آیا پاییز وعده‌های مسوولان برای اسکلت ۷ هزار ساله فرا رسیده است؟
آیا پاییز وعده‌های مسوولان برای اسکلت ۷ هزار ساله فرا رسیده است؟
«کاش بیرون نیامده بودی، می‌گویند امسال پاییز و زمستان سرد و پر رحمتی پیش رو است. مواظب باش سرمای وعده مسوولان باقی استخوان‌هایت را ترک ترک نکند.»
 
تاريخ : يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۵
مریم اطیابی- به گزارش هنرنیوز؛ چه فرق می‌کند اسکلت هفت هزار ساله باشد یا ۷۰ هزار ساله در پایتخت پیدا شود یا در شوش، اصفهان، تبریز، کاشان، قزوین، زنجان و یزد. مسوولان تهرانی برایش هلهله بکشند یا شهرهای دیگر. مهم نتیجه است. سرنوشت تأسف‌بار یک اسکلت باستانی؛ روز نخست ( ۲۱ دی ماه ۹۳) آنچنان در بوق و کرنالش کردند که صدای کارشناسان تهران‌شناس و غیر تهران‌شناس هم درآمد که ای جماعت با یافتن این اسکلت، تهران ۷ هزار ساله نمی‌شود و این سابقه استقرار در این منطقه است که به ۷ هزار سال می‌رسد؟! روز دوم (۲۸ دی ماه ۹۳) مسوولان شهری اعم از شورای شهر، سازمان زیباسازی و میراث فرهنگی هنگام افتتاح موزه گرافیک در بنای قاجاری ارباب هرمزدر پارک پلیس مشعوف از یک گردهم‌آیی در زیر برف اعلام کردند که با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران و میراث فرهنگی استان تهران در این مکان سایت موزه افتتاح می‌شود و حتا احمد مسجد جامعی – عضو شورای شهر تهران- یکی از تهران‌گردی‌های خود را به دیدن این بانوی ۷ هزار ساله اختصاص داد و از «مهسا وهابي»، با نام «كريستف كلمب تهران» یاد کرد.





وهابی همان دانشجوی کارشناس ارشد باستان‌شناسی بود که هنگام عبور از منطقه مولوی ( در اوایل آذرماه ۹۳)، حین اجرای عملیات لوله‌گذاری شبکه فاضلاب متوجه وجود پِی سنگی، بقایای انبوه آجرهای مربعی شکل، سفال‌های تاریخی، استخوان، اشیاء فلزی، جوش کوره و ... در کارگاه‌های مشغول به کار فاضلاب شد و پیگیری‌های او به آغاز کاوش‌های باستان شناسی در منطقه و کشف اسکلت انسانی مربوط به هزاره‌ی پنجم قبل از میلاد (۷۰۰۰ سال پیش از اکنون) ختم شد.
روز سوم (۷ بهمن ۹۳) هم یک گروه ۶۰ نفره از معماران و شهرسازان راهی محل کشف این اسکلت شدند گروه معماران و شهرسازان تهران افزون بر درخواست تبدیل این مکان به سایت موزه، برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی برای مسافر چشمه علی و انعقاد تفاهم‌نامه بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با شهرداری برای ادامه‌ی فعالیت‌های مطالعاتی این سایت موزه خواستار شکل‌گیری یک طرح جامع بازآفرینی شهری در محدوده‌ی میدان «امین‌السلطان» با محوریت این سایت موزه شدند!




در این طرح بازار و میدان «امین‌السلطان»، کاروانسرای «خانات»، بازار «هرندی» و بقعه‌ی «سر قبر آقا» مورد نظر است که به صورت یک مجموعه‌ی تاریخی قابلیت تبدیل به یک فضای شهری کارآمد و باکیفیت و موثر را در تهران دارد.

روز چهارم (۲۹ فروردین ۹۴) خبر رسید که ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی در جنوب بازار تهران با سرپرستی محمد اسماعیل اسماعیلی جلودار به کشف بقایای دومین اسکلت در کنار اسکلت ۷ هزار ساله زن تهرانی و همچنین اشیای فرهنگی پیش از تاریخ و دوران اسلامی منجر شد.




اما اکنون در پایان نخستین ماه از پاییز ۹۴ وقتی فرجام اسکلت و ادامه‌های کاوش‌ها را پیگیری می‌کنید به نتیجه خاصی نمی‌رسید. از گوشه و کنار خبر می‌رسد که شاید این اسکلت به موزه ملی منتقل شود. فصل سرما و ریزش باران و برف نزدیک است. محافظ محل کشف اسکلت تنها چند ایرانیت است. دست زدن‌ها و کف زدن‌ها و هلهله کردن‌ها به پایان رسیده است. دیگر برای کسی اهمیت ندارد اسکلت ۷ هزار ساله باشد یا ۷۰ هزار ساله، عکس یادگاری‌ها گرفته شده، وعده‌ها داده شده، روزنامه‌ها و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و رادیو و تلویزیون هم که خبرهای این کشف و وعده‌ها را منتشر کرده‌اند. حالا اگر اسکلت متلاشی هم شود دیگر مهم نیست، مگر باقی آثار تاریخی اهمیتی دارند که تو داشته باشی؟!



این جا شهر سود و سودا است! شهر برج‌ها، باروها، پاساژها، متروها، اتوبان‌ها و ها، ها، های دیگر. نکند فکر کردی چون بانو هستی و چون ۷ هزار سال قدمت داری، نازت خریدار دارد و تافته‌ی جدا بافته‌ای! اشتباه کردی رخ نمودی به این جماعت فراموشکار! مگر اوضاع بازار تهران را ندیده بودی؟ تو که ۷ هزار سال است در محدوده منتسب به بافت تاریخی تهران غنوده‌ای، تو چرا گول خوردی؟! فراموشت کرده‌اند مثل همه بناهای تاریخی دیگر گوش کن صدای ضجه آنها هنوز در هیاهوی این شهر شلوغ به گوش می‌رسد. کاش بیرون نیامده بودی، می‌گویند امسال پاییز و زمستان سرد و پر رحمتی پیش رو است. مواظب باش سرمای وعده مسوولان باقی استخوان‌هایت را تَرک تَرک نکند!
کد خبر: 83716
Share/Save/Bookmark