سیاه و سفیدهای یک عمارت تاریخی
از مرمت‌هایی که عمارت تاریخی مسعودیه در طول چند سال گذشته به چشم دیده تا قول‌هایی که صندوق حفظ و احیا به شرکت سرمایه‌گذاری عظام داد تا این شرکت بتواند تعهداتش را در قبال بنای تاریخی «مسعودیه» به سرانجام برساند، حرف‌هایی است که امروز مسئولان بهره‌بردار عمارت تاریخی «مسعودیه» به زبان آوردند، تا شاید برخی شبهات را از اقدامات‌شان دور کنند.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۱
به گزارش هنرنیوز؛ ایسنا نوشت:مسئولان پروژه مرمت و احیای این بنای تاریخی در نشست خبری که صبح امروز یکشنبه (۱۲ اردیبهشت) با هدف پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران از زمان واگذاری این بنای تاریخی به بخش خصوصی و مشکلاتی که هر از گاهی درباره‌ی این بنای تاریخی مطرح می‌شد برگزار کردند، نخست از خبرنگاران خواستند تا فقط سیاه‌های این عمارت تاریخی را نبینند و در کنارش سفیدهایی که می‌تواند رنگ و لعاب به «مسعودیه» بدهد، را نیز به ذهن آورند.

او در میان پرسش‌های متعدد خبرنگاران به بیان مسائل مهمی پرداخت که معتقد بود خبرنگاران به همه پاسخ‌های خود می‌رسند و در توضیحاتش به این نکته تاکید کرد: «ما نمی‌توانیم عمارت مسعودیه را به هتل تبدیل کنیم، اگر کسی می‌تواند، نقشه‌ی آن را به ما بدهد، هر چند معتقدیم انجام این کار خیانت به میراث فرهنگی است.»

وی در ادامه با تاکید بر این‌که براساس صحبت‌های انجام شده قرار است این عمارت تاریخی به «مرکز فرهنگی» تبدیل شود، افزود: اما هنوز تائید نهایی از سوی صندوق احیا به این شرکت اعلام نشده است تا بتوانیم پروژه‌ی خود را برای ادامه مرمت و بهره‌برداری از بنا آغاز کنیم.

این کارشناس پیشکسوتِ مرمت بناهای تاریخی همچنین درباره‌ی علت طولانی شدن مرمت‌ها در این بنا به این نکته تاکید کرد که اتلاف زمان در مدت بهره‌برداری و مرمت بنای مسعودیه به نفع ما و شرکت طرف قرارداد نیست، در شرایط کنونی این پروژه در حال ضرر زدن به سرمایه‌گذار است.

تقی‌زاده در ادامه داستانِ واگذاری این بنا از طرف صندوق احیا به بهره‌بردار خصوصی را توضیح داد و گفت: چند روز مانده به نوروز ۹۰ عمارت مسعودیه را از صندوق احیاء تحویل گرفتیم و با توجه به قراردادی که با صندوق بسته شده بود، مکلف بودیم که این مجموعه را به یک مجموعه اقامتی پذیرایی در حد یک هتل پنج ستاره تبدیل کنیم. پس از تحویل گرفتن عمارت، اقدامات برای رفع خطر انجام شد و به محض آغاز این کار، به سراغ گرفتن مشاور و تهیه طرح‌های مرتبط با حفاظت و مرمت احیاء و بهره‌برداری از مجموعه رفتیم.

وی افزود: در همین مرحله متوجه شدیم که امکان تبدیل عمارت مسعودیه به مجموعه هتلی وجود ندارد، چون یک مجموعه هتل در اولین گام نیاز به تعدادی اتاق دارد و این تعداد اتاق باید به حدی باشد که بتوان حداقل یک تور ۵۰ نفره را در آن اقامت داد، اما مجموعه عمارت مسعودیه چنین ظرفیتی را ندارد، بنابراین امکان اقامت در آن وجود ندارد.

او با اشاره به فضاهای وسیع عمارت مسعودیه که ظرفیت تبدیل به فضاهایی مانند لابی، پذیرش هتل یا اتاق سمینار را دارند، بیان کرد: نمی‌توان این نوع فضاها را به اتاق‌های اقامتی تبدیل کرد، چنین ظرفیتی را اتاق‌های اندرونی عمارت که در سال‌های گذشته تخریب شده‌اند، داشتند.

وی با اشاره به انجام مطالعات امکان‌سنجی روی عمارت مسعودیه به عنوان نخستین بنای تاریخی که روی آن این نوع مطالعات انجام شده است، گفت: ظرفیت‌های معماری، نیازهای شهر، ظرفیت‌های محیطی و سازه بنا از مواردی هستند که در تبدیل کاربری‌ها معمولا مورد توجه قرار می‌گیرند.

تقی‌زاده با این وجود تاکید کرد: با توجه به مطالعات انجام شده روی این بنای تاریخی، به هیچ عنوان امکان تبدیل عمارت مسعودیه به هتل وجود ندارد.

او و تیم کارشناسش که در صحبت‌های خود بر نفیس و ارزشمند بودن این بنای تاریخی اشاره داشتند، در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره‌ی نفیس بودن یا نبودن این بنای تاریخی اظهار کرد: اعلام نفیس بودن یا نبودن عمارت مسعودیه در اختیار ما نیست. ما واگذاری بنای تاریخی را باید تحلیل کنیم. گاهی یک بنا نفیس است مانند کاخ گلستان که اگر آن را به غیر واگذار کنید، غیرقانونی است. اما گاهی بنا را واگذار می‌کنیم که بهتر مدیریت شود.
کد خبر: 91177
Share/Save/Bookmark