خبرهای خوش طالبیان از قزوین/آزادسازی عرصه دولتخانه محقق می‌شود
خبرهای خوش طالبیان از قزوین/آزادسازی عرصه دولتخانه محقق می‌شود
 
منبع : خبرگزاری معماری نیوز
تاريخ : چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۹
معاون میراث فرهنگی از بررسی موضوع دولتخانه، گراند هتل، بازار قیصریه و خانه‌های تاریخی قزوین در جلسه هم‌اندیشی مسوولان قزوین خبرداد.

به گزارش هنرنیوز؛ جلسه هم اندیشی بررسی پروژه‌های میراث فرهنگی برای مرمت و احیای بهینه دولتخانه صفوی، خانه‌های تاریخی قزوین، بازار قیصریه و گراند هتل با حضور محمد حسن طالبیان - معاون میراث فرهنگی کشور-، فریدون همتی استاندار قزوین، مسعود نصرتی شهردار قزوین، محمد علی حضرتی‌ها، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، منوچهر حبیبی معاون عمرانی استاندار، و جمعی از مسؤولان استان صبح امروز در دفتر استاندار قزوین برگزار شد.



محمد حسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی کل کشور- در گفت و گو با خبرنگار معماری‌نیوز درباره دستآورد این هم‌ اندیشی درباره دولتخانه قزوین با اشاره به مفید بودن این نشست توضیح می‌دهد: قرار شد یک برنامه مدیریتی برای دولتخانه تهیه شود. در این برنامه با توجه به اطلاعات موجود بررسی خواهد شد که کدام قسمت از دولتخانه نیازمند آزادسازی است و چه قسمت‌هایی باید تبدیل به باغ یا موزه شود. همچنین چه بخش‌هایی نیاز به مرمت و یا کاوش‌های باستان‌شناسی دارد.


شهرداری قزوین هم در دولتخانه به کمک میراث آمد

او با اشاره به این که دولتخانه یک باغ موزه شهری است، تأکید می‌کند: قزوین یکی از شهرهایی است که ما به آن نگاه میراث جهانی داریم. کل منظر تاریخی – فرهنگی قزوین بسیار حائز اهمیت است. چه خوب است که شروع این کار جهانی با همین دولت خانه و ساماندهی امور آن باشد. تحقق این آرزو مشارکت تمامی ارگان‌ها و نهادها و سازمان‌ها اعم از استانداری، شهرداری و شورای شهر و... را می‌طلبد. شهرداری می‌تواند در بخش‌هایی از موضوعات مربوط به حصار و باغ کمک کند مثلا شهرداری در اسرع وقت می‌تواند به موضوعاتی مانند ساماندهی فضاهای پیرامونی، بهسازی حصار و ساماندهی و توسعه باغ کمک کند. ضمن انکه در بخش‌های مرمتی هم می‌تواند همکاری داشته باشد. سازمان میراث هم بخش‌های حاکمیتی، باستان شناسی و مرمت ساختمان‌های تاریخی را قطعاً انجام خواهد داد.



عزم همه مسوولان قزوین برای مرمت و احیا دولتخانه

طالبیان خاطر نشان می‌کند: قرار است برای همه دستگاه موضوع دولتخانه در الویت قرار گیرد.


وی در پاسخ به این موضوع که آیا استانداری در بحث آزاد سازی عرصه دولتخانه کمک خواهد کرد، توضیح می‌دهد: خوشبختانه عزم خوبی بین استاندار، شهردار و همه مسوولان ذی ربط برای مرمت، احیا و ساماندهی دولتخانه بوجود آمده است. چون اگر عزم نباشد هیچ درست نمی‌شود. خوشبختانه اکنون استانداری در آزادسازی دولتخانه پیش قدم شده است و در این زمینه اقدامات لازم را انجام خواهد داد.


طالبیان اضافه می‌کند: برنامه جامع دولتخانه تهیه شده است. قرار شد یک نقشه راهی جهت همکاری و مشارکت همه دستگاه‌ها و شهرداری تهیه شود. همچنین مهندس مهدی مجابی به عنوان مدیر علمی که مورد اطمینان همه گروه‌ها است برای هدایت امور سایت تاریخی دولتخانه انتخاب شد. ضمناً در مورد آزادسازی بخش‌های دولتی مانند زمین‌های ورزشی،مدرسه و ... استانداری وارد عمل خواهد شد. ما هم همزمان اهداف میراث را جلو خواهیم برد.


وی با تأکید بر این که خروجی این تعامل و هم ‌اندیشی بین مسوولان استانداری، میراث، شهرداری مثبت بود، می‌گوید: خوشبختانه شهردار نیز علاقمند به کمک برای معرفی و بازدید از اماکن تاریخی بود. قرار شد شهرداری در مباحث مربوط به حفظ یا ایجاد باغ یا موزه و ایجاد مبلمان معرفی در مسیرهای گردشگری و فضاهای پشتیبانی از میراث فرهنگی حمایت کنند.


نگاه ویژه به بخش های اصلی گراند هتل


معاون میراث فرهنگی درمورد گراند هتل نیز با اشاره به فراخوان صندوق احیا و برنده شدن فردی در مزایده آن توضیح می‌دهد: بخش‌های اصلی گراند هتل به صورت ویژه دیده خواهد شد. در بخش‌های الحاقی نیز قرار است بهره برداری صورت بگیرد اما مهم آن است که این جا باید با آن نگاه فاخر دیده و حفظ شود. ضمن آن که این موضوع نیز مهم است که چه کسی آن را مرمت درست و بهره برداری خواهد کرد. بعد‌از‌ظهر صندوق در این زمینه جلسه‌ای در قزوین خواهد داشت.


وی در مورد نگاه ویژه به بخش اصلی گراند هتل نیز می‌گوید: یک پلان برای این موضوع در نظر گرفته شده که مدیر استانی بعد‌ازظهر با حضور مسوولان صندوق تصمیم‌گیری می‌کنند که چگونه بهترین بهره‌برداری در عین مرمت صحیح صورت بگیرد.


الگوی مشارکت بازار تبریز در بازار قیصریه اجرا می شود

طالبیان همچنین درباره مرمت بازار قیصریه نیز اظهار می‌کند: در جلسه امروز صبح در مورد مرمت بازار قیصریه صحبت شد. در این جلسه به الگوی بازار ثبت جهانی تبریز اشاره شد که در آن با مشارکت شهرداری و بازاریان و میراث فرهنگی مرمت و ثبت جهانی این بازار رخ داد. مقرر شد یک جلسه هم‌اندیشی نیز با حضور میراثیان، مسوولان شهرداری قزوین، کسبه، معتمدین بازار و و با حضور کسانی که چنین تجربه موفقی را درتبریز رقم زندند، هفته آینده برگزار شود.


وی همچنین اعلام می‌کند که بازاریان قزوین نیز همانند بازاریان تبریز خود علاقه‌مند به حفظ بافت بازار قزوین هستند.


مشارکت ۵۰ درصدی میراث در هزینه مرمت خانه‌های تاریخی

او درباره تصمیمات این جلسه درباره خانه‌های تاریخی قزوین نیز بیان می‌کند: قرار شد هر کدام از خانه‌های تاریخی قزوین که آمادگی قرار گرفتن در فهرست آثار ملی را داشتند، سازمان میراث فرهنگی ۵۰ درصد هزینه مرمتی آن را تقبل کند.
کد خبر: 91735
Share/Save/Bookmark