کامران عدل معماری ایرانی را در گرجستان ثبت می‌کند
به جای سفر به ویتنام
کامران عدل معماری ایرانی را در گرجستان ثبت می‌کند
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : يکشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۱۷
کامران عدل که سال 89 نمایشگاهی برگزار کرد تا بتواند هزینه‌ عکاسی از معماری ویتنام را تامین کند از تغییر برنامه خود و ثبت تصویری معماری ایران در گرجستان خبر داد.

به گزارش هنرنیوز به نقل از مهر، کامران عدل عکاس یکی از برنامه‌های خود در سال 90 را سفر به ویتنام ذکر کرده و به همین منظور در سال 89 نمایشگاهی در نگارخانه شیرین برگزار کرد تا هزینه‌های این سفر را تامین کند.

وی که موفق به گرفتن ویزای سفر به ویتنام نشده است، در مورد سفر به کشورهای دیگر برای عکاسی از معماری آنها به خبرنگار مهر گفت: در دو سه سال قبل، پروژه‌ای داشتم که می خواستم تمدن ایران زمین را در خارج از مرزهای امروزی‌اش عکاسی کنم. بودجه‌ای هم برایش در نظر گرفته شد. ولی به خاطر اتفاق‌هایی که پیش آمد، این پروژه مسکوت ماند و کم‌کم آن را فراموش کردم.

عدل سپس به اجرایی شدن دوباره این طرح اشاره کرد: بعد از موفقیت کتاب معماری "مدرنیست مارتینیک" که بعد از دو ماه نایاب شد، به فکر آن افتام که از معماری استعماری فرانسه در کشورهای مختلف عکاسی کنم. اولین کشوری را که در نظر گرفتم، ویتنام بود.

این عکاس درباره دلایل لغوشدن سفرش به ویتنام گفت: متاسفانه حتی با کمک سفارت فرانسه در ویتنام، موفق نشدم که ویزای کاری بگیرم و به همین دلیل، کمی ناامید شده بودم.

عدل در ادامه از سفر به گرجستان برای عکاسی از معماری این کشور خبر داد: در این میان دکتر ناخوتسریشویلی که رایزن سفارت گرجستان در ایران است، از من خواست که به آنجا بروم و از معماری ایرانی گرجستان عکاسی کنم. این درحالی است که من اصلاً اطلاع نداشتم در گرجستان، معماری ایرانی وجود دارد و در لیستی که دو سه سال قبل تهیه کرده بودم، نامی از گرجستان نبود.

وی همچنین درباره شباهت بخشی از معماری گرجستان با ایران اظهار کرد: وقتی خوب به موضوع توجه کردم، دیدم که کلیساهای گرجستان، بسیار با کلیساهای شمال غرب ایران در یک خط معماری هستند و چون برادرم شهریار عدل در ثبت کلیساهای ایرانی در فهرست میراث فرهنگی یونسکو نقش داشته است، اطلاعاتی در این زمینه داشتم و همین جریان حس عکاسی از تمدن ایران در خارج مرزهای کنونی را در من زنده کرد.

عدل درباره جزئیات سفرش به گرجستان افزود: روز ششم اردیبهشت به گرجستان خواهم رفت تا اولین سنگ بنای این پروژه را بگذارم. بودجه ای هم برای چاپ کتاب‌ عکس‌هایی که می‌گیرم، در نظر گرفته‌ام که در سال‌های آینده به آن خواهم پرداخت.

کامران عدل در 1320 متولد شد و تحصیلات ابتدایی و بخشی از تحصیلات متوسطه را در تهران و بخشی دیگری را در فرانسه ادامه داد. وی دارای دیپلم هنرستان صنعتی عکاسی از فرانسه است.عدل پس از اخذ دیپلم هنرستان در یکی از بزرگترین مجموعه‌‌های لابراتورهای ظهور و چاپ عکس اروپا به ‌نام هامل (Hamele) مشغول به ‌کار شد و در بخش چاپ عکس‌های بزرگ متری به‌ فعالیت پرداخت.

پس از آن به‌ دعوت سازمان رادیوتلویزیون ملی ایران که به‌ تازگی تأسیس شده بود در 1347 به‌ تهران آمد و مدیر گروه عکاسی سازمان شد. در همین موقع، به ‌تدریس عکاسی در مدرسه‌ عالی سینما و تلویزیون مشغول شد.

عکس‌های اشیاء موزه‌های فرش، رضا عباسی، موزه‌ هنرهای معاصر، موزه‌ صنعتی کرمان، موزه‌ رشت و مجموعه‌ مراسم مذهبی ایران، بازارهای ایرانی، فرش‌های ایران، اجرای نقش در کاشی‌کاری یزد، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، معماری معاصر ایران، قم، تهران، اصفهان، شیراز، ترکمن صحرا، پاسارگاد، نقش رستم و تخت جمشید، شیشه‌های ایرانی، هندوستان، معماری کویت از جمله آثار وی هستند.



کد خبر: 25396
Share/Save/Bookmark