخی بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران بناهای تاریخی داده شده، خبر داد.

از بهره‌بردار عمارت مسعودیه شکایت می‌کنیم

در این جلسه درباره‌ نحوه‌ی ارزیابی سبقه‌ی فرهنگی سرمایه‌گذاران بناهای تایخی و نوع کاربری‌هایی که آن‌ها به این بناها می‌دهند، پرسشی مطرح شد و بر این نکته تأکید شد که شرکت عظام به عنوان وارد کننده خودرو و فعال صنایع پتروشیمی با چه سابقه فرهنگی به حوزه سرمایه گذاری در بناهای تاریخی ورود پیدا کرده است. این در حالی است که فسخ کنندگان قراردادهای دیگر با صندوق حفظ و احیا نیز بیشترشان فاقد سابقه فرهنگی هستند.

پوینده نیز در پاسخ گفت: ما از شرکت‌هایی مانند شرکت عظام برای سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی استقبال می‌کنیم. خیلی از دانش آموختگان و دلباختگان میراث فرهنگی منابع مالی ندارند و به ما راجعه میکنند که اگر منابع مالی تأمین شود ما حاضر به مرمت فلان بنا هستیم بر عکس کسانی بودند که توان مالی و فنی را داشتند اما چون تخصص این حوزه را نداشتند واگذاری بناها به آنها با شکست برای سرمایه گذار رو به رو شده است. باید مجموعه ویژگی ها را داشته باشد تا در بنایی که صندوق در اختیارش می گذارد به موفقیت برسد.

مدیر عامل صندوق احیا اظهار کرد:هر برند و شخص حقیقی و حقوقی با توانمندی مالی در صورتی که در حوزه مرمت و بهره‌برداری افراد و مشاوران ذیصلاحی را به کار بگیرد، می‌تواند در مزایده‌های صندوق احیا شرکت کند.
 
به گفته‌ وی، کمیته ارزیابی در صندوق احیا توانمندی‌های مالی سرمایه‌گذاران را به دقت بررسی می‌کند.

پوینده با بیان اینکه عمارت مسعودیه از حدود پنج سال گذشته در اختیار شرکت عظام قرار گرفته و به مرور مرمت و حتی بهره‌برداری می‌شود، ادامه داد: در ۹ ماه گذشته این بهره‌برداری‌ها توسط این بخش خصوصی انجام می‌شود، در صورتی که باید این اقدامات توسط آن شرکت متوقف شود.

او ادامه داد: امیدوارم دوستان متقاعد شوند که باید این بهره‌برداری‌ها را تا قبل از پایان کامل مرمت، متوقف کنند. براساس بحث‌های حقوقی که در این صندوق وجود دارد، آن عمارت باید به سازمان میراث فرهنگی برگردد، هرچند در قدم نخست تلاش می‌کنیم تا مشکلات را برطرف کنیم.

خبرنگار هنرنیوز نیز در ادامه این پرسش را مطرح کرد که آیا مسعودیه از واگذاری نمره منفی می‌گیرد؟ وقتی اتاق اقای شیرازی به اتاق رنگ بازی کودکان تبدیل می شود، فاکتورهای میلیونی از کافی شاپ بیرون می آید، و شرکت عظام به دلیل این که معتقد است هنوز به بهره برداری نرسیده با وجود برگزاری برنامه های متعدد پولی به صندوق پرداخت نمی کند. در نهایت سازو کار شما برای انتخاب یک سرمایه گذار چیست؟

پوینده نیز ضمن تأیید اتفاقات رخ داده در مسعودیه تصریح کرد: متأسفانه مداخلات برخی افراد که سبقه کارشناسی و علمی زیادی ندارند، باعث بروز چنین مشکلاتی شده است. ما همه فرایندهایی که برای رسیدن به مرمت و بهره‌برداری است را طی می‌کنیم و پس از آن وارد مباحث حقوقی می‌شویم.

او  در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که شرکت عظام به هیچ کدام از تعهداتش عمل نکرده پس چرا صندوق از خطاها چشم پوشی کرده است، تأکید کرد:‌ باید مکاتبات فنی و حقوقی لازم را برای مسعودیه انجام دهیم و تا حدود دو ماه آینده امیدواریم به نتیجه مورد نیاز برسیم.

حکم جلب سرمایه‌گذار مجموعه "فهادان" را گرفته‌ایم

مدیر عامل صندوق احیا در ادامه با اشاره به وضعیت ۱۰ خانه تاریخی در استان یزد که با نام مجموعه فهادان یزد شناخته می‌شود، گفت: ما حتی حکم جلب سرمایه‌گذار این مجموعه را نیز گفته‌ایم. آن شخص این بناهای تاریخی را به صندوق بازنمی‌گرداند و از سوی دیگر هیچ اقدامی برای مرمت و بهره‌برداری از آن بناها انجام نمی‌دهد.

مرجع تشخیص نفایس میراثی، معاونت میراثی است


«پوینده» در پاسخ به چگونگی بحث تشخیص نفایس برای بناهایی مانند عمارت مسعودیه نیز گفت: مرجع تشخیص بناهای نفیس مشخص است. قبل از اینکه این بناها در مسیر مزایده قرار بگیرند، ما آن فهرست لیست را به معاونت میراث فرهنگی اعلام می‌کنیم و هر بنایی که معاونت اعلام کند نفیس است را از لیست مزایده خارج می‌کنیم.

شاید برای تأمین منابع مالی وارد بازار بورس شویم

خبرنگار هنرنیوز این پرسش را هم مطرح کرد که سال 92 صندوق احیا با دو بن بست مواجه شد یکی رفتن به بخش خصوصی که با تلاش مدیر عامل وقت از این طرح خارج شد دوم این که صندوق دچار بحران مالی بود و پول نداشت. 7 میلیارد تومان از دولت قبل به خزانه برگشت داده شده بود سازمان مدیریت هم که پولی نمی داد و دیگر هم نخواهد داد اما در دوره دکتر حجت متوجه شدند 7 میلیارد به خزانه ریخته شده که این پول به صندوق برگردانده شد. حال با داشتن این 7 میلیارد چشم انداز مالی صندوق چیست؟ آیا واگذاری ها به دلیل استقلال مالی است. پس از اتمام این منبع مالی تجدیدناپذیر چه خواهید کرد؟



مدیر عامل صندوق احیا در این باره توضیح داد: جالب است که شما خبرنگاران جزئیات منابع مالی صندوق را خیلی خوب می دانید. اما یادمان باشد متأسفانه منابع مالی صندوق از ابتدا آن چیزی نبوده که قانونگذار تعیین کرده است. این صندوق در ابتدا با سرمایه 20 میلیارد تومان ایجاد شده است. بنا بوده دولت این منابع را از طرق مختلف برای صندوق جذب کند. منابع مختلفی وجود دارد شاید از طریق بورس هم بتوان چنین کاری کرد. به هر حال ما کار را متوقف نمی کنیم قرار بوده که دولت 269 بنا را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد. فقط ارزش زمین و ملکی این 269 بنا را که حساب کنیم ارزش مالی آنها حساب می شود. ما از همه ظرفیت های بناهای تاریخی که قانون گذار معین کرده است برای احیا و بهره برداری استفاده می کنیم.

اگر قانون صندوق  را مرجع تشخیص قرار دهد

خبرنگار هنرنیوز همچنین این پرسش را مطرح کرد که یکی از اشتباهات در دوره های قبل ارائه فهرستی به هیأت وزیران بود که درآن بنای خصوصی، اوقافی، بلاسند، تصرفی ، بناهای دستگاههای دیگر هم وجود داشت این در حالی بود که هیچ کدام تشخیص نفایس نیز نشده بود. وقتی چند روز پیش فهرستی بیرون می آید که در آن نام عمارت کوشک، مسعودیه و وثوق الدوله دیده می شود این پرسش به ذهن می رسد که آیا قرار است صندوق همچنان به رویه قبلی ادامه دهد؟ اگر قرار است نگاه کارشناسی ضمیمه کار شود زمینه این تشخیص چگونه از سوی صندوق فراهم میشود؟ ایا قرار است ابتدا فرضاً عمارت مسعودیه به هیأت وزیران برود بعد تشخیص داده شود که این عمارت نفیس هست یا خیر؟

پوینده تشریح کرد: مرجع تشخیص نفایس مشخص است. وقتی قرار است هر بنایی به صندوق واگذار شود مکاتبات لازم با معاونت انجام می شود اگر آنها تشخیص بدهند که بنا نفیس نیست قطعا ما آن بنا را در فهرست قرار می دهیم. از سویی شاید بتوان از منابع مراکز و نهادهایی به صورت مشارکتی برای احیا نفایس هم استفاده کرد.بهره برداری برای عموم باش اما مرمت و احیا مشارکتی انجام شود.

او در پاسخ به علت اینکه چرا صندوق احیا وظیفه تشخیص نفایس را بر عهده نمی‌گیرد، گفت: این صندوق یک موسسه وابسته به سازمان میراث فرهنگی است و به صورت هیأت امنایی اداره می‌شود. اگر قانون ما را مرجع تشخیص قرار دهد، قطعا این کار را انجام می‌دهیم.

«پوینده» همچنین در پاسخ به این پرسش که صندوق احیا و بهره‌برداری از آثار تاریخی چند پرونده حقوقی برای بازپس‌گیری بناهای تاریخی در اختیار دارد؟ تأکید کرد: مجموعه فهادان یزد، حمام نوبخت در تبریز از جمله پرونده‌های در دست اقدام هستند، اما هنوز هیچ شبکه حقوقی برای عمارت مسعودیه باز نشده است.

در واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی کوتاه نمی‌آییم


همچنین این پرسش مطرح شد که در برهه زمانی 86 تا 88 یک تعداد زیاد بنا در زمان کوتاه واگذار شد این در حالی بود که اسناد پیشتیبانی مانند سند احیا ، فرمت قرارداد، فرمت مزایده و اسناد نظارت و جود نداشت. حالا که صندوق پس از چند سال آگاهانه گام برمی دارد  چه شده که دوباره به این نتیجه رسیدید واگذاری ها را در تراکم بالا و زمان کوتاه انجام دهید. در این حالت به نظارت هم نیاز است. ابزار نظارتی شما برای این حجم واگذاری چیست؟


پوینده هم در پاسخ تأکید کرد: در حال حاضر ما قوانین معطل مانده زیادی داریم که به نتیجه نمی‌رسند. اگر آخرِ تمام قانون‌ها فقط به یک احیا منجر شود به چه درد می‌خورد؟ ما باید این موارد را احیا کنیم و از آن‌ها خروجی داشته باشیم. ما در بحث واگذاری کوتاه نمی‌آییم. من در لیست ۱۰۰ تایی که اعلام کرده‌ام، کوتاه نمی‌آیم.

همچنین «ابوالفضل عبیدی»، معاون فنی و اجرایی صندوق احیا نیز در این زمینه اظهار کرد: از هر استان در حوزه میراث فرهنگی معمولا یک ناظر را معرفی می‌کنیم. در واقع هر نفر یک حکم نظارت برای پروژه‌ها دارد، در حالی که در گذشته همکاران ما در حوزه نظارت حکم نداشتند.

او افزود: در حال حاضر با به رسمیت شناخته شدن ناظران هر ماه به طور متوسط یک بار از پروژه‌ها بازدید می‌شود. در واقع بین ما و مدیریت استان و معاونت میراث فرهنگی اکنون تعامل وجود دارد. فرمت‌های نظارت و گزارش‌های روزانه نیز هر کدام انجام می‌شود و ناظران در چهار بخش گزارش‌های روزانه، گزارش‌های هفتگی، گزارش‌های ماهانه و گزارش‌های شش ماهه نتایج کار خود را اعلام می‌کنند.
کد خبر: 90907
Share/Save/Bookmark