نقد شما بر «ملک سلیمان» رویکردی همه جانبه داشت
شهریار بحرانی با حضور در غرفه هنرنیوز؛
نقد شما بر «ملک سلیمان» رویکردی همه جانبه داشت
 
تاريخ : يکشنبه ۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۴۰
شهریار بحرانی گفت: نقد شما بر «ملک سلیمان» رویکردی همه جانبه داشت.

شهریار بحرانی کارگردان و مجتبی فرآورده تهیه کننده «ملک سلیمان» با حضور در غرفه هنرنیوز به بحث و گفتگو با خبرنگاران این پایگاه خبری پرداختند.

شهریار بحرانی در پاسخ به این پرسش که «آنچه که محرز است در این فیلم برخی از تکنیک‌ها با مسئله ماورا تلفیق شده است. آیا کارکردی که انتظارداشتید حاصل گشته؟ و چقدر برای این المان‌ها تلاش شده است؟» گفت: تمام کسانی که کارهای قرآنی می‌کنند به این امر واقفند که به هیچ عنوان نمی‌توانند آنطور که باید و شاید به عمق کتاب عظیم الهی پی‌ببرند و بتوانند آن متون عمیق و لایه‌های ژرفش را واکاوی بکنند.

وی ادامه داد: گروه ما فقط در سطح خودش در این راه پیش رفت و البته از کمک دو گروه تحقیقات قرآنی و روایی با کار مفصل پژوهشی در زمینه استخراج آیات قرآنی و تحقیق پیرامون مفاهیمی درباره حضرت سلیمان(ع)، مفهوم ملک، ماجرای اجنه و شیاطین و موضوعاتی از این قبیل و همین طور گروه تحقیقات روایی به سرپرستی حمید محمدی در کنار گروه محققان قرآنی و نیز جمعی از پژوهشگران دفتر پژوهشی قم، روایات مربوط به همین موضوعات را استخراج کردند و برای اولین بار کار پالایش روایات را از روایات ضعیف یا اسرائیلیات انجام دادند. فراتر از این، کار مهمی که انجام شد این بود که توانستند اسرائیلیات و روایات ضعیف و مخدوش را که برای زندگانی آن حضرت فضایی از افسانه پردازی ایجاد کرده بود استخراج کنند و برای اولین بار تصویر صحیحی از این پیامبر عظیم الشأن و پدر بزرگوارش، ایجاد نمایند.

وی همچنین با تاکید بر منابع موثق دینی این پرسش را که «طرح قضیه ماورا توانسته است پندارها و شنیدارهای همیشگی ما را درباره حضرت سلیمان(ع) به چالش بکشاند. آیا تعمدی در چنین لایه پردازی وجود دارد؟» اینگونه پاسخ گفت: تعمد ما برآنچه که ما از اهل بیت علیه السلام سراغ داریم و مباحثی درباره خداوند، خلقت آسمانها و زمین، کل ماجراهای مبنایی که هر مسلمان مومنی باید به آن اعتقاد داشته باشد و در واقع نگاه به نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و متون اصلی است و در خصوص این فیلم، کمتر به متون غیر وحیانی یا ضعیف مراجعه شده است، تنها در موارد اندکی، پاره ای توجهات به آن شد؛ مثل بررسی آیین‌های مشرکانه قوم یهود و تأثیر زیادی که بر قوم بنی اسرائیل داشت، بخصوص آیین‌های مشرکانه مصر باستان که مدت طولانی بنی اسرائیل آنجا زندگی می‌کردند و در آنان گرایشات خطرناکی ایجاد کرد و آنها آن را از موسی و سایر پیامبرانشان پنهان داشتند که این امر باعث انحرافات بزرگی در تفکر یهود و الحاق به تفکر فراماسونری و ماجراهای بعدی تاریخ بشر شد. من خود یکی از اعضای گروه تحقیق بودم و تلاش شد که این مفاهیم ،در خدمت مفاهیم اصلی قرآن به کار گرفته شود.

شهریار بحرانی، با تاکید برکاربرد کلمه «جن زدگی» به جای «مسخ» در توضیح ابعاد دیدگاه خود در این باره گفت: مسخ از جمله مواردیست که در آخرالزمان طبق روایات اتفاق می‌افتد به معنی تبدیل شدن انسان به یک حیوان منفور است؛ این اتفاق یک بار در زمان بنی اسرائیل در ماجرای سرپیچی شان از دستور وارده بر عدم ماهیگیری در روز شنبه اتفاق افتاد. من اینجا بهتر می دانم از کلمه« جن زدگی» یا «مجنون شدن» استفاده شود. ما دراین فیلم جن زدگی داشتیم؛ به این معنی که جنی بتواند بر روح و روان فردی اثر بگذارد و آن شخص را در اختیار بگیرد که در این حالت رفتار وحشیانه آن جن از او سر می زند. مثل همان تعریف کلمه دیوانه که به نفوذ دیو در انسان و مجنون به معنی نفوذ جن در روح و روان انسان گفته می شود. آنچه در فیلم به تصویر درآمده است به سبب فتنه ایست که به خاطر آن فتنه حضرت سلیمان مجبور می شود آنها را به تسلط خود در بیاورد زیرا اگر تسخیر نشوند به انواع مختلف به فکر انتقام جویی از بشر هستند مخصوصاً ابلیس، که در این رابطه، سوگند خورده است.وی پرسش خبرنگار هنر نیوز را از تعریف کلمه «فتنه» و نگاه منتقدان، به امتحان الهی تعبیر کرد و گفت: فتنه یک مفهوم کلی است؛ چه توسط نفوذ اجنه و وسوسه‌های آنها، چه توسط شیاطین انسی که سبب توطئه‌ها در فضای کفر و نفاق و عدم تمیز حق و باطل می‌شود. بنابراین غباری از بی‌بصیرتی جامعه را فرا می‌گیرد که برای امتحان افراد فتنه است، بلایی است که خداوند در داستان‌های پیامبران انسانها را نسبت به آن آگاه می کند و هشدار می‌دهد.شهریار بحرانی همچنین درباره این مطلب که«تاکنون در سینمای ما، تکنیک های ساخت فضای ماورایی به چندان موفقیتی دست نیافته اند، شما توفیق خود را در این قضیه چگونه می بینید؟» گفت: موفقیت این فیلم را بهتر است مخاطبین آن مطرح کنند. تاکنون بسیاری از مخاطبان فرهیخته ما از بیان شدن مفاهیم ماورایی به زبان داستانی احساس رضایت کرده اند.

وی، نقطه نظر خود را پیرامون آخرین پرسش خبرنگار هنرنیوز، در رابطه با تمایز این فیلم به لحاظ ابعاد پرداخت با دیگر آثار تاریخی که به صورت خطی ساخته شده‌اند، چنین شرح داد: آنچه در نقدتان (نقد فیلم در هنرنیوز) مطرح کرده‌اید بحث زیبایی است و رویکردی همه جانبه دارد؛ چون داستان های تاریخی معمولا یک بعدی هستند. ما در این فیلم، فعالیت چند گروه را به طور همزمان داشتیم ؛گروه تاریخی، معماری و هنر، فن آوری روز و جلوه های ویژه که همه حد خود سعی کردیم نگاهی همه جانبه به هنر داشته باشیم ودر این کار، کم نگذاریم. ما همه در اجرای آنچه دغدغه پیام مقام معظم رهبری است در رابطه با تولید فکر و علم، تلاش خواهیم کرد تا انشاالله رضایت رهبرمان را جلب نماییم.

شهریار بحرانی، ضمن تشکر از نظرات سازنده منتقدان گفت: نخست تشکر می‌کنم از تیزبینی شما دوستان که با فکر سالم و نقد صحیح به کمک ما فیلمسازان می آیید و ما نیز باید از این نقدهای سالم و سنجیده و این تیزبینی ها استفاده کنیم تا هم به کار خود قوام بدهیم و هم جوی از تفکر سالم را در فیلم‌‌های‌مان در پی بگیریم. امیدوارم که این تفکر نقد سازنده به عنوان یک فرهنگ گسترش یابد و ما همه با هم با زبان و قلب مهربان با یکدیگر روبرو شویم و به همدیگر تذکر بدهیم.

مریم خاکیان

کد خبر: 19258
Share/Save/Bookmark