عدم حمایت مسئولین موسیقی، اعتبار گروه‌ها را در جهان از بین می‌برد//گروه مهروطن برای آیین گشایش جشنواره موسیقی نواحی برنامه اجرا می‌کند
مسعود نکویی در گفتگو با هنرنیوز:
عدم حمایت مسئولین موسیقی، اعتبار گروه‌ها را در جهان از بین می‌برد//گروه مهروطن برای آیین گشایش جشنواره موسیقی نواحی برنامه اجرا می‌کند
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۷
مسعود نکویی که در جشنواره موسیقی فجر در گروه آواز جمعی رتبه سوم را کسب کرده بود، گفت: در صورت عدم حمایت مسئولین موسیقی، اعتبار گروه‌های موسیقی در جهان از بین رفته و نمی‌گذارد در عرصه جهانی مطرح شوند.

رهبر گروه مهر وطن ابراز داشت: به یاد دارم قبل و در زمان برگزاری جشنواره موسیقی فجر مسئولین برگزاری جشنواره، از حمایت گروه‌های برگزیده در جشنواره سخن می‌گفتند و قول حمایت به آنان می‌دادند، اما امروز گروه مهر وطن برای اجرای کنسرت اختصاصی در بانکوک دعوت شده که علی‌رغم اینکه مسئولین تایلندی سالن را آماده کرده‌اند و تبلیغات لازم را انجام داده‌اند برای گروه‌ها امکان سفر به این کشور وجود ندارد.

وی افزود : من برای مساعدت از دفتر موسیقی با مسئول امور بین‌الملل این نهاد تماس گرفتم، اما پیگیری خاصی ندیدم. اگر گروه ما نتواند به این کنسرت برسد و برنامه خود را در آنجا اجرا کند، علاوه بر مشکلات دیگری که ممکن است به‌وجود آید، گروه مهروطن و من اعتبارمان را از دست می‌دهیم. چرا که زمان کنسرت قطعی شده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن صورت گرفته. آیا ما نمونه کوچکی از موسیقی ایران نیستیم؟ اگر این چنین است باید به ما کمک کنند تا بتوانیم در حق کشورمان وظیفه کوچکی ایفا کنیم.

وی افزود: گروه مهر وطن به دعوت انجمن موسيقي بانكوك قرار است در روز هفتم تيرماه (28 ژوئن) در تالارThai German Cultural Foundation Auditorium به اجراي برنامه بپردازد و حتي استقبال انجمن موسيقي بانكوك تاحدي است كه باشنيدن آثار مهر وطن احتمال اجراي درخواستي اين گروه را براي بار دوم پيش بيني نموده است اما هنوز مشخص نيست كه آيا با وجود كسب رتبه در جشنواره بين المللي موسيقي فجر و دعوت كشور تايلند جهت برگزاري كنسرت فرهنگي كرماني-ايراني از اين گروه، مي‌توان با گروه مهر وطن هم همانند گروههاي تهراني رفتار نمود و آنان را شايسته اعزام و حمايت مالي قرار داد يا اينكه با سكوت و تاخير از كنار آن عبور نمود تا براي اعزام دير شده باشد؟

وی ادامه داد: از طرف دیگر اگر ما بتوانیم این کنسرت را اجرا کنیم پیامدهای خوبی خواهد داشت، با شناخت موسیقی ما کشورهای دیگر می‌توانند محل ارائه خوبی برای ما باشند. به عنوان مثال از گروه مهر وطن برای رقابت‌های «کر» لیتوانی که به کارت پستال اروپا معروف است و همچنین رقابت‌های جهانی بوسان کره جنوبی دعوت به عمل آمده، که با این شکل حمایت‌های مسئولین موسیقی، امیدواریم بتوانیم به این رقابت‌ها برسیم.

نکویی ادامه داد: حتی اگر اسپانسری باشد تا گروه را حمایت کند پس از برگزاری کنسرت امکان بازگشت سرمایه برای او وجود دارد، چرا که برنامه کنسرت در یکی از بزرگترین و مجلل ترین سالن‌های شهر بانکوک برگزار خواهد شد. این عدم حمایت‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که پیش از این حمایت‌های لازم از گروه‌های دیگر شاخه آواز جمعی وجود داشته است.

این آهنگساز در رابطه با تلاش‌هایی که برای کسب حمایت مسئولین انجام داده بیان داشت : من واقعاً تلاش کردم برای اینکه حمایت مسئولین را جلب کنم، حتی در سفر وزیر ارشاد به کرمان با ایشان صحبت کردم و ایشان قول حمایت به من دادند که امیدوارم این حمایت‌ها صورت بگیرد.

مسعود نکویی همچنین ابراز داشت : گروه مهر وطن برای آیین گشایش هفتمین جشنواره موسیقی نواحی به اجرای برنامه می‌پردازد، در این برنامه که در کرمان به اجرا در می‌آید شامل 4 قطعه به نامهاي: بادوه ت چادن سر مكن، چه خوش سالون پيش، بابا ليلي و خوشه چين است که بيانگر بخش كوچكي از فرهنگ كهن استان كرمان در مجاورت استانهاي همسايه است. گروه ما در اين اجرا با تركيب جديد خود و به همراه پنج ساز محلي و ايراني روي صحنه ظاهر خواهد شد. سازهايي همچون قيچك ، رباب ، ني و كوزك و جاريگ از سازهاي اين گروه هستند.

مسعود نکویی آهنگساز و رهبر گروه کر انجمن موسیقی استان کرمان بود که چندی پیش استعفا داد و گروه مهروطن را تشکیل داد، وی که کارشناس فیزیک اتمی از دانشگاه باهنر کرمان است از سال 68 با حضور درگروه سرود كانون انديشه اسلامي با گروه كُر آشنا شد وي كه پيانو مي نوازد و شعر مي سرايد، در 14 سالگي رهبري گروه دانش آموزي مدرسه را بر عهده گرفت و ورود اصلي و حرفه اي وي به عرصه كُر با مسووليت واحد موسيقي دانشگاه باهنر كرمان و تشكيل گروه 70 نفره دانشگاه و سردبیری نشریه شور بی گاه دانشگاه شهید باهنر آغاز شد. اين هنرمند جوان در سال 78 بعنوان يكي از اعضاي اصلي كميته كانون هاي موسيقي دانشگاه هاي كشور انتخاب شد. وی رهبري گروه هنرمندان معلول جسمي-حركتي "توان يابان رعد" را نيز برعهده دارد كه تاكنون 2 مقام كشوري را بدست آورده اند. "استخراج نت های موسیقی از نویز تایر، وسعت صدای انسان در جهان، مدیریت گروهی موسیقی، الگوبرداری سیستماتیک موسیقی و متد یازده اصل و 5 راهکار عملی تمرین موسیقی گروهی" ازجمله مقاله ها و تحقیقات این موسیقیدان است. نکویی کتاب های "فنون آوا و نوا، پرنده، یعنی حرمت پرواز، اصالت احساس، پلیس مهربان و سیری در موسیقی" را منتشر کرده است.
کد خبر: 26412
Share/Save/Bookmark