شناخت جانوران در کتاب «جانوران»
نوجوان را با کتاب های علمی آشنا کنیم؛
شناخت جانوران در کتاب «جانوران»
کتاب «جانوران» نوشته «زنگ ژانگ پینگ» با ترجمه «مژگان محمدیان» یکی از عنوان‌های «مجموعه کتاب‌های آموزشی علوم» است که از سوی انتشارات «دنیای نو» منتشرشده است.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۹

نویسنده کتاب حاضر، با استفاده از تصاویر واضح و کلام روان، با بیان مطالبی سرگرم کننده،‌توجه خوانندگان را به سوی «بزرگترین باغ وحش جهان» یعنی ـ قلمرو جانوران ـ جلب می‌کند و حشرات، ماهی‌‌ها، دوزیستان، خزندگان، پرندگان و پستانداران را معرفی می‌نماید. در این کتاب، درباره شکل ظاهری، عادات، خصوصیات فیزیولوژیک و ارزش اقتصادی این جانوران توضیحات ساده‌ای داده شده است.

در فصل اول کتاب با عنوان «دنیای جانوران» به توضیحاتی درباره خصوصیات عمومی جانوران پرداخته شده است. حرکت جانوران، ظاهر متفاوت و زیبای جانوران، جانوران عظیم الحثه و ریز جثه، رشد و تکامل جانوران، تولید مثل جانوران، قدرت بقا و طول عمر جانوران و طبقه بندی و تکامل جانوران بهش مختلف این فصل را تشکیل می‌دهند و شامل جدول ها و تصاویر متعددی درباه هر یک از این خصوصویات جانوران مختلف هستند. در بخش «قدرت بقا و طول عمر جانوران» می‌خوانیم: «جانوران به دلیل دارا بودن قدرت بقا،‌ دارای امکان مقابله با انواع مختلف محیط‌ها هستند. در صحراهای گرم با دمای بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد، در چشمه‌های آب گرم با دمای ۴۸/۸ درجه سانتی‌گراد، حتی در نواحی سردسیر قطب شمال و جنوب با دمای ۸۰ – درجه سانتی‌گراد و در ارتفاع ۸ هزار متری کوه‌ها و یا حتی در اعماق ۱۰ هزار متری اقیانوس، در هر کجا که آب، هوا و غذا یافت شود، جانوران قادر به ادامه حیات هستند. قدرت ادامه حیات در برخی جانوران بسیار حالب توجه است. نوهی حشره به نام مگس نمک وجود دارد که نوزادانش می‌توانند در داخل بلورهای نمک زنده بمانند. و نوعی حشره نیز در میان حوضچه‌های نفت خام کالیفرنیا زندگی میك‌کند. بعضی جانوران نیز در خلا‌ء و برخی در محیط مملو از دی‌اکسید کربن به حیات خود ادامه می‌دهند.»

شش فصل بعدی کتاب هر کدام به گروه‌های مختلف جانوران یعنی بی‌مهرگان، ماهی‌ها، دوزیستان، خزندگان، پرندگان و پستانداران اختصاص یافته است. در هر کدام از این فصل ها نویسنده برای تشریح خصوصیات هر گروه علاوه بر توضیحات کلی هر گروه ، پای جانوران مطرح هر گروه را به میان کشیده و توضیحات کاملی درباره آن‌ها ارائه داده است. به عنوان مثال کرم خاکی، اسکوییدها، مانتیس، سوسک کثافت‌خوار و عنکبوت ها در فصل بی‌مهرگان، کوسه، ماکروپولوس در فصل ماهی‌‌ها،‌ قورباغه‌ها، وزغ‌ها و سمندر غول پیکر در فصل دوزیستان، دایناسورها، کروکودیل، مارمولک‌های سوسماری، مارها و لاک‌پشت در فصل خزندگان، قرقاول، لک لک، فینچ در فصل پرندگان و همچنین جانورانی مانند کانگورو، گرگ کیسه‌دار، موش‌ها، پاندا و میمون‌ها در فصل پستانداران حضور دارند.

یکی از بخش‌های مهم کتاب درباره حفظ پرندگان در حال انقراض است و نویسنده در این بخش با یادآوری ماجرای تأسف بار انقراض کبوترهای مهاجر می‌نویسد: «این ماجرا و این واقعیت که صدها و صدها پرنده دیگر با خطر از دست دادن جانشان مواجه هستند، زنگ خطری است برای انسان‌ها که از این پرندگان و جوجه‌‌های آن‌ها محافظت نمایند و قوانینی برای محدود کردن صید آن‌ها وضع نمایند. پرندگان هدایای طبیعی به ما هستند و ما باید با یافتن شیوه‌های مؤثر، محیط مناسبی برای بقای آنان فراهم آوریم. در غیر این صورت مجازات سخت طبیعت در انتظار ما خواهد بود.»

«زنگ ژانگ پینگ» در ابتدای فصل هفتم در تعریف گروه پستانداران می‌نویسد: «پستا‌نداران جانورانی هستند که بدن آن‌ها از مو یا پشم پوشیده شده است. بدن این جانوران از ۵ قسمت سر، گردن، تنه، دم، و ضمائم (۴ دست و پا) تشکیل می‌شود. قلب دارای ۴ حفره (۲ بطن و ۲ دهلیز)‌ می‌باشد. اغلب پستانداران خونگرم هستند. جنین آن‌ها با جفت به دیواره رحم متصل می‌شود. پستانداران ماده، نوزادان خود را پس از تولد با پستان خود شیر می‌دهند. علت نام‌گذاری پستانداران نیز همین مطلب است. پستانداران به سه گروه تقسیم می‌شوند: پست‌ترین یا ابتدایی‌ترین گروه از نظر تکاملی یا گروه پروتوتریا، گروه کامل‌تر یا گروه متاتریا و سرانجام کامل‌ترین و عالی‌ترین گروه یا گروه اوتریا.»

مطالعه این کتاب برای دانش‌آموزان مقطع راهنمای و کسانی که به دنبال اطلاعات اولیه درباره جانوران هستند بسیار مفید است. 

کتاب «جانوران» نوشته «زنگ ژانگ پینگ» با ترجمه «مژگان محمدیان» یکی از کتاب‌های «مجموعه کتاب‌های آموزشی علوم» است که از سوی انتشارات «دنیای نو» در ۱۴۴ صفحه و تیراژ ۴۴۰۰ نسخه وارد بازار کتاب شده‌ است. سایر عناوین کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: مکانیسم، صدا، گرما، الکتریسیته، آب و هوا، نور، فضانوردی، پوسته زمین،‌هواشناسی، گیاهان و بهداشت.

کد خبر: 73357
Share/Save/Bookmark