مسئولان شهر قزوین تن متولی «مسجدالنبی» را در گور لرزاندند
برگ زرین دیگری برای مدیریت شهری قزوین؛
مسئولان شهر قزوین تن متولی «مسجدالنبی» را در گور لرزاندند
در حالی پس از دو روز تخریب بی‌وقفه لایه‌های تاریخی سرانجام لودرها از کندن زمین در پارکینگ سعدالسلطنه بازماندند که کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند آثار تخریبی متعلق به خانه‌ی متولی مسجدالنبی و از بزرگان شهر قزوین است.
 
تاريخ : سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۶

مریم اطیابی- به گزارش هنرنیوز؛ مردم جمع می‌شوند، اعتراض می‌کنند، اعتراضی به تخریب فرهنگ، به تخریب هویت یک شهر، شهری به نام قزوین اما آنان که در این بازار مکاره سود و سودا فرهنگ را نمی‌شناسند این بانگ تلخ را حرکت سیاسی تلقی می‌کنند و حتا در یک شیطنت تصمیم می‌گیرند از اتفاق تلخ دیگری در میدان امیرچخماق الگوبرداری کنند و قضیه یک پارکینگ را به شورای تأمین استان تعمیم دهند. آن هم پارکینگ سرای سعدالسلطنه!!! این‌ها همه شنیده‌ها است که از هر زهری تلخ‌تر است حتا اگر در حد شایعه‌ای بیش نباشد و حتا اگر هرگز این اتفاق نیفتد . اما خاکبرداری و گودبرداری که شایعه نیست، حقیقت محض است این که مسئولان و مدیران و پیمانکاران و مجریان شهری به استدلال‌های کارشناسان متخصص اداره کل میراث فرهنگی گوش ندهند و کامیون کامیون خاک لایه‌های تاریخی را بار بزنند و در دهن کجی به برباد دادن هویت تاریخی یک شهر دور هم عکس یادگاری بگیرند.

اما اینک خبر از توقف این خاکبرداری و گودبرداری دوروزه می‌رسد باید شاد بود یا غمگین خیلی زود مشخص می‌شود . آرش ضیا آبادی معاون میراث فرهنگی استان قزوین در باره صحت و سقم این خبر به هنرنیوز می‌گوید:« یکی دو سال قبل که موضوع پارکینگ مطرح شده بود مصوبه‌ای بابت تغییر کاربری توسط کمیسیون ماده ۵ صادر شد. برای طراحی آن باستان‌شناسان اداره کل میراث فرهنگی ما یکسری اقدامات باستان‌شناسی انجام دادند که دوفضا از یک خانه‌تاریخی را شناسایی کردند. تصاویر و مستنداتش موجود است. رف، تاقچه، درگاهی، تاق و...داشت و همه این آثار دیروز صبح تخریب شد.»

او ادامه می‌دهد:« بعدازظهر آب انباری در ابعاد همان خانه به مساحت ۴*۶ مترمربع پیدا شد. دیروز این آب انبار تخریب نشد اما امروز صبح در جبهه دیگری هنگام خاکبرداری باز یک تاق دیگری پیدا شد. اینها بسیار اتفاقی پیدا شده است. چون هنگامی که با لودر و بلدوزر با بیلش دل خاک را می‌شکافد، هرچه سازه وجود داشته باشد اعم از آجری و خشتی منهدم می‌شود. بلافاصله هم که خاکبرداری می‌کنند و خاک‌ها را بار کامیون می‌زنند و گرد و خاکش را به هوا می‌فرستند که در چنین شرایطی حتا اگر باستان‌نشاسان هم بخواهند نمی‌توانند اقدامی بکنند، بنابراین از دور حدس‌هایی زده می‌شود. تأکید بر این است که بدانید طی این دو روز چند اثر دیگر از بین رفته که ما و کارشناسان‌مان نمی‌دانیم.»

وی با اشاره به پیدا شدن این تاقی جدید اضافه می‌کند:« پس از تخریب دوروزه و پیدا و تخریب شدن چند سازه بالاخره امروز مجبور شدند که کار را متوقف کنند چرا که حرف اداره کل میراث فرهنگی برایشان مسجل شد! آب انبار را هم که دیروز خبر پیدا شدنش به ما رسید و تازه می‌خواستیم بعد از تعطیلی امروز ظهر مستندش کنیم را نیز جمع کردند. دیشب تا آخر وقت و امروز تا پیش از طلوع آفتاب مشغول خاکبرداری بودند.»

او درباره آثار تاریخی پیدا و تخریب شده توضیح می‌دهد:« اینجا ملکی منسوب به یکی از بزرگان و اهل فضل قزوین به نام «حاج ملاعبدالوهاب دارالشفا» و نخستین متولی مسجد النبی در دوره فتحعلی‌شاه بوده است. و در متون تاریخی نیز گفته شده که ملک ایشان در جوار مدرسه فقهی که اکنون وجود دارد، بوده و با استناد به این شواهد احتمالاً این بناهای تخریبی منتسب به متولی مسجد‌النبی بوده است. همچنین مقبره ایشان در کربلای معلی است.» 

حال قضاوت با خوانندگان و مسئولان میراث فرهنگی و شهری قزوین، عکس یادگاری گرفتن هم دارد!جمعتان جمع باشد! فقط یک سوال فرض را بر این بگذارید ما وکیل روح «حاج ملاعبدالوهاب دارالشفا» می‌شود بگویید به چه گناهی حرمت متولی مسجد النبی را اینگونه می‌شکنید؟
کد خبر: 77876
Share/Save/Bookmark