نگاهی به نمایش «مجلس قیام آمل» منتخب پانزدهمین جشنواره تئاتر دفاع مقدس
حمیدرضا گل محمدی تواندشتی کارشناس نمایش:
نگاهی به نمایش «مجلس قیام آمل» منتخب پانزدهمین جشنواره تئاتر دفاع مقدس
نمایش «مجلس قیام آمل» به نویسندگی مشترک سینا دلشادی و مهدی دریایی و به کارگردانی یاسر محمودی برنتی از هنرمندان فعال تئاتر استان مازندران و با همکاری هنرمندان به نام تئاتر و تعزیه استان در سالن آمفی تئاتر حوزه هنری ساری به روی صحنه رفت.
 
تاريخ : دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۵
به گزارش هنرنیوز؛داستان نمایش به اوضاع و احوال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نیرنگ دشمنان در جهت براندازی نظام می پردازد، گروهک های ملحد به سرکردگی استکبار جهانی به خیال واهی قصد شورش و تصرف آمل را کرده تا پس از تصرف، ساری و تهران را هم به تصرف خود در آورده تا زمینه سقوط نظام فراهم شود. با نقش بر آب شدن نقشه شوم دشمنان تو سط نیرو های مردمی و بسیجی، شورشیان سرکوب و امنیت به آمل باز می گردد و...

نویسندگان متن، نوشتاری منظوم و حماسی به شیوه شاهنامه به رشته تحریر در آورده اند و در متن بسیجیان عصر حاضر و قهرمانان و اسطوره های ملی را به هم پیوند داده و فداکاری های آرش کمانگیر با بسیجیان جان برکف و نجات دهنده گان آمل قیاس کرده و به تصویر کشانده اند.

تماشاکنان با ورود به سالن با طراحی صحنه واحد که نمای یک خانه روستایی، چندین حجم به عنوان وسایل صحنه و در وسط صحنه درختی شبیه انگشتان دست که تداعی گر پنج تن آل عبا ،که برگرفته از باور های دینی مردم این خطه از فرهنگ علویان مازندران، طراحی شده است روبرو می شوند.

چیدمان وسایل صحنه برگرفته از شیوه نمایش های ایرانی نظیر شاهنامه خوانی و شبیه خوانی و نقاشی های به تصویر کشیده بر دیوار شهر تداعی کننده پرده نقالی است که به شرح واقعه امل می پردازد.

کارگردان در این نمایش از شیوه فاصله گذاری و نمایش های ایرانی بهره گرفته است.
بهره مندی از نشانه های تعزیه در طراحی لباس و استفاده از سربند های سبز و قرمز به عنوان موافق و منافق از نقاط مثبت این نمایش بشمار می رود.

شخصیت پیر مرد که به عنوان راوی در تمامی صحنه ها حضورپیدا می کند و به شیوه پرده خوانی که از نمایش های آیینی و تاریخی ایران در سده های دوراست به ثبت وقایع بر روی دیوار شهر می پردازد، حکایت ازهوشیار ی و بصیرت مردم دارد که اوضاع اجتماعی و سیاسی خود را درک می کند و با ثبت وقایع ، آن را به نسل آینده انتقال دهد.

مخبرشخصیتی فریب خورده است که با دشمنان همکاری دارد وی در بخشی از نمایش با حضور در میان تماشاکنان می خواهد با اعلام خبر منافقین مردم را علیه نظام تهیج کند تا اینکه به منافقین یاری برساند، ورود بازیگر به محل تماشاکنان و ارتباط با آن ها از شیوه نمایش های ایرانی است که موجب حرکت و جنب و جوش در آن ها می شود.

استفاد از موسیقی زنده، نوا ها و نغمه های محلی مازندرانی که کاربرد در شادی و غم مردم مازندران دارد، استفاده از ضرب زروخانه ای درموسیقی نمایش، فضایی حماسی را به مخاطب تداعی می کرد، پر کردن فضا های خالی در زمان جابجایی دکور، حجم ها و وسایل موجود در صحنه، همزمان با اجرای موسیقی جذابیت خاصی را به این نمایش بخشیده بود که مخاطب هیچگاه احساس خستگی به خود راه نمی داد.

اجرای حرکات موزون منسجم با همرایی آوا های محلی وحماسی در زمان درگیری ها، پیروزی ها و اعزام های رزمندگان، از دیگر نقاط قوت این نمایش بود .

ارایه بازی خوب و روان از سوی بازیگران از لحاظ حرکات بدنی، بیان و صدای رسا نقطه مثبت دیگر در این نمایش بود، اما در چند مورد دو نفز از بازیگران در تلفظ کلمات از ته لهجه مازندرانی برخوردار بودند که لطماتی بر نمایش وارد کرده بود.

طراحی نور مناسب نیز درخدمت نمایش بود، در مجموع می توان گفت این نمایش با زبان و شیوه ای نو و با استفاده از تکنیک های نمایش ایرانی به واقعه ششم بهمن و ایستادگی مردم آمل می پردازد.

در این نمایش قاسم رجبی، مهدی روحی، علی جعفری، محمد پیری، علی حمیدی، هانیه تقی نژاد، سید ماهور شیدایی فر و مرتضی آهنج از بازیگران مطرح استانی به ا یفای نقش پرداختند.

قاسم رجبی ، محمد جهانی نسب و مجتبی خوارزمی از عوامل اجرای موسیقی در این نمایش بودند .

یاسر محمودی برنتی طراح نور و صحنه، سیده فاطمه انیشه طراح لباس و منشی صحنه، محمد صادق محمد پور میر طراح برشور و پوستر، شاهین هوشمند طراح و مجری نقاشی پرده خوانی، میثم روحی مجری دکور، یاسر یمینی عکس، نور احسان واحد تن و روابط عمومی این نمایش را یاسر یمینی به عهده دارند.

گفتنی است که این اثر به عنوان منتخب پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت است.

پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت چهارم الی هشتم آذر ماه سال جاری در تهران برگزار می شود که این نمایش پنجم و ششم مهر ماه در تالار محراب تهران بروی صحنه می رود
کد خبر: 85309
Share/Save/Bookmark