منتظرم که تمامی شرایط ایده آل برای ساخت اثری با موضوع حادثه «هفت تیر» برایم فراهم شود!
عباس رافعی:
منتظرم که تمامی شرایط ایده آل برای ساخت اثری با موضوع حادثه «هفت تیر» برایم فراهم شود!
 
تاريخ : شنبه ۷ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۰

کارگردان فیلم «بهت» گفت: به شخصه علاقه زیادی برای ساخت فیلمی درباره حادثه هفتم تیر ماه دارم زیرا این اتفاق می‌تواند به خوبی و درست در سینما روایت شود، اما منتظرم که تمامی شرایط ایده آل برای ساخت چنین اثری برایم فراهم شود.

به گزارش هنرنیوز، عباس رافعی پیرامون کمبود ساخت آثاری از تاریخ معاصر در سینمای ایران گفت: طی سالهای گذشته فیلمهای متعددی درباره تاریخ معاصر ساخته شده منتها ساخت این فیلمها تنها محدود به برخی کارگردانان شده و هر کارگردانی سراغ ساخت چنین آثاری نمی‌رود.

این کارگردان سینما در همین راستا اذعان کرد: به شخصه علاقه شدیدی به ساخت فیلم‌های تاریخی سیاسی دارم اما بدون شک به سوی این آثار رفتن بسیار سخت است، البته پیشتر در فیلم «کیمیا و خاک» به چنین موضوعی پرداختم ولی باز هم دوست دارم فیلمی با این حال و هوا بسازم.

وی نبود فیلمنامه خوب را یکی از دلایل کم ساخته شدن آثار تاریخی معاصر دانست و افزود: متاسفانه فیلمنامه های خوبی در این راستا نوشته نمی‌شود، مشکل اصلی آنجاست که فیلمنامه نویسان امروزی درک درستی از موقعیت آن زمان و واقعه ندارند و می خواهند با فکر امروزی خود گذشته را ترسیم کنند.

رافعی ادامه داد: در ادامه و با نبود فیلمنامه خوب، اگر کارگردانی بخواهد فیلم را در برهه زمانی گذشته بسازد نمی‌تواند به درستی به گذشته بازگردد یا بهتر بگویم از زاویه دید امروز به گذشته می‌نگرد، به همین دلیل در بسیاری از این آثار ما مشاهده می‌کنیم که تصویر درستی از گذشته ارائه نمی‌شود. از نظر من ساخت آثاری با موضوع تاریخ معاصر وقتی موفقیت آمیز است که کارگردان یک واقعه را از تمامی زوایا نگاه کند و خودش را تنها به یک زاویه و یا یک جناح ربط ندهد.

این کارگردان سینما با اشاره به عدم پرداخت به موضوع حادثه هفتم تیر ماه در سینما خاطرنشان کرد: به شخصه علاقه زیادی برای ساخت فیلمی درباره حادثه هفتم تیر ماه دارم زیرا این اتفاق می‌تواند به خوبی و درست در سینما روایت شود، اما منتظرم که تمامی شرایط ایده آل برای ساخت چنین اثری برایم فراهم شود تا بتوانم تاریخ را در سینما به صورت فراجناحی روایت کنم.

رافعی پیرامون اکران آنلاین فیلم سینمایی «بهت» بیان کرد: به هیچ وجه از اکران آنلاین فیلم بهت راضی نیستم، این فیلم در همان روز اول اکران آنلاین به سرعت قاچاق شد و در همان شب از شبکه‌های ماهواره‌ای به پخش رسید.

وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه فیلم سینمایی «بهت» به دلیل نبود قانون کپی رایت و همچنین عدم نظارت صحیح برای جلوگیری از قاچاق فیلم حیف شد، این فیلم می‌توانست اتفاقات بسیار بهتری را تجربه کند منتها با قاچاقش در همان لحظات اول ورشکست شد.

کارگردان فیلم «فصل فراموشی فریبا» نبود قانون کپی رایت را معضلی بزرگ در سینما دانست و اظهار کرد: به دلیل نبود قانون کپی رایت شبکه‌های ماهواره‌ای به راحتی می‌توانند اثر را بدون هیچ ترسی پخش کنند و از سرانجام کار هم هیچ ترسی ندارند، این شبکه ها به راحتی فیلم قاچاق می‌کنند و هیچکس هم با آنها برخورد نمی کند.

وی در همین رابطه تاکید کرد: برای موفقیت در اکران آنلاین باید پلتفرم‌های اکران آنلاین امنیت خود را تقویت کنند، در حال حاضر هر فرد می تواند به راحتی فیلم چرخه اکران آنلاین را دانلود کند، بدون شک با این وضعیت شکست چرخه اکران آنلاین قطعی است.

این کارگردان سینما ادامه داد: در حال حاضر سینما به شدت نیازمند ایجاد قانون کپی رایت است، ما نیاز داریم تا به سرعت این قانون را به صورت جدی پیگیری کنیم و اگر نه هیچ کارگردانی جرات اکران آنلاین فیلمش را پیدا نمی کند، متاسفانه بعد از قاچاق فیلم دست ما به هیچ جایی نمی‌رسد زیرا اعتراض هم فایده‌ای ندارد. شاید سینمای دولتی بتواند با این مسئله کنار بیاید اما سینمای مستقل به واقع نیازمند حمایت بیشتر است، به فرض مثال بعد از قاچاق بهت هیج حمایتی از ما صورت نگرفت.

رافعی با اشاره به حمایت از فیلم های چرخه اکران بعد از بازگشایی سینماها اظهار کرد: فیلم‌های تازه اکران شده بعد از بازگشایی سینماها توانستند از حمایت های ویژه ای برخوردار شوند اما از چرخه اکران آنلاین هیچگونه حمایتی نشد در صورتی که این چرخه صف شکن پدیده اکران در دوران کرونا بود.

کارگردان فیلم سینمایی «بهت» درباره فیلم بعدی خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه ساخت فیلم جدیدم را دارم منتها منتظرم تا بالاخره ویروس منحوس کرونا از کشور خارج شود و بتوانم با تضمین سلامت عوامل گروه را در کنار یکدیگر جمع کنم.
کد خبر: 98035
Share/Save/Bookmark