مدیریت مجموعه باستانی جوبجی رامهرمز به دستان چه کسی سپرده می‌شود؟
روزگار خوش محوطه شاخص دوره عیلامی
مدیریت مجموعه باستانی جوبجی رامهرمز به دستان چه کسی سپرده می‌شود؟
از اواخر دولت دهم بار دیگر اقداماتی آغاز شد که عملاً به معنای تهدید عرصه باستانی محوطه جوبجی بود و پاسخ‌های اداره میراث فرهنگی این شهرستان نیز از قاطعیت لازم برخوردار نبود.
 
تاريخ : چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۰
به گزارش هنرنیوز، در بهمن ۱۳۸۳ استعلامی برای تأسیس یک واحد سنگ شکن، به نام کایدنژاد، در اراضی رامهرمز به اداره صنایع و معادن استان خوزستان ارائه شد. سازمان مسکن و شهرسازی استان خوزستان در پاسخ به استعلام طی نامه شماره ۰۱/۴۲/۳۲۰۴۲ اعلام کرده بود معدن مذکور در اراضی روستای جوبجی، از توابع شهرستان رامهرمز، خارج از محدوده قانونی و حریم مصوب شهر رامهرمز واقع است. 



اما اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان به ریاست صادق محمدی طی نامه شماره ۱۸۲۸۱-۲۹ 
خطاب به استعلام «سازمان صنایع و معادن استان خوزستان» اعلام کرده بود احداث معدن «از نظر این سازمان بلامانع مشروط می‌باشد».
در عین حال، صادق محمدی ضمن صدور حکم «بلامانع بودن»، بدون توجه به آثاری که در محوطه شناسایی شده بود، به نوشتن این جمله بسنده کرده بود که: «در صورت مشاهده و کشف هرگونه اموال فرهنگی در حین عملیات اجرایی، متقاضی مکلف به توقف کار و خبر دادن سریع موضوع به این سازمان می باشد.»

 



صادق محمدی مدیری بود که در سال ۱۳۸۳ به ریاست میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان منصوب شد و به رغم انتقادهای بسیاری که نسبت به او وجود داشت طی دوره مشایی و بقایی به کار خود ادامه داد و حتی در دوره بقایی به عنوان مدیر نمونه انتخاب و تقدیر شد. در دوره ریاست صادق محمدی بود که دو هتل در عرصه باستان شوش مجوز ساخت گرفت که مراسم کلنگ‌زنی و افتتاح یکی از آنها در زمان ریاست اسفندیار رحیم مشایی انجام شد.

با تأسیس معدن شن و ماسه بخش‌های زیادی از عرصه محوطه طعمه تولید شن و ماسه شد و به گزارش میدانی و محلی انبوهی از قطعات سالم و شکسته سفالی بی توجه به ارزشهای میراثی و مطالعاتی آن به شن و ماسه تبدیل شد. مجموعه باستانی جوبجی پیش از صدور مجوز مذکور هم برای سالیانی طعمه یک سنگ شکن دیگر به نام «سنگ شکن رایگانی (دامغانی)» شده و آسیب‌های بسیاری دیده بود.
 



از سویی در سال ۱۳۸۶ طی یک برنامه لوله کشی بیل لودر منجر به کشف آرامگاهی عیلامی شد و مقدمه حضور پژوهشکده باستان‌شناسی در محل را فراهم آورد. کشفیات محوطه جوبجی موجب اهمیت بین المللی و جهانی این محوطه شد اما پژوهشها در این محوطه با رونق چندانی همراه نشد و به دلایل مختلف تداوم نیافت. برنامه تعیین عرصه و حریم نیز هرچند انجام شد اما ظاهراً تصویب و ابلاغ نشد. به همین دلیل از اواخر دولت دهم بار دیگر اقداماتی آغاز شد که عملاً به معنای تهدید عرصه باستانی محوطه بود و پاسخ های اداره میراث فرهنگی این شهرستان نیز از قاطعیت لازم برخوردار نبود.

از جمله باید به جوابیه احسان شیخ بارانی اشاره کرد که در پاسخ به یک نامه مربوط به تملک اراضی تصریح کرده بود که به دلیل دسترسی نداشتن به گزارش تعیین حریم محوطه جوبجی (که توسط دکتر آرمان شیشه گر تهیه شده بوده است) به طور قاطع و شفاف نمی توان اظهار نظر کرد. حال آنکه کارشناس و مسئولان اداره مذکور می‌توانستند طی نامه‌ای رسمی از سرپرست «برنامه تعیین حریم جوبجی» کسب تکلیف کنند و با دلایل و مدارک متقن پاسخگو باشند. 




اینک اما زمزمه هایی به گوش می رسد که پایگاه «محور تاریخی ارجان-رامهرمز» به طور غیر رسمی در حال انحلال است و اکنون احسان شیخ بارانی که قبلاً جزء یگان حفاظت اداره میراث رامهرمز بوده به عنوان رییس آن نامزد شده است. در حالی که مجموعه باستانی جوبجی بیش از همه محوطه ای شاخص از دوره عیلامی است و اهمیت علمی بسیاری دارد.


فرهاد عزیزی- مدیر امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کل کشور- در گفت و گو باهنرنیوز درباره صحت انتخاب فردی از یگان حفاظت اداره میراث رامهرمز برای مدیریت پایگاه جوبجی گفت:« برای انتخاب مدیر یک پایگاه حتما استان باید با مدیرکل امور پایگاه‌ها هماهنگ باشد و موضوع در شورای فنی به ریاست این مدیریت مطرح شود.»
 



وی درباره این موضوع که آیا اساساً فردی از یگان حفاظت امکان گرفتن پست مدیریت یک پایگاه را داراست؟ نیز توضیح داد:« نخست آنکه مدیران پایگاه‌های جهانی در سطح ملی تعیین می‌شوند، البته با مدیر استان نیز مشورت می‌کنیم چون ممکن است آنها شخص برگزیده‌ای را مد نظر داشته باشند اما فقط بحث کاندید شدن این افراد مطرح است و سرانجام در سطح ملی برای احراز پست آنها تصمیم‌گیری می‌شود. اما پایگاه‌های استانی نیز که شرایط حفظ آنها توسط استان میسر است با یک استاندارد معین در محدوده اختیارات استان قرار می‌گیرد. بنابراین حتا اگر برای پایگاه‌های استانی نیز بخواهند مدیری انتخاب کنند در نهایت باید در دفتر مرکزی و در کمیته‌ای به ریاست مدیر کل امور پایگاه ها تصمیم‌گیری شود. در نهایت این که انتخاب مدیر پایگاه‌ها به هیچ عنوان بدون گذراندن این مراحل ممکن نیست و اعلام می‌کنم که چنین شخصی برای مدیریت پایگاه ارجان- رامهرمز مطرح نیست. »

عزیزی در عین حال تأکید کرد:« مواردی بوده که بدون هماهنگی با امور پایگاه‌ها اقدام به انتخاب شخصی کردند و مدیر استان برای فرد حکم هم زده است اما این افراد اصلاً مورد تأیید امورپایگاه‌هانیستند و باید حتماً مراحل گفته شده را طی کنند که خوشبختانه پرونده این افراد نیز در دست بررسی است.»

کد خبر: 70918
Share/Save/Bookmark