فلات ایران قلب فلزکاری کهن در آسیای میانه و باختری
دبیر کارگروه میراث معدنکاوی و فلزگری کهن:
فلات ایران قلب فلزکاری کهن در آسیای میانه و باختری
دبیر کارگروه میراث معدنکاوی و فلزگری کهن با اعلام شروع فعالیت دوباره این کارگروه پس از چند سال وقفه در پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی ،فلات ایران را قلب فلزکاری کهن در آسیای میانه و باختری دانست.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۴
به گزارش هنرنیوز، حمید  فدایی افزود: پراكندگي انبوه اشيا فلزي و معادن باستاني در ايران با قدمتي از هزاره هفتم قبل از ميلاد نشانگر حضور فلات ايران به عنوان قلب فلزكاري كهن در ناحيه آسياي ميانه و باختري است.

او تصریح کرد: انباشت فراوان بقاياي ذوب فلزات كه به اشكال گوناگون در جاي جاي اين گستره پهناور جغرافيايي پراكنده‌اند، در دهه هاي اخير موضوع پژوهش متخصصين علوم حفاظت، باستان‌شناسان و پژوهشگران هنر و صنعت فلزكاري كهن شده است.

وی گفت:همچنین وجود معدن‌كاوي، ذوب فلز و فلزكاري در تمدن‌هاي تل ابليس، تپه يحيي، شهداد، شهر سوخته، تپه سيلك و اريسمان گواه اين موضوع است.

دبیر کارگروه میراث معدنکاوی و فلزگری اظهار داشت: هر چند تا كنون تلاش‌هاي مفيدي براي آشكار کردن شيوه‌هاي فلزكاري باستان به عمل آمده اما هنوز نياز به مطالعات فراگير و منظم‌تر در اين زمينه احساس مي‌ شود.

او تصریح کرد که نیازسنجی در حوزه میراث معدنکاوی کهن در ایران، تدوین و برنامه ريزي براي انجام پژوهش هاي منظم با استفاده از ظرفیت های داخل و خارج از پژوهشگاه اعم از انجام مطالعات مستندنگاري و حفاظت، بررسی ، کاوش و فراهم کردن مقدمات ثبت این میراث و ارايه پيشنهاد به منظور معرفی و حفاظت بهینه آن از اهم وظایف این کارگروه است .

این کارشناس افزود:در جلسات این کارگروه تا کنون موضوعاتی نظیر ضرورت شناسایی و مکان یابی محوطه های باستانی با شواهد فلزگری و تهیه نقشه پراکنش محوطه ها، لزوم ثبت موقعیت معادن باستانی به منظور تهیه پایگاه داده و تهیه نقشه پراکندگی مورد بررسی قرار گرفته است.

فدایی اظهار داشت: ضرورت انجام مطالعات تکنیکی و آزمایشگاهی بر روی شواهد بدست آمده از محوطه های معدنی و فلزکاری و لزوم تهیه کتابشناسی جامع در حوزه مباحث معدنکاوی و فلزگری کهن و گردآوری ترجمه و انتشار بخشی از کتاب ها و مقالات مرتبط با موضوع نیز از عناوین مطرح شده در این کارگروه است .
او خاطر نشان ساخت که همچنین در سال جاری انجام طرح جامع پژوهشی در زمینه میراث معدنکاوی و فلزگری کهن در برنامه مطالعاتی کارگروه قرار دارد.

دبیر کارگروه میراث معدنکاوی و فلزگری تصریح کرد: پژوهشكده حفاظت و مرمت طي دو دهه اخير در حوزه معدنكاوي و فلزكاري كهن منشاء اقدامات بسياري بوده كه شاخص آنها برگزاری همایش بین المللی فلزکاری کهن در آسیای میانه و باختری در سال ۱۳۷۶، برگزاری دوره آموزشی معدنکاوی کهن و فلزکاری در کاشان در سال ۱۳۷۸و آغاز بکار پروژه مشترک مطالعات معدنکاوی و فلزکاری کهن در مناطق اریسمان، محوطه معدنی وشنوه قم و محوطه معدنی انارک در فاصله سال های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ بوده است.


کد خبر: 80818
Share/Save/Bookmark