«مامور» را در این‌شب‌ها از دست ندهید
 
تاريخ : چهارشنبه ۳ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۴۰
«رمضان» یکی از ماه‌هایی است که بهترین استفاده فرهنگی را می‌توان از آن داشت چرا که در این ماه فرصت‌هایی برای سلوک در اختیار افراد جامعه قرار می‌گیرد و نوعی فضای روحانی بر آن حاکم است، فرصت‌هایی که نیازمند بسته های فرهنگی است. در کنار این امر که با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با فصل تابستان و طولانی شدن روزها، زمان بیشتری در اختیار افراد است و به نوعی اوقات فراغت آنها نسبت به سایر ماه‌ها بیشتر است، می‌توان بهترین بهره‌برداری فرهنگی را از این ماه برد؛ این تذکر بی‌شک می‌طلبد که از خوراک‌های فرهنگی متناسب با این ماه نیز استفاده شود تا با استفاده از آنها اطلاعات کافی و وافی در اختیار ذهن‌های تشنه قرار گیرد نه آنکه همه چیز در حد شعار و همایش باقی بماند. فضای این روزها و شب‌ها مخاطبان را به حضور در اتمسفر فرهنگی فرامی‌خواند و چه بهتر که نهادهای مسئول مسئولیت تهیه خوراک‌های مناسب فرهنگی را هم بر عهده بگیرند.

«مطالعه کتاب» یکی از راه‌های استفاده مناسب از فضای حاکم در ماه مبارک رمضان است؛ البته کتاب‌هایی که حقیقتا ارزش خواندن در این ساعات شریف را داشته‌باشند. به اعتقاد من بهترین راه برای انتخاب کتاب جهت مطالعه در این ماه استفاده از فهرست کتاب‌های برگزیده در جشنواره‌های مختلف ادبی چون کتاب سال و کتاب فصل و امثالهم است چون نوعی گزینش در خصوص این آثار صورت گرفته و از صافی قضاوت و سنجش کارشناسان مختلف عبور کرده‌اند. ذکر عنوان خاص برای مطالعه شاید نشاندهنده سلیقه‌ای کردن مطالعه در این ایام باشد از این رو پیشنهاد من مراجعه به لیست کتاب‌های برتر و برگزیده جشنواره‌های مختلف است به طور مثال کتاب «مامور» نوشته علی موذنی که در حال مطالعه آن هستم، می‌تواند یکی از این انتخاب‌ها باشد. این کتاب در جایزه کتاب فصل به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد علاوه بر آن دارای درونمایه‌ای مذهبی است که متناسب با حال و هوای ماه مبارک رمضان است.

در خصوص تماشای فیلم و یا انتخاب موسیقی در این ماه نیز من همان روش انتخاب برای کتاب را پیشنهاد می‌کنم یعنی از میان آثار برگزیده جشنواره‌های سینمایی و یا موسیقیایی، اثری انتخاب شود که البته همراه با فضای حاکم بر این ماه باشد.



خبر آنلاین-فیروز زنوزی جلالی
کد خبر: 15739
Share/Save/Bookmark