آیا اجرای برخی طرح ها رهنمودهای رهبری را تأیید می‌کند؟
از مجتمع ‌سازی در جنگل‌ها تا تخریب باغستان‌ها؛
آیا اجرای برخی طرح ها رهنمودهای رهبری را تأیید می‌کند؟
تخریب باغستان قزوین برای احداث بلواری درآمدزا و ساخت مجتمع‌های مسکونی و تجاری در رامسر و در ارتفاعات این بخش شمالی کشور،‌ از جمله اقداماتی است که علاوه بر نقض قوانین میراث فرهنگی، صحبت‌های دو روز گذشته‌ی رهبر معظم انقلاب را نیز زیرپا می‌گذارد.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۱۰

به گزارش هنرنیوز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح روز یکشنبه (۱۷ اسفند) در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط زیست، جنگل‌ها و مراتع را به عنوان ریه‌های تنفسی شهرها و عوامل نگهدارنده خاک دانستند و از دست‌اندازی افراد سودجو به جنگل‌ها و منابع طبیعی بخصوص در شمال کشور ابراز تأسف شدید کردند و افزودند: دستگاه‌های مسئول باید قاطعانه با تعدی به جنگل‌ها به هر بهانه‌ای اعم از هتل‌سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهاتِ به ظاهر قابل قبول، مقابله کنند.

ایشان پدیده‌ی زمین‌خواری و اخیراً کوه‌خواری و ساخت‌وساز در ارتفاعات را از دیگر مسائل رنج‌آور و اسف‌بار دانستند و تأکید کردند: باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی‌هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر در دستگاه‌ها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود.

به گزارش هنرنیوز، نمونه‌های متعددی از مسائلی که باعث نگرانی رهبر معظم انقلاب در زمینه‌ی زمین‌خواری و از بین بردن جنگل‌ها و مراتع وجود دارد، که از نمونه‌های آن می‌توان به ساخت برج‌های آرامش در رامسر و ایجاد بلوار در ورودی شهر قزوین اشاره کرد.برج‌های مسکونی آرامش چه در مناطق جنگلی و مراتع و چه مجتمع تجاری «آرامش» در میانه‌ی شهر رامسر نوار سبز رامسر را مخدوش می‌کند و هر روز ارتفاع می‌گیرد از نمونه‌ای نقض قوانین میراث فرهنگی و بی‌توجهی به صحبت‌های جدید رهبری است.چون با وجود به حد مجاز رسیدن ارتفاع مجتمع تجاری «آرامش»، از چند ماه پیش، کار هنوز ادامه دارد و کارفرما و کارگران در این مجتمع تجاری، همچنان به بالا بردن این ساختمان می‌اندیشند، بدون این‌که به قوانینی که ۳۳ هکتار باغ و چهار بنای تاریخی رامسر را تاکنون حفاظت کرده، فکر کنند.

این اتفاق، بنا به گفته کارشناسان در حال نابودی خطِ سبز رامسر و مخدوش کردن حریم آثار تاریخیِ قرار گرفته در این محدوده است. البته کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در ۶ آذر ۹۳ به طرح فرستاده شده از سوی مدیریت میراث فرهنگی استان مازندران در رابطه با بازنگری حریم هتل رامسر ایرادهایی را از جمله ارتفاع طبقات، تراکم زیاد ساخت و ساز، در نظر نگرفتن پارکینگ، عدم توجه به عقب‌نشینی و ... وارد کرده‌اند، ایراداتی که هنوز به آن‌ها توجهی نشده و کارهمچنان ادامه دارد.

بیش از دو سال پیش با آغاز ساخت مجتمع تجاری «آرامش» با ارتفاع ۸.۵ متر در مقابل تنها بخش با ارزش شهر رامسر - که به عنوان بستری مطمئن برای حفظ سیمای منظری و بصری شهر و منطقه‌ی شمال کشور محسوب می‌شد - اطمینان‌ها از این منطقه گرفته‌ شده و اکنون با آغاز ادامه‌ ساخت‌وساز در این مجتمع تجاری بار دیگر ضوابط حفاظت از آثار تاریخی در این بافت بیش از پیش زیر سوال رفته است.

به گزارش هنرنیوز، نمونه‌ی دیگر این بی‌توجهی و خسارت به محیط زیست در طرح «باغستان» قزوین به چشم می‌خورد، در این طرح قرار است بخش‌های باقیمانده از باغستان قزوین که حدود هزار سال برای سرسبز شدن‌اش وقت صرف شده است، تخریب شوند تا مجتمع‌های تجاری، اداری، کارگاه و کارواش جای درختان‌اش بالا بیایند و درآمدی رقم بخورد! باغ‌های قزوین باسابقه‌ تاریخی بیش از هزار سال میراثی منحصر به فرد در این شهر است که مشابه‌اش را ایران در جای دیگری به خود ندیده است، جائی‌که مردم قزوین نام‌اش را «باغستان» گذاشته‌اند و در آن به روش نیاکان خود باغ‌داری می‌کنند. اما به نظر می‌رسد کمیسیون ماده‌ ۵ و اداره‌کل راه‌ و شهرسازی استان قزوین می‌خواهند این بخش تاریخی از شهر را که به نوعی یکی از ورودی‌های شهر نیز محسوب می‌شود، به بیابان بی‌ آب و علفی تبدیل کنند که انتهایش انگار سراب تاریخ قزوین است.

۲۷ مهرماه امسال در صورت‌ جلسه‌ کمیسیون طرح تفصیلی شهر قزوین که به امضای اعضای آن رسید، طرح ساماندهی یک بلوار به تصویب رسید؛ طرحی که عملا باغستان قزوین را نابسامان می‌کند. در این میان تنها امضای مشروط متعلق به مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین مبنی بر این‌که «با توجه به ثبت ملی باغستان و ضرورت حفظ آن در صورت عضویت سازمان میراث فرهنگی در کمیته‌ی منتخب و دیگر موارد تصمیم‌گیری در محدوده طرح موافقم.» به چشم می خورد، چیزی که هیچ کدام از اعضای طرح به آن وقعی ننهادند.مخالفتی که در آن رسما اعلام شده است که «عمق ۲۰۰ متر، غیرضروری و موجب تخریب باغستان است»، اما به نظر می‌رسد گوش و چشم شنوا و بینایی در این میان وجود ندارد. چون در این بندِ واحد مساحت زمین در کاربری‌های مختلف مانند تجاری کمتر از ۳۰۰ متر، تجاری - خدماتی بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ متر مربع، مختلط بیش از ۱۰۰۰ متر، تعمیرگاهی ۲۰۰۰ متر و خدماتی و رفاهی براساس نقشه‌ پیوست مساحت می‌گیرند و در این میان تاکید و مخالفت مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین که در نامه‌ای در ۲۵ آبان ماه خطاب به اسماعیلی، مدیر شهرسازی و معماری و دبیر کمیسیون ماده ۵ مخالفت خود را اعلام کرده است، دیده نمی‌شود.

در این میان و با توجه به صحبت‌های رهبر معظم انقلاب؛ اگر مسئولان این پروژه حرف میراث فرهنگی را برای ثبت ملی بودن باغستان قبول ندارند، آیا به بخشنامه‌ی شورای عالی معماری و شهرسازی نیز بی‌اهمیت‌اند که اعلام کرده است «باغستان یک اثر ثبتی است»؟ همچنین باید این بحث را نیز مورد توجه قرار داد که میزان تصمیم‌گیری کمیسیون ماده‌ی ۵ برای یک اثر ثتبی چقدر مهم‌تر از نظر میراث فرهنگی در این زمینه است؟ و چرا با وجود مخالفت اداره کل میراث فرهنگی استان قزوین، اعضای کمیسیون ماده‌ی ۵ و اداره‌کل راه و شهرسازی رای مدیر میراث فرهنگی را نادیده گرفته و همچنان به کار خود در این زمینه ادامه می‌دهند؟ چون آن‌ها حتی دو روز پس از اعلام مخالفت رسمی مدیرکل میراث فرهنگی قزوین، ابلاغیه‌ رسمی به شهرداری این شهر می‌فرستند تا کارشان را آغاز و اجرایی کنند! به طور قطع در مناطق شمالی کشور، نمونه‌های زیادی وجود دارد که علاوه بر نقض قوانین موجود در حوزه‌ی میراث فرهنگی، صحبت‌های رهبر معظم انقلاب را نیز زیرپا می‌گذارند، ای کاش با مطرح شدن این صحبت‌ها از سوی رهبری، توجه‌ها به این بخش از تاریخ و فرهنگ و تمدن کشور نیز توجه شود.

کد خبر: 79865
Share/Save/Bookmark